PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zwolnienie bez okresu wypowiedzenia [?]

  • 1. Data: 2004-08-22 13:55:20
    Temat: Zwolnienie bez okresu wypowiedzenia [?]
    Od: "Robol" <s...@T...pl>

    Sprzeczam się ze znajomą . Ona twierdzi, że pracownik zwolnił się [umowa na
    czas nieokreślony] na własną prośbę i poprosił o zwolnienie bez okresu
    wypowiedzenia na co zakład przystał. I że nie jest to wypowiedzenie na mocy
    porozumienia stron.
    Mnie się wydaje, że jeśli obydwie strony godzą się na rozwiązanie umowy w
    trybie natychmiastowym to prawnie może to być tylko taka forma czyli
    "porozumienie stron". Ona twierdzi, że rozwiązanie umowy nastąpiło z winy
    pracownika.

    Mam rację ?

    Robol

  • 2. Data: 2004-08-22 18:13:24
    Temat: Re: Zwolnienie bez okresu wypowiedzenia [?]
    Od: gromax <g...@W...interia.pl>

    Robol napisał (nie 22. sierpnia 2004 15:55):

> [...]
    > trybie natychmiastowym to prawnie może to być tylko taka forma czyli
    > "porozumienie stron". Ona twierdzi, że rozwiązanie umowy nastąpiło z winy

    moim zdaniem jest to rozwiązanie stosunku pracy na mocy KP (bodajże 152p.1,
    ale zaznaczam że z pamięci) czyli porozumienia stron bez obowiązku
    świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia z zachowaniem prawa do
    wynagrodzenia.
    Wina pracownika może być w momencie złamania przez niego jakiś przepisów
    (np. bumelka, nie wywiązywanie się z obowiązków).
    Jak obydwie strony zgodziły się na rozwiązanie umowy bez darcia kotów, to
    dla mnie jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest porozumienie a nie obarczanie
    którejkolwiek strony winą. bo za co?

  • 3. Data: 2004-08-22 18:43:15
    Od: "SQLwysyn" <s...@v...pI>

    Użytkownik "Robol" <s...@T...pl> napisał w wiadomości

    > I że nie jest to wypowiedzenie na mocy
    > porozumienia stron.

    Oczywiscie, ze nie jest - bo powyzsze zdanie jest absurdem prawnym w swietle
    prawa pracy.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 4. Data: 2004-08-22 18:58:29
    Od: "Robol" <s...@T...pl>

    Użytkownik "gromax" <g...@W...interia.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    152p.1,
    > ale zaznaczam że z pamięci) czyli porozumienia stron

    ......czyli taj jak ja utrzymywałem.....

    > Jak obydwie strony zgodziły się na rozwiązanie umowy bez darcia kotów, to
    > dla mnie jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest porozumienie a nie obarczanie
    > którejkolwiek strony winą. bo za co?

    Użyłem złego sformułowania. Faktycznie mojej dyskutantce chodziło o
    rozwiązanie umowy " na wniosek pracownika" , a nie " z winy pracownika". i
    niby tak ma pracownik w dokumentach. A z taką formą się nie zgadzam, bo
    obowiązywały by przy niej okresy wypowiedzenia zawarte w przepisach.

    Robol

  • 5. Data: 2004-08-22 19:40:44
    Od: gromax <g...@W...interia.pl>

    ok, przepisy mówią (wyciąłem co nie potrzebne):

    Oddział 2. Przepisy ogólne o rozwiązaniu umowy o pracę

    Art. 30. [Podstawy i forma]
    § 1. Umowa o pracę rozwiązuje się:
    1) na mocy porozumienia stron,
    2) przez oświadczenie jednej ze stron z zachowaniem okresu wypowiedzenia
    (rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem),
    3) przez oświadczenie jednej ze stron bez zachowania okresu
    wypowiedzenia (rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia),
    4) z upływem czasu, na który była zawarta,
    5) z dniem ukończenia pracy, dla której wykonania była zawarta.
    § 3. Oświadczenie każdej ze stron o wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o
    pracę bez wypowiedzenia powinno nastąpić na piśmie.
    § 4. W oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na
    czas nie określony lub o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
    powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie lub rozwiązanie
    umowy.

  • 6. Data: 2004-08-23 03:08:05
    Od: "Robol" <s...@T...pl>

    Użytkownik "SQLwysyn" <s...@v...pI> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Robol" <s...@T...pl> napisał w wiadomości

    > Oczywiscie, ze nie jest - bo powyzsze zdanie jest absurdem prawnym w
    swietle
    > prawa pracy.

    Proszę o rozszerzenie myśli.
    Dla mnie logiczne jest stwierdzenie iż jest to na mocy porozumienia stron
    jeśli strony porozumiały się w sprawie okresu wypowiedzenia [obowiązującego
    w określonej formie w przypadku zwolnienia na wniosek której ze stron].
    To że pracownik złożył podanie o niczym nie świadczy , bo podanie również
    można składać do trybu porozumienia stron.
    Robol.

  • 7. Data: 2004-08-23 05:57:03
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 22 Aug 2004 15:55:20 +0200, "Robol"
    <s...@T...pl> zakodował:

    >wypowiedzenia na co zakład przystał. I że nie jest to wypowiedzenie na mocy
    >porozumienia stron.

    Jest kilka opcji innych, niż porozumienie stron:
    1. Było to wypowiedzenie i pracodawca zwolnił pracownika z obowiązku
    świadczenia pracy (strony mogły też skrócić okres wypowiedzenia do
    miesiąca).
    2. Pracownik napisał wypowiedzenie bez zachowania okresu wypowiedzenia
    - tylko, że tu zakład nie ma się na co zgadzać.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 8. Data: 2004-08-23 05:57:31
    Od: "Waldemar \"Jakec\" Bulkowski" <j...@W...pl>

    Hi!!!

    Robol napisał(a):

> [...]
    > niby tak ma pracownik w dokumentach. A z taką formą się nie zgadzam, bo
    > obowiązywały by przy niej okresy wypowiedzenia zawarte w przepisach.

    Baaaaaardzo często w przypadku porozumienia stron na świadectwach
    pracodawcy umieszczają dopisek "na wniosek pracownika", "z przyczyn
    niezależnych od pracownika", itp.

    Pewnie stąd nieporozumienie - zgodnie z przepisami tak cyz inaczej jest
    to porozumieni stron...

    3mcie się.

    --
    Waldemar "Jakec" Bulkowski
    http://film.e-informator.pl/

  • 9. Data: 2004-08-23 17:10:22
    Od: "SQLwysyn" <s...@v...pI>

    > swietle
    > >

    > Proszę o rozszerzenie myśli.

    To sa podstawy prawa !!!

    Wypowiedzenie to jednostronne oswiadczenie woli, a rozwiazanie za
    porozumieniem stron to UMOWA. Z zasady wymaga zgodnego oswiadczenia 2 stron.

    --
    SQLwysyn
    of you" - Larry Flynt

  • 10. Data: 2004-08-23 19:48:07
    Od: "Robol" <s...@T...pl>

> [...]

    > Wypowiedzenie to jednostronne oswiadczenie woli, a rozwiazanie za
    > porozumieniem stron to UMOWA. Z zasady wymaga zgodnego oswiadczenia 2

    I tutaj dwie strony wyraziły zgodę na pominięcie obowiązkowego przy innych
    formach okresu wypowiedzenia. Brak zgody którejkolwiek ze stron spowodowałby
    iż do takiej UMOWY, czyli porozumienia stron by nie doszło.
    Robol