PracaGrupypl.praca.dyskusje › ile zarabiaja polacy

  • 11. Data: 2004-10-05 14:17:22
    Temat: Re: ile zarabiaja polacy
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 5 Oct 2004 15:50:11 +0200, Pawel A. <a...@w...pl>
    napisał:

    > Może nie oszustem ale na pewno błędem - nie powinno się jej używać w
    > prtzypadku rozkładów odbiegających od normalnego. Zresztą z pół roku temu
    > był ten problem dyskutowany na tej grupie.
    > Pozdrawiam
    > Paweł

    Ciekawe, czy do pensji krajowych odnosi sie zasada Pareto?
    pzdr
    Krzysztof

  • 12. Data: 2004-10-05 15:31:26
    Od: "John" <j...@s...com>

    > No bardzo mądre :) wyjaśniło mi wszystkie wątpliwości

    no w tym roku panstwo wsparlo gornictwo
    12mld zl wiec chyba wiadomo wszystko.

  • 13. Data: 2004-10-05 16:58:30
    Od: "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl>

    Użytkownik "Omen" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
    >Tak zwana średnia krajowa
    > ( nieosiągalna dla większości szarczków) bardziej fałszuje niż obrazuje
    > rzeczywisty poziom zarobków.

    Dokladnie, powinni podawac tez srednia wyliczona z pensji
    ludzi zarabiajacych ponizej 100 tys rocznie, wynik bylby
    pewnie zaskakujacy.

  • 14. Data: 2004-10-05 18:30:06
    Od: "Paweł O." <p...@p...onet.pl>

    > Dziekuje - z tego wynika, ze srednia krajowa faktycznie jest wielkim
    > oszustwem.

    To moze mnie oswiecisz jak sie powinno (Twoim zdaniem) liczyc srednia?
    Pytanie, czy akurat srednia jest najlepszym wskaznikiem to juz inna para
    kaloszy. Moim zdaniem przydalyby sie jeszcze przynajmniej mediana oraz
    kwantyle.

    Pawel

  • 15. Data: 2004-10-05 20:26:07
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 05 Oct 2004 20:30:06 +0200, Paweł O. <p...@p...onet.pl>
    napisał:

> [...]
    > Pytanie, czy akurat srednia jest najlepszym wskaznikiem to juz inna para
    > kaloszy. Moim zdaniem przydalyby sie jeszcze przynajmniej mediana oraz

    Podalem metode, ktora podobno liczy sie srednia, ze dwa posty wczesniej.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 16. Data: 2004-10-06 07:39:48
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

    >Podalem metode, ktora podobno liczy sie srednia, ze dwa posty wczesniej.
    To co zapodałeś pare postów wcześniej, to metoda przybliżania wartości
    przeciętnej przez średnią arytmetyczną, po odcięciu outlayerów, a nie
    prawidłowa metoda obliczania średniej. Jak juz wspomniełem wcześniej, żeby
    mieć jakieś pojecie o rzeczywistych wartościach przeciętnych zarobków,
    trzeba by nieco więcej wiedziec o ich rozkładzie. Mój imiennik zauwazył, że
    aż prosi się o mediane i kwartyle. Ale nawet jeżeli poprzestanie się na
    samej średniej arytmetycznej, to podanie tylko jej wartości - bez
    uwzględnienia miar dyspersji (wariancja, odchylenie standartowe) tak
    naprawdę niewiele mówi......
    Więcej na temat problemów ze średnią można poczytać na stronach:
    http://www.ibngr.edu.pl/descript/srednia_krajowa.htm
    http://www.ibngr.edu.pl/opinie/komentarz16.htm
    Były cytowane przy okazji poprzedniej dyskusj nad miarą przeciętnego
    wynagrodzenia.
    Pozdrawiam
    Paweł

  • 17. Data: 2004-10-06 08:31:04
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Wed, 6 Oct 2004 09:39:48 +0200, Pawel A. <a...@w...pl>
    napisał:

    > To co zapodałeś pare postów wcześniej, to metoda przybliżania wartości
    > przeciętnej przez średnią arytmetyczną, po odcięciu outlayerów, a nie
    > prawidłowa metoda obliczania średniej.

    To co podalem, to metoda, ktora zapamietalem z czytanego przed kilku lat
    artykulu chyba we Wprost, dotyczacego oceny poziomu zycia i przewidywanego
    rynku zbytu przez firmy konsultingowe dla firm planujacych wejscie na malo
    znany rynek.
    Z tego co jeszcze zapamietalem, to ze oprocz wylicznia bardziej realnej
    sredniej zarobkow badana jest sprzedaz wybranych, luksusowych artykulow
    konsumpcyjnych ( w pamieci utkwila mi sprzedaz fortepianow i drzwi z
    drewna debowego), wskazujaca na wielkosc potencjalnych grup nabywcow
    towarow zbytku.
    Naturalnie, glebsze metody statystyczne pewno tez sa stosowane, ale na
    potrzby artykulu podona ten uproszczony sposob, ktory przyznam sie
    bardziej do mnie przemawia, niz wyliczanie golej sredniej z calej proby i
    samo zastosowanie tego odciecia wystarczyloby do zblizenia wartosci do
    rzeczywistych z mniejszym niz obecnie bledem.

    Co do dalszej dyskusji wydaje mi sie, ze EOT , poniewaz chyba obaj
    zgadzamy sie, ze obecna srednia zaklamuje dane a nie mamy wplywu, zeby to
    zmienic.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 18. Data: 2004-10-06 08:38:34
    Od: "nowac" <gnowaczyk@NO_SPAMeuropol-meble.pl>

    > Widocznie nie wzieli pod uwage bezrobotnych
    a niby dlaczego?? a moze jeszcze wziac emerytow i niemowleta? srednia pensja
    jest brana z pensji a beztrobotny nie nalezy do grupy branej pod uwage - no
    chyba ze podpisuje liste plac z wartoscia 0 - ale wtedy nie jest bezrobotnym
    (sytuacja taka ma miejsce gdy sie jest na bezplatnym urlopie).
    Przypadek o ktorym ty mowisz to tak jakby liczyc umieralnosc wsrod chorych
    na jakas chorobe biorac pod uwage cala populacje.

  • 19. Data: 2004-10-06 11:42:01
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

> [...]
    >znany rynek.
    >Z tego co jeszcze zapamietalem, to ze oprocz wylicznia bardziej realnej
    (...ciach...)
> [...]
    >samo zastosowanie tego odciecia wystarczyloby do zblizenia wartosci do
    >rzeczywistych z mniejszym niz obecnie bledem.

    Czyli chodziło o _przeciętne_ a nie _średnie_ dochody. Problem w tym, że te
    słowa wcale nie są tożame. Średnia arytmetyczna (bo to o niej przeważnie
    mowa) jako dobre przybliżenie wartości przeciętnej sprawdza się tylko w
    przypadku rozkładu normalnego - we wszystkich innnych obarczona jest dużym
    błędem. Z drugiej strony jest ona najłatwiejsza do obliczenia, zwłaszcza
    biobiorąc pod uwagę opisywany sposób uzyskiwania danych. "Obcięcie" górnej i
    dolnej czesci rozkładu niweluje lub zmniejsza jedynie te artefakty, które
    wynikają z warażliwości średniej art. na wartości skrajne.
    Ale i tak te informacje są niewiele warte, jeżeli nie poda sie miar
    rozproszenia. I nie jest to, bynajmniej, "głębsza statystyka" lecz raczej
    elementarz.
    Przyznam się, że strasznie mnie to wkurza, bo pokazuje, że GUS-owcy (czy
    GUSilarze :) są albo kompletnie niedouczni albo uważają innych za idiotów.
    Zresztą notoryczne utorzsamianie przez dziennikarzy średniej i przeciętnej
    poniekąd ich do tego uprawnia.....

    >Co do dalszej dyskusji wydaje mi sie, ze EOT , poniewaz chyba obaj
    >zgadzamy sie, ze obecna srednia zaklamuje dane a nie mamy wplywu, zeby to
    >zmienic.

    Z wrodzonego czepialstwa, będę się upierał, że nie "zakłamuje danych" a
    jedynie prowadzi do fałszywych wniosków.
    Jeszcze pozwolę sobie na dowcip

    - dlaczego statystyk utopił sie w stawie?
    - bo wiedział, że śednia głębokość to 1 metr i próbował przejść wpław
    .
    .
    .
    - w takim razie to był d.... nie statystyk

    Pozdrawiam
    Paweł

  • 20. Data: 2004-10-13 09:44:01
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    Krzysztofsf wrote:

    > Ciekawe, czy do pensji krajowych odnosi sie zasada Pareto?

    Na pewno odnosi się do podatków, jakie płacimy - 20% najlepiej
    zarabiających generuje 80% wpływów z PIT-u. Z tego górne 5%
    wpadające w wyższe progi wpłaca 47% podatku.

    T.