PracaGrupypl.praca.dyskusje › etat+DG Pracodawca

  • 1. Data: 2008-11-30 14:04:51
    Temat: etat+DG Pracodawca
    Od: "tomOnet" <t...@p...onet.pl>

    Witam,
    Pracuje na etacie i powoli chcialbym zaczac DG. Pierwotnie chce porozmawiac
    z aktualnym pracodawca i zaproponowac zamiane czesci pensji na FV.

    1) Stan na dzis - pelny etat

    Zarobek pracownik 5700brutto
    Zarobek netto pracownika 3992netto
    Calkowity koszt pracodawcy 6760

    2) Stan przyszly - pelny etat + DG

    Zarobek pracownik 3000brutto
    Zarobek netto pracownika 2134netto
    Calkowity koszt pracodawcy 3540
    FV 3220
    Przychod pracownika 5354

    Szacowane mies. koszty DG: 350 pln
    podatek 19% 545 pln
    ZUS 280

    Zarobek netto pracownika 4529 pln

    Podsumowujac:
    - Pracownik zarabia ~ 500 pln wiecej
    - Pracodawca "traci" mniej (wrzuca FV w koszty)
    - Pracownik moze sie doszkalac wrzucajac oplaty w koszty...

    Czy to jest dobry tok myslenia?
    Czy nie ma tu zadnych bledow?
    Czy pracodawca faktycznie "jest do przodu"?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 2. Data: 2008-11-30 14:16:46
    Temat: Re: etat+DG Pracodawca
    Od: Maverick <k...@g...pl>

    tomOnet pisze:
> [...]

    > Czy to jest dobry tok myslenia?
    > Czy nie ma tu zadnych bledow?
    > Czy pracodawca faktycznie "jest do przodu"?

    Nizszy ZUS - a wiec przez 2 lata placisz mniej - tak?

    Wtedy nie mozesz pracowac dla poprzedniego pracodawcy - bo stracisz
    mozliwosc nizszego ZUSu.

  • 3. Data: 2008-11-30 14:48:00
    Od: Als <1...@1...pl>

    Dnia Sun, 30 Nov 2008 15:16:46 +0100, Maverick napisał(a):

    > Nizszy ZUS - a wiec przez 2 lata placisz mniej - tak?
    >
    > Wtedy nie mozesz pracowac dla poprzedniego pracodawcy - bo stracisz
    > mozliwosc nizszego ZUSu.

    Niezupełnie tak - niższy ZUS nie jest możliwy, jeżeli wykonuje się usługi
    dla _byłego_ pracodawcy, a w przypadku podanym przez autora wątku
    pracodawca nie będzie byłym, ale aktualnym, więc to może być furtka (ale do
    sprawdzenia w ZUS by to było albo do potwierdzenia z prawnikiem kumatym w
    tych sprawach). Poza tym w przypadku, gdy ma się jednocześnie i etat i DG,
    to nawet bez obniżania składki zusowskiej czegoś tam z DG się nie płaci (bo
    jest to opłacane w ramach etatu).

    --
    Pozdrawiam, Als (w mailu nie mam żadnej jedynki)

    [Humor zeszytów] Wątroba była cały dzień śledzioną.

  • 4. Data: 2008-11-30 14:57:45
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-30, Maverick <k...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Nizszy ZUS - a wiec przez 2 lata placisz mniej - tak?

    IMHO skoro będzie miał dalej etat, to będzie mógł płacić tylko składkę
    zdrowotną.

    > Wtedy nie mozesz pracowac dla poprzedniego pracodawcy - bo stracisz
    > mozliwosc nizszego ZUSu.

    Straci możliwość liniówki, więc pozostanie mu skala 18/32 (bo to już od
    stycznia).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2008-11-30 15:04:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-30, tomOnet <t...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Zarobek pracownik 5700brutto
> [...]

    A te FV to netto, czy brutto?

    > Szacowane mies. koszty DG: 350 pln
    > podatek 19% 545 pln
    > ZUS 280

    Podatek od stycznia to 18%/32%, chociaz przy Twoim brutto
    to raczej progu nie przekroczysz.

    > Podsumowujac:
    > - Pracownik zarabia ~ 500 pln wiecej
    > - Pracodawca "traci" mniej (wrzuca FV w koszty)

    Twoją pensję etatową, ZUS itd. też może wrzucać w koszty.
    Gdzie tu te "tracenie mniej"?

    Jak będziesz miał ten mix, to:
    - koszt pracodawcy z umowy o pracę (3kbrutto): ~3560
    - faktura netto (zakładam że netto): 3220

    Razem daje to: ~6780 zł, czyli więcej niż obecnie, przy zerowych zyskach
    dla niego.

    > Czy to jest dobry tok myslenia?
    > Czy nie ma tu zadnych bledow?
    > Czy pracodawca faktycznie "jest do przodu"?

    Nie jest.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 6. Data: 2008-11-30 16:24:09
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pieknego dnia Sun, 30 Nov 2008 15:04:51 +0100, "tomOnet"
    <t...@p...onet.pl> zakodowal:

> [...]
    >
    >Czy to jest dobry tok myslenia?
    >Czy nie ma tu zadnych bledow?
    >Czy pracodawca faktycznie "jest do przodu"?

    Jeżeli świadczysz na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy podobne
    usługi do tych, które były Twoimi obowiązkami pracy, to:
    - nie możesz wybrać podatku liniowego (ale od przyszłego roku przy
    takich kwotach i tak by się nie opłacił).
    - nie możesz wybrać "promocyjnych" ubezpieczeń społecznych (jak masz
    przynajmniej minimalne wynagrodzenie na UoP to płacisz tylko
    zdrowotne)

    Bardzo prawdopodobne jest, że ZUS zakwestionuje takie rozwiązanie i
    oZUSuje przychody z DG tak, jak ze stosunku pracy.

    No, i nie zapomnij o odkładaniu samodzielnym na emeryturę czy dłuższą
    chorobę.
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 7. Data: 2008-11-30 22:21:57
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia 30 Nov 2008 16:04:38 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):

    > Podatek od stycznia to 18%/32%, chociaz przy Twoim brutto
    > to raczej progu nie przekroczysz.

    A ja się zastanawiam co zrobi US w przyszłym roku jeśli wykryje, że ktoś
    jest na liniowym chociaż nie spełnia warunków. Naliczy mu karnie 18% i
    zwróci różnicę? :) [zakładając, że delikwent zarobił poniżej tych ~80k]

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 8. Data: 2008-11-30 22:32:14
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-11-30, Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> wrote:

    [...]

    > A ja się zastanawiam co zrobi US w przyszłym roku jeśli wykryje, że ktoś
    > jest na liniowym chociaż nie spełnia warunków. Naliczy mu karnie 18% i
    > zwróci różnicę? :) [zakładając, że delikwent zarobił poniżej tych ~80k]

    Zrobi to samo co w tym roku? Każe naprostować księgi i już.
    A karą będzie raczej mandat. Jak Cię praktyka interesuje, to podpytaj
    naa pl.soc.prawo.podatki - tam ludzie mogą mieć pojęcie jak
    to wygląda. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2008-12-01 06:29:10
    Od: "tomOnet" <t...@p...onet.pl>

    > Jak będziesz miał ten mix, to:
    > - koszt pracodawcy z umowy o pracę (3kbrutto): ~3540
    > - faktura netto (zakładam że netto): 3220

    Dlaczego netto? Sa 2 warianty: jestem Vatowcem albo nie jestem.
    Gdy nie jestetm, to wystawiam pracodawcy rachunek na 3220 - czyli w
    sumie 3540 + 3220 = 6760, czyli dla pracodawcy bez zmian.
    Gdy jestem Vatowcem, to pracodawcy wystawiam FV 3220 brutto, on mi to
    przelewa i..... Vat musze oddac do US?? Czyli w praktyce jestem 22% do tylu?
    Czy w jakichs okolicznosciach moge nie oddawac Vatu? Oczywiscie legalnie....
    Sorry, moze to podstawy, ale do konca nie rozumiem tych mechanizmow.

    pozdr.
    Tomek

  • 10. Data: 2008-12-01 10:13:28
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-12-01, tomOnet <t...@p...onet.pl> wrote:

    [...]

    > Dlaczego netto?

    Faktura "netto" = bez VATu. Przy transakcjach firmowych VAT jest
    przezroczysty, więc się podaje kwoty netto.

    [...]

    > Gdy jestem Vatowcem, to pracodawcy wystawiam FV 3220 brutto, on mi to
    > przelewa i..... Vat musze oddac do US?? Czyli w praktyce jestem 22% do tylu?
    > Czy w jakichs okolicznosciach moge nie oddawac Vatu?

    Nie.

    > Oczywiscie legalnie....
    > Sorry, moze to podstawy, ale do konca nie rozumiem tych mechanizmow.

    To może lepiej nie próbuj tak kombinować dla marnych ~500 zł / m-c?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl