PracaGrupypl.praca.dyskusje › ile za godzine pracy dla inz. elektronika?

  • 1. Data: 2007-08-06 07:45:45
    Temat: ile za godzine pracy dla inz. elektronika?
    Od: T...@g...com

    Witam.
    Nie wiem czy zostane zbesztany za te pytanie ale sprobuje... Chcialbym
    sie zorientowac ile moze wynosic srednia stawka godzinowa dla
    inzyniera elektronika przy projektowaniu plytki drukowanej w powiedzmy
    Protelu. Konkretnie mowiac chodzi o przygotowanie wzoru plytki
    drukowanej do produkcji na podstawie danego schematu.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Tomasz L.

  • 2. Data: 2007-08-06 14:43:08
    Temat: Re: ile za godzine pracy dla inz. elektronika?
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik <T...@g...com> napisał w wiadomości
    .com...

> [...]
    > sie zorientowac ile moze wynosic srednia stawka godzinowa dla
    > inzyniera elektronika przy projektowaniu plytki drukowanej w powiedzmy

    Pensja/160 :) Zaprojektowanie dobrej PCB bez ścisłej współpracy z kilkoma
    działami firmy, orientacji w bieżącym projekcie i kompetencji wykraczających
    poza mechaniczne przeniesienie netlisty na płytkę jest niemożliwe. Za to przy
    spełnieniu tych warunków bardzo trudno oszacować czas realizacji projektu (np.
    ilość wersji) - przy uporczywym problemie wszystko może się strasznie wlec.
    Nie bardzo to pasuje do godzinowego rozliczania a i elastyczne formy
    zatrudnienia mogą się zemścić :) Ktoś w ogóle zatrudnia do projektowania PCB
    na godziny ?
    No chyba, że chodzi o zaprojektowanie płytki dla amatorskiego kitu - ale to
    technik zrobi w godzinkę.

    entrop3r

  • 3. Data: 2007-08-06 14:51:55
    Od: "Mister" <n...@w...pl>

    > inzyniera elektronika przy projektowaniu plytki drukowanej w powiedzmy
    > Protelu. Konkretnie mowiac chodzi o przygotowanie wzoru plytki
    > drukowanej do produkcji na podstawie danego schematu.

    Istotne jest czy protela masz legalnego czy pirata ;-) ?

    Pozdrawiam
    Mister

  • 4. Data: 2007-08-07 07:16:22
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Pensja/160 :) Zaprojektowanie dobrej PCB bez ścisłej współpracy z kilkoma
    > działami firmy,

    Ośmielę się nie zgodzić. Entroper prezentuje korporacyjny model pracy, z którym
    ja sie nie zgadzam. Wracając do pytania w zależności od tego, czy jest to
    jednorazowe zamówienie, czy stała praca, to będzie to raczej pensja/80 -
    pensja/40.

    --
    Lukasz

  • 5. Data: 2007-08-07 11:54:41
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisał w wiadomości

    > Ośmielę się nie zgodzić. Entroper prezentuje korporacyjny model pracy, z
    > którym ja sie nie zgadzam.

    Hmm, nigdy by mi nie przyszło do głowy, że można to tak odczytać - opisałem po
    prostu, jak się robi dobrą płytkę drukowaną, niezależnie od wielkości firmy.
    Po prostu projektant musi dość dokładnie wiedzieć, jak układ działa (żeby znać
    źródła zakłóceń, wrażliwe miejsca itd), gdzie i ile ma miejsca, gdzie
    najłatwiej odprowadzić ciepło itd. Niezbędne jest prototypowanie płytki (trwa)
    i wykonanie testów (trwa), w czasie których czasem okazuje się, że płytkę
    trzeba poprawić a nieraz zupełnie przerobić (sieje, jest wrażliwa na
    zakłócenia, można ją łatwo ubić itp). Czasem po drodze wchodzą jakieś zmiany
    schematowe albo mechaniczne. Projektant musi się o tym wszystkim dowiedzieć,
    żeby mogła powstać następna wersja. Chyba można to nazwać ścisłą współpracą,
    prawda ?
    No chyba, że mówimy o prymitywnych i generalnie bezużytecznych (a często i
    niebezpiecznych) płytkach rzeźbionych amatorsko, przez amatorów i dla
    amatorów - wtedy faktycznie wystarczy netlista (oczywiście bez wartości
    elementów bo i po co) i ludek który ma gdzieś, co łączy i dlaczego.

    entrop3r

  • 6. Data: 2007-08-07 11:58:22
    Od: Any User <t...@t...pl>

> [...]
    > amatorów - wtedy faktycznie wystarczy netlista (oczywiście bez wartości
    > elementów bo i po co) i ludek który ma gdzieś, co łączy i dlaczego.

    Hmmm, zapytam z ciekawości, gdyż kiedyś się tym troszkę interesowałem:
    na jakim poziomie komplikacji płytki staje się konieczne robienie tych
    wszystkich czynności?

    Tak powiedzmy w skali "prosty kit AVT - bardzo skomplikowany kit AVT -
    płyta główna 286 - płyta główna współczesnego komputera"...

    --
    Zobacz, jak się pracuje w Google:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 7. Data: 2007-08-07 12:02:04
    Od: glosnetu <g...@p...onet.pl>

    On 7 Sie, 13:54, "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>
    wrote:
> [...]
    > Po prostu projektant musi do dok adnie wiedzie , jak uk ad dzia a ( eby zna
    > ród a zak óce , wra liwe miejsca itd), gdzie i ile ma miejsca, gdzie
    > naj atwiej odprowadzi ciep o itd. Niezb dne jest prototypowanie p ytki (trwa)
    > i wykonanie testów (trwa), w czasie których czasem okazuje si , e p ytk
    > trzeba poprawi a nieraz zupe nie przerobi (sieje, jest wra liwa na
    > zak ócenia, mo na j atwo ubi itp). Czasem po drodze wchodz jakie zmiany
    > schematowe albo mechaniczne. Projektant musi si o tym wszystkim dowiedzie ,
    > eby mog a powsta nast pna wersja. Chyba mo na to nazwa cis wspó prac ,

    ze nie wspomne o projektowaniu z w.cz., zwiazanym nierozlacznie z
    iteracyjnym prototypowaniem...

    > No chyba, e mówimy o prymitywnych i generalnie bezu ytecznych (a cz sto i
    > niebezpiecznych) p ytkach rze bionych amatorsko, przez amatorów i dla
    > amatorów - wtedy faktycznie wystarczy netlista (oczywi cie bez warto ci
    > elementów bo i po co) i ludek który ma gdzie , co czy i dlaczego.

    a to wystarczaja chyba zwykle plytki uniwersalne?

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 8. Data: 2007-08-07 13:39:46
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Any User" <t...@t...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Tak powiedzmy w skali "prosty kit AVT - bardzo skomplikowany kit AVT -
    > płyta główna 286 - płyta główna współczesnego komputera"...

    Z technicznego punktu widzenia każdy, nawet prosty układ pracujący impulsowo,
    na w.cz., ze słabymi sygnałami, z transmisjami, w trudnych warunkach -
    powinien mieć płytkę robioną w ten sposób (de facto jest to większość
    istniejącej elektroniki). Kryterium komplikacji płytki jest drugorzędne i
    wynika z tego, że przeważnie płytki bardziej skomplikowane są jednocześnie
    bardziej zaawansowane technicznie i takie projektowanie jest koniecznością.
    A jak jest w praktyce, to akurat Ty możesz sobie doskonale wyobrazić -
    optymalizuje się płytkę (czasami nawet dużą) tylko wtedy, gdy koniecznie
    trzeba - bo urządzenie nie działałoby w ogóle albo od przypadku do przypadku,
    bo wszystko by się zepsuło na gwarancji, bo trzeba spełnić (ominąć) jakąś
    normę. Akurat kity AVT są dobrym przykładem - producent nie daje gwarancji ani
    wsparcia, wszystko można zrzucić na głupotę usera, więc odwala się te płytki
    na kolanie. W chińszczyźnie jest to samo - kto znajdzie potem winnego w masie
    takich samych małych ludzików ? :)

    entrop3r

  • 9. Data: 2007-08-08 07:57:11
    Od: "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Hmm, nigdy by mi nie przyszło do głowy, że można to tak odczytać - opisałem po
    > prostu, jak się robi dobrą płytkę drukowaną, niezależnie od wielkości firmy.

    Ok. Z dalszym opisem (proces projektowania) jak najbardziej się zgadzam.
    Chodziło mi o coś innego. Dam przykład ze swojej branży. Nie pracuję w
    elektronice, lecz przy programowaniu. Istnieje teraz pewana tendencja
    organizacji pracy - nazywam ją "korporacyjna". Polega ona mniej więcej na tym,
    że jest jakaś grupa ludzi, która ma wykonać zadanie. Ma ściśle okresloną
    procedurę postepowania, która mniej więcej wygląda tak (parafrazując):
    - omówić projekt na walnym zgromadzeniu programistów
    - zaprojektować
    - jeszcze raz omówić
    - przygotowac specyfikację etapu
    - przygotować wstepny kod
    - omówić napisany kod
    - poprawić kod
    - omówić procedurę testów
    - przygotować specyfikację wstępnych testów
    - przygotowac harmonogram testów
    - omówić przygotowane dokumenty
    - przeprowadzić testy wg harmonogramu
    - itd. itd...

    W całość zaangażowanych: 1 analityk, 3-ch projektantów, 4-ch programistów, 4-ch
    testerów
    W rzeczywistości chodzi o wykonanie jakiegoś durnego programu, z którym -
    zachowując tę samą jakość (i inne elementy) poradzi sobie z powodzeniem 2-ch
    zdolnych programistów w tym samym czasie. Natomiast w korporacyjnym modelu do
    tego samego zadania zatrudnianych jest 12 średniej klasy inżynierów ("zatrudnimy
    absolwenta po studiach zapewniamy szkolenia i karierę (ulepimy go sobie sami
    tak, jak chcemy)").

    Korporacyjny model sprawdza się w dużych firmach. Chodzi o to, że idzie
    zapanowac nad tak dużą ilością zatrudnionych osób i prowadzonych projektów.
    Jednak imo jest niewydajny i rozrzutny.

    To, co mnie jeszcze osobiście nieco irytuje (nie mam na myśli Entroopera) to,
    gdy jakiś ktoś pracujący w znanej dużej firmie zarzuca mi, że pracuję w
    "firmie - krzaku", bo nie zatrudniamy analityka i nie piszemy harmonogramow
    testów itd. Problem w tym, że my pracując w 10 osób mamy większość rynku i
    wszyscy nasz chwalą, a oni pracując w 100 próbują się przebić z jakimś chłamem,
    którego mało kto kupuje.

    Lukasz

  • 10. Data: 2007-08-08 10:53:15
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

> [...]
    > - poprawić kod
    > - omówić procedurę testów
    > - przygotować specyfikację wstępnych testów

    W taki sposób płytkę robiłoby się 2 lata, aczkolwiek byłby porządeczek, za
    którym tęsknią pracownicy tych małych, 10-osobowch i okrutnie wydajnych
    firm...

    > zachowując tę samą jakość (i inne elementy) poradzi sobie z powodzeniem
    > 2-ch zdolnych programistów w tym samym czasie.

    W przypadku płytki jest to samo - może ją zrobić nawet jedna osoba, jeśli
    jednocześnie jest autorem projektu i potem wykonuje testy. Mogą to być też 3
    osoby, najważniejsze jest to, że w czasie całego procesu projektowania będą
    miały wiele _istotnych_ spraw do omówienia.

    entrop3r