PracaGrupypl.praca.dyskusje › czy w kodeksie pracy jest coś o zdradzie tajemnic?

  • 1. Data: 2003-10-18 13:15:21
    Temat: czy w kodeksie pracy jest coś o zdradzie tajemnic?
    Od: "Archangel" <d...@w...pl>

    Witam,

    Zainteresowała mnie ostatnio jedna kwestia. W kilku ostatnich miejscach
    pracy, juz prawie pierwszego dnia dawano mi do podpisania "lojalkę". W tej,
    którą mam obecnie nic takiego nie dostałem.
    Stąd właśnie moje pytanie: czy coś się zmieniło w prawie, i teraz już
    ustawowo pracownik nie może ujawniać tajemnic firmy itp. czy też bez
    podpisania takiej lojalki, mogę gadać o firmie na lewo i na prawo,
    przechodzić do konkurecji i nic sobie z etyki nie robić?

    Pozdrawiam,

    Arch.

  • 2. Data: 2003-10-18 13:34:20
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sat, 18 Oct 2003 15:15:21 +0200, "Archangel"
    <d...@w...pl> zakodował:

    >podpisania takiej lojalki, mogę gadać o firmie na lewo i na prawo,
    >przechodzić do konkurecji i nic sobie z etyki nie robić?

    Art. 100. [...]
    § 2. Pracownik jest obowi?zany w szczególno?ci:
    [...]
    4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w
    tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na
    szkodę,
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 3. Data: 2003-10-18 16:49:29
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Archangel napisał:

> [...]
    > podpisania takiej lojalki, mogę gadać o firmie na lewo i na prawo,
    > przechodzić do konkurecji i nic sobie z etyki nie robić?

    Z etyki możesz sobie nic nie robić, z Kodeksu Karnego powinieneś ;):

    Art. 266.
    § 1. Kto, wbrew przepisom ustawy lub przyjętemu na siebie zobowiązaniu,
    ujawnia lub wykorzystuje informację, z którą zapoznał się w związku z
    pełnioną funkcją, wykonywaną pracą, działalnością publiczną, społeczną,
    gospodarczą lub naukową, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności
    albo pozbawienia wolności do lat 2.

    I jeszcze, o ile pamiętam, trochę znajdzie się w ustawie o zwalczaniu
    nieuczciwej konkurencji:

    Art. 11.
    1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub
    wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa
    albo ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza
    interes przedsiębiorcy.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę
    na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres
    trzech lat od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał
    stan tajemnicy.
    [...]
    4. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do
    wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne,
    organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość
    gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w
    celu zachowania ich poufności.

    Art. 23.
    1. Kto, wbrew ciążącemu na nim obowiązkowi w stosunku do przedsiębiorcy,
    ujawnia innej osobie lub wykorzystuje we własnej działalności
    gospodarczej informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, jeżeli
    wyrządza to poważną szkodę przedsiębiorcy, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 .
    2. Tej samej karze podlega, kto, uzyskawszy bezprawnie informację
    stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa, ujawnia ją innej osobie lub
    wykorzystuje we własnej działalności gospodarczej.

    A z KP:
    Art. 100.
    [...]
    § 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
    [...]
    4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w
    tajemnicy
    informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,

    Czyli - wymóg ustawowy z Kp istnieje --> KK działa nawet bez lojalki. ;)

    Flyer
    ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)

  • 4. Data: 2003-10-21 18:53:56
    Od: "vvti" <v...@N...pl>

    Użytkownik "Archangel" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > podpisania takiej lojalki, mogę gadać o firmie na lewo i na prawo,
    > przechodzić do konkurecji i nic sobie z etyki nie robić?

    Może zakres obowiązków jest odmienny od posiadanych do tej pory w Twoim
    przypadku?