PracaGrupypl.praca.dyskusje › działalność -> zaliczka i prawa autorskie

  • 1. Data: 2005-11-21 15:30:17
    Temat: działalność -> zaliczka i prawa autorskie
    Od: "katri" <k...@w...pl>

    Witam

    nie wiem czy to na tej grupie powinnam swój problem opisywać
    czy też na innej... jeśli na innej - to jakiej? i wybaczcie

    mam problem, prowadzę od 2 tyg działalnośc gosp. z bratem
    robimy strony www, sklepy internetowe itp
    mamy klienta, któremu będziemy robić sklep internetowy
    przygotowywujemy umowę właśnie i on już zapowiedział, że
    chce odkupić prawa do sklepu internetowego
    w umowie mamy spisane, że prawa nabywa zlecający
    co jeszcze zrobić ?
    jak mu potem wystawić na to fakturę ?
    1 faktura za usługę stworzenia sklepu a drugą osobną chce za prawa autorskie
    tylko że nie wiemy jak to się powinno rozliczyć, jaki podatek na prawa
    autorskie?
    kompletnie jesteśmy zieloni w tej sprawie

    no i druga sprawa co zrobić jeśli umawiamy się ze zlecającym na zapłatę
    w formie 2 zaliczek, 1 zapłacona ma być w dniu podpisania umowy
    a 2 po zakończeniu wykonania usługi
    jak to w umowie napisać ? i jak fakturę wystawić ?
    czy może być 1 faktura po zakończeniu usługi ?

    dzięki za wszelkie info
    pozdr
    Katri

  • 2. Data: 2005-11-21 16:00:30
    Temat: Re: działalność -> zaliczka i prawa autorskie
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: katri [Mon, 21 Nov 2005 16:30:17 +0100]:

    > i on już zapowiedział, że chce odkupić prawa do sklepu
    > internetowego w umowie mamy spisane, że prawa nabywa
    > zlecający

    Zlecający nie może nabyć praw autorskich, bo nie da się
    papierkiem cofnąć czasu i zmienić wykonawcy. Zlecający
    może nabyć wyłącznie prawa majątkowe.

    > 1 faktura za usługę stworzenia sklepu a drugą osobną
    > chce za prawa autorskie tylko że nie wiemy jak to się
    > powinno rozliczyć, jaki podatek na prawa autorskie?

    Pewnie tradycyjny, ale Urzędy Skarbowe posiadają zwykle
    telefony i ja bym się na Waszym miejscu tam pytała, a nie
    obcych ludzi w necie ;)

    > kompletnie jesteśmy zieloni w tej sprawie

    To z czystej życzliwości radzę - znajdźcie księgowa.
    Poważnie. Już po paru miesiącach wychodzi Ci, że to
    znacznie tańsze niż samodzielne robienie księgowości.

    > no i druga sprawa co zrobić jeśli umawiamy się ze
    > zlecającym na zapłatę w formie 2 zaliczek, 1 zapłacona
    > ma być w dniu podpisania umowy a 2 po zakończeniu
    > wykonania usługi jak to w umowie napisać ?

    Ty się nie umawiasz na wypłatę w dwóch zaliczkach. Ty się
    umawiasz na konkretną kwotę płaconą w dwóch ratach, albo
    na tą kwotę płaconą po wykonaniu dzieła z wcześniejszą
    zaliczką na poczet np. ponoszonych kosztów.

    Fakturujesz całkowicie normalnie: zakończenie zlecenia
    dnia XX, faktura wystawiona tegoż samego dnia zaraz po
    odebraniu produktu, na pełną kwotę. Jeśli wcześniej tą
    zaliczkę wzięliście, to wystawiliście na nią KP, więc
    klient płaci tylko resztę z faktury.

    Kira

  • 3. Data: 2005-11-21 18:30:53
    Od: ktos <b...@x...yy.pl>

    Kira napisał(a):

> [...]
    > odebraniu produktu, na pełną kwotę. Jeśli wcześniej tą
    > zaliczkę wzięliście, to wystawiliście na nią KP, więc

    Skoro radzisz, ze lepiej nie sluchac rad obcych ludzi z netu to czemu
    sama ich udzielasz nie do konca precyzyjnie?
    Jesli sa VAT-owcami to w mysl przepisow obowiazujacych od 05/2005 na
    kazda zaliczke maja wystawic fakture VAT zaliczkowa a na koncu koncowa.
    Na koncowej wykaza pelna kwote, kwoty zaplaconych zaliczek i roznice.

    Gdy chodzi o przeniesienie praw majatkowych to przysluguje 50 % kosztow
    zryczaltowanych, podobnie jak przy standardowej um. zlecenia przysluguje
    20 %. Tyle, ze dawno temu gdy z tego korzystalem spotkalem sie z
    interpretacjami, ze dotyczy to wolnych zawodow (architekt, adwokat ale
    nie programista) i umow o dzielo, nie dotyczy DG.
    Na DG wykazuje sie koszty faktycznie poniesione.
    Nie upieram sie przy tym, ale tez nie polegalbym na interpretacji
    pierwszej z brzegu ksiegowej, ktora poprowadzi im ksiazke za 150/mc (nie
    swieci garnki lepia i gdyby mialo to kosztowac wiecej to sami tez sobie
    poradza)

  • 4. Data: 2005-11-26 13:19:30
    Od: abyss <b...@i...pl>

    Z tego co wiem, to dokładnie tak - 50% kosztów zryczałtowanych w
    wypadku twórcy. Prawa autorskie dzielą się na zbywalne i niezbywalne.
    Te niezbywalne to fakt, że coś stworzyłeś i np. kolega nie może w
    świetle prawa powiedzieć, że to on napisał program, który jest Twoim
    dziełem. Prawo niezbywalne jest trwale związane z twórcą. Natomiast
    zbywalne to prawo do użycia Twojego utworu, ew. do dalszego osprzedania.
    Czyli sprzedajesz prawa do użytkowania programu, jego modyfikacji i
    dowolnego użycia. Te prawo może zostać również odziedziczone (np.
    napisałeś piosenkę - twoje dzieci pobierają tantiemy za jej wykoanie
    przez kolejnych wykonawców, za publikacje płyt itp). Istotnym i wartym
    zwrócenia uwagi jest fakt realizacji dzieła przez pracownika
    zatrudnionego przez daną firmę w celu wykonania dzieł - np. pisania
    programów. Otóż zatrzymuje on prawa autorskie niezbywalne (czyli może
    napisać - to ja napisałem ten program, i go ew. pokazać ?) natomiast nie
    może go już sprzedać, bo takową umowę zawarł przyjmując etatową pracę
    twórczą. Są od tego wyjątki - ale dosyć skomplikowane (jeżeli pracodawca
    nie użyje projektu przez kilka lat to może on zostać powtórnie użyty
    przez autora - jakoś tak to było w skrócie)

    > pierwszej z brzegu ksiegowej, ktora poprowadzi im ksiazke za 150/mc

    Zdecydowanie większość księgowych nie ma o tym bladego pojęcia.

    > w umowie mamy spisane, że prawa nabywa zlecający
    co jeszcze zrobić ? jak mu potem wystawić na to fakturę ?
    1 faktura za usługę stworzenia sklepu a drugą osobną chce za prawa
    autorskie ?

    Praw atorskich jako firma nie możecie chyba jednak sprzedać z 50%
    kosztami, a wg. poniesionych kosztów. Moim zdaniem jedna faktura, z
    zaznaczeniem że zapłacona kwota dotyczy także przeniesienia zbywalnych
    praw autorskich wg. umowy z dn etc.

    Chętnie podyskutuję z zainteresowanymi na priv. (tylko usuń z adresu
    e-mail co trzeba)

    Pozdrawiam,
    Wojtek