PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zalegle wynagrodzenie, sąd pracy, odszkodowanie itp.

  • 1. Data: 2008-12-31 12:58:23
    Temat: Zalegle wynagrodzenie, sąd pracy, odszkodowanie itp.
    Od: "Tomek[TK]" <t...@N...pl>

    Witajcie,

    Firma, w ktorej pracowalem zalega mi z wynagrodzeniem za
    pazdziernik(pieniadze powinienem dostac do 10 listopada biezacego roku).
    Rozmawialem z prezesem przez telefon i ustalilismy, ze poruszymy problem
    mojego wynagrodzenia w poniedzialek.

    Podejrzewam, ze pieniedzy szybko nie zobacze. Nie mam tez pewnosci czy w
    ogole pan prezes zamierza mi wyplacic zalegle wynagrodzenie. Z tego
    powodu rozwazam odzyskanie pieniedzy na drodze sadowej i tu pare pytan:

    - zalozmy, ze zloze wniosek do sadu pracy a pracodawca na drugi dzien
    przeleje mi pieniadze. Co w takim wypadku? Sprawa zostaje umorzona? Czy
    ktoras ze stron pokrywa koszty sadowe, jezeli nie dojdzie do rozprawy?
    Jezeli tak to ktora?

    - czy mozna rozwiazac ten problem na jednej rozprawie, czy moze tego
    typu sprawy ciagna sie troche dluzej?

    - czy mozna zadac jakiegos odszkodowania za opoznienia w wyplacaniu
    pensji? Jezeli tak to w jakiej wysokosci? Pracowalem w tej firmie 9
    miesiecy i ani razu nie dostalem wyplaty w terminie. Nie ukrywam, ze
    chcialbym dostac jakas rekompensate, chocby za to, ze musialem jezdzic
    do pracy za pozyczane pieniadze.

    Interesuje mnie rowniez sprawa podatkow. Pracodawca wyslal mi PIT, z
    ktorego wynika, ze zarobilem pewna sume pieniedzy. Problem w tym, ze
    tych pieniedzy przeciez jeszcze nie dostalem i do konca roku
    prawdopodobnie nie dostane. Czy pracodawca jest wporzadku z Urzedem
    Skarbowym?

    Ostatnie pytanie: jak obliczyc wynagrodzenie za niepelny miesiac?

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Krzos

  • 2. Data: 2008-12-31 14:48:01
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 31 Dec 2008 13:58:23 +0100, Tomek[TK] napisał(a):

> [...]

    > przeleje mi pieniadze. Co w takim wypadku? Sprawa zostaje umorzona? Czy
    > ktoras ze stron pokrywa koszty sadowe, jezeli nie dojdzie do rozprawy?

    Jeśli, to wyłacznie pracodawca. Pamiętaj, że od 10 listopada naliczają się
    odsetki.

    > - czy mozna rozwiazac ten problem na jednej rozprawie, czy moze tego
    > typu sprawy ciagna sie troche dluzej?

    A to zalezy od tego, czym dysponujesz. Jesli masz 'mocne' dokumenty, to
    tak.

> [...]
    > miesiecy i ani razu nie dostalem wyplaty w terminie. Nie ukrywam, ze
    > chcialbym dostac jakas rekompensate, chocby za to, ze musialem jezdzic

    Odsetki ustawowe.

> [...]
    > tych pieniedzy przeciez jeszcze nie dostalem i do konca roku
    > prawdopodobnie nie dostane. Czy pracodawca jest wporzadku z Urzedem

    A tego to nei wiadomo, ale zawsze możesz urząd o to zapytać.

    > Ostatnie pytanie: jak obliczyc wynagrodzenie za niepelny miesiac?

    Banalnie,
    stawka miesięczna * przepracowane dni / dni robocze w danym miesiącu

    Przy czym dni robocze w miesiącu to ilośc dni jakie bys przepracował,
    gdybyś pracował cały miesiąc.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 3. Data: 2008-12-31 14:59:37
    Od: "Tomek[TK]" <t...@N...pl>

    Adam Płaszczyca pisze:
    > Jeśli, to wyłacznie pracodawca. Pamiętaj, że od 10 listopada naliczają się
    > odsetki.

    W moim wypadku to chyba 10 kazdego miesiaca(tj od lutego do listopada) :)

    > A to zalezy od tego, czym dysponujesz. Jesli masz 'mocne' dokumenty, to
    > tak.

    Wydaje mi sie, ze brak pieniedzy na koncie to mocny dowod.

> [...]
    > stawka miesięczna * przepracowane dni / dni robocze w danym miesiącu
    >
    > Przy czym dni robocze w miesiącu to ilośc dni jakie bys przepracował,

    Bardzo dziekuje za odpowiedz. Szczesliwego Nowego Roku, bez problemow z
    pracodawca :)

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Krzos

  • 4. Data: 2008-12-31 15:15:25
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 31 Dec 2008 15:59:37 +0100, Tomek[TK] napisał(a):

    > W moim wypadku to chyba 10 kazdego miesiaca(tj od lutego do listopada) :)

    Jesli termin wypłaty masz w umowie, albo w innym dokumencie (np. regulamin
    wynagradzania), to oczywiście, za każdy dzień opóźnienia należą Ci się
    odsetki.
    Co więcej, jeśli przez opieszałośc pracodawcy poniosłeś dodatkowe koszty
    przewyższające te odsetki, to możesz żądać ich zwrotu, przy czym musisz
    miec te koszty dobrze udokumentowane.

    > Wydaje mi sie, ze brak pieniedzy na koncie to mocny dowod.

    Brak pieniędzy to słaby, zas wyciąg z konta istotnie, mocny, o ile
    połaczony z dowodem, że pieniądze tam danego dnia powinny być.

    > Bardzo dziekuje za odpowiedz. Szczesliwego Nowego Roku, bez problemow z
    > pracodawca :)

    Ja tam mam szczęście, bo pracuje w takich firmach, że płaca jak w zegarku
    ;)

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 5. Data: 2008-12-31 17:10:53
    Od: "Tomek[TK]" <t...@N...pl>

    Adam Płaszczyca pisze:
    > Jesli termin wypłaty masz w umowie, albo w innym dokumencie (np. regulamin
    > wynagradzania), to oczywiście, za każdy dzień opóźnienia należą Ci się
    > odsetki.

    Na szczescie dostalem dokument, ktory mowi jasno, ze wynagrodzenie
    powinienem dostac do 10-tego.

    > Co więcej, jeśli przez opieszałośc pracodawcy poniosłeś dodatkowe koszty
    > przewyższające te odsetki, to możesz żądać ich zwrotu, przy czym musisz
    > miec te koszty dobrze udokumentowane.

    Niestety, tutaj niewiele zdzialam.

    > Brak pieniędzy to słaby, zas wyciąg z konta istotnie, mocny, o ile
    > połaczony z dowodem, że pieniądze tam danego dnia powinny być.

    A wiec mam mocny :)

    > Ja tam mam szczęście, bo pracuje w takich firmach, że płaca jak w zegarku
    > ;)

    Na szczescie teraz tez dostaje pieniadze w terminie :)

    BTW: podales wzor na obliczenie pensji za czesc miesiaca. Czy dni, w
    ktorych bylem na urlopie liczy sie dokladnie tak samo jak dni przepracowane?

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Krzos

  • 6. Data: 2009-01-01 18:36:44
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 31 Dec 2008 18:10:53 +0100, Tomek[TK] napisał(a):

    > Na szczescie dostalem dokument, ktory mowi jasno, ze wynagrodzenie
    > powinienem dostac do 10-tego.

    No to masz mocne papiery.

    > Niestety, tutaj niewiele zdzialam.

    Czyli tylko odsetki.

    > A wiec mam mocny :)

    Zgadza się.

    > BTW: podales wzor na obliczenie pensji za czesc miesiaca. Czy dni, w
    > ktorych bylem na urlopie liczy sie dokladnie tak samo jak dni przepracowane?

    Jeśli to urlop wypoczynkowy (płatny), to tak.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 7. Data: 2009-01-01 20:11:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Adam Płaszczyca pisze:

    > Brak pieniędzy to słaby, zas wyciąg z konta istotnie, mocny, o ile
    > połaczony z dowodem, że pieniądze tam danego dnia powinny być.

    Co to za bzdura? Mocny dowód trzeba mieć na to, że pieniądze się
    należą. Nie wymaga dowodu fakt, że pieniądze nie wpłynęły na konto,
    wystarczy tylko stwierdzić to w pozwie. Zresztą jak sobie wyobrażasz
    przeprowadzenie takiego dowodu "wysoki sądzie, nie dostałem pieniędzy, a
    na dowód przedstawiam mój wyciąg z banku". A może dostał pan na inne
    konto? Albo w innym miesiącu? Bez sensu.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2009-01-01 20:39:45
    Od: "Tomek[TK]" <t...@N...pl>

    Adam Płaszczyca pisze:
    > Jeśli to urlop wypoczynkowy (płatny), to tak.

    Ok, teraz jest juz wszystko jasne. Jeszcze raz dziekuje za odpowiedz :)

    --
    pozdrawiam
    Tomasz Krzos

  • 9. Data: 2009-01-01 20:43:06
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 01 Jan 2009 21:11:46 +0100, Liwiusz napisał(a):

    > Co to za bzdura? Mocny dowód trzeba mieć na to, że pieniądze się
    > należą.

    O tym piszę.

    > Nie wymaga dowodu fakt, że pieniądze nie wpłynęły na konto,
    > wystarczy tylko stwierdzić to w pozwie.

    Nie wymaga, jednak dobrze miec cos na poprcie swoich słów. Pracodawca
    zezna, że pieniądze przelał. Oczywiście, można zażądać okazania polecnia
    przelewu, wtedy rozprawa zostanie odroczona - a przedpiścy chodziło, żeby
    miec wyrok po jednym posiedzeniu sądu.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 10. Data: 2009-01-01 20:43:14
    Od: "Stokrotka" <o...@a...pl>

    > - zalozmy, ze zloze wniosek do sadu pracy a pracodawca na drugi dzien
    > przeleje mi pieniadze. Co w takim wypadku?
    To pracodawca ma udowodnić, że ci zapłacił.

    > Sprawa zostaje umorzona? Czy ktoras ze stron pokrywa koszty sadowe, jezeli
    > nie dojdzie do rozprawy? Jezeli tak to ktora?
    Teoria jest całkiem inna niż praktyka.
    Praktycznie pieniądze są nie odzyskania.
    Nie zawracaj sobie tym głowy, możesz zaś napisać coś do państwowej inspekcji
    pracy.
    Co prawda pracodawca podetsze sobie jak oni napiszą by wypłacił forsę,
    ale pracodawca będzie musiał zapłacić karę, straci na tym .
    Będziesz miał odrobinę satysfakcji.

    > - czy mozna rozwiazac ten problem na jednej rozprawie, czy moze tego typu
    > sprawy ciagna sie troche dluzej?
    Nie, pierwsza jest zawsze tak zwana rozpoznawca, ławnicy sa nieobecni
    i tak to uzasadniając praktycznie sąd nie wyda wyroku.

    > - czy mozna zadac jakiegos odszkodowania ...
    Jedynie odsetki ustawowe. Ale wybij to sobie z głowy.
    Mam doświadczenie. Moja sprawa jest doskonale udokumentowana dla sądu.
    Dokumenty jakie sobie sobie sąd zażyczy i jeszcze więcej (umowa z kwotą,
    druki dla zusu ile było płacone, pismo z inspekcji żeby wypłacić,
    wypowiedzenie normalne i wiele jeszcze ....)
    Sprawa z 2001 roku (luty, pieniądze za styczeń) dotąd nie mam pieniędzy, a
    nawet wyroku.
    Zarabiałam wtedy 2500netto.
    A co mam?
    Stszelano do mnie w sądzie pracy, pobito mnie, policja zrabowała mi
    komputer.
    Policja złamała rękę wymuszając bezskutecznie zeznania.
    Bardzo zniszczone zdrowie, ..... Niecały miesiąc temu napadnięto mnie,
    kolejny raz ktoś wymuszał na mnie bezskutecznie podpis.
    Nie idź tą drogą są inne metody na życie.

> [...]
    > pieniedzy przeciez jeszcze nie dostalem i do konca roku prawdopodobnie nie
    > dostane. Czy pracodawca jest wporzadku z Urzedem Skarbowym?
    Napisz do urzędu skarbowego, oni (firma) będą mieć kłopot, taka mała zemsta.

    --
    (tekst w nowej ortografi: ó->u , ch->h ,rz->ż lub sz, -ii-> -i)
    Ortografia to NAWYK, często nielogiczny, ktury ludzie ociężali umysłowo