PracaGrupypl.praca.dyskusje › Zakres obowiązków - czy musi być?

  • 1. Data: 2007-11-08 09:59:58
    Temat: Zakres obowiązków - czy musi być?
    Od: marcolphus <n...@z...mojego.maila>

    Witam!!

    Podjąłem nową pracę i nie otrzymałem od pracowdawcy zakresu obowiązków.
    Dowiedziałem się, że w tej firmie nikt takiego czegoś nie ma.

    I stąd moje pytanie - czy tak może być, czy pracodawca ma obowiązek
    stworzenia mi tego zakresu?

  • 2. Data: 2007-11-08 10:36:53
    Temat: Re: Zakres obowiązków - czy musi być?
    Od: bhpekspert <b...@g...com>

    On 8 Lis, 10:59, marcolphus <n...@z...mojego.maila> wrote:
> [...]
    > Dowiedziałem się, że w tej firmie nikt takiego czegoś nie ma.
    >
    > I stąd moje pytanie - czy tak może być, czy pracodawca ma obowiązek

    Do umowy o pracę pracodawca może dołączyć zakres obowiązków pracownika
    określający i konkretyzujący zadania oraz obowiązki spoczywające na
    pracowniku
    podczas wykonywania przez niego pracy. Zakres obowiązków pracownika
    określa
    również zakres jego odpowiedzialności.
    Podstawą do sporządzenia tego typu dokumentu jest art. 94 pkt 1 k.p.,
    zgodnie
    z którym pracodawca jest zobowiązany do zaznajamiania pracowników
    podejmujących
    pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na
    wyznaczonych
    stanowiskach oraz ich podstawowymi uprawnieniami.
    To trzeba wiedzieć!
    Pracodawca nie jest zobowiązany do sporządzania zakresu obowiązków
    pracownika
    w formie pisemnej.

    Obowiązek zachowania takiej formy nie wynika ani z Kodeksu pracy, ani
    z innych
    aktów prawnych. Dlatego pracodawca ma swobodę w przyjęciu odpowiedniej
    formy oraz określeniu treści dokumentu zawierającego zakres obowiązków
    pracownika.

    Forma zaznajomienia pracownika z zakresem jego obowiązków, sposobem
    wykonywania
    pracy na wyznaczonym stanowisku oraz jego podstawowymi uprawnieniami
    zależy wyłącznie od woli pracodawcy.
    Sporządzenie zakresu obowiązków pracownika w formie pisemnej, w formie
    odrębnego
    dokumentu lub przez zamieszczenie zakresu obowiązków w umowie o pracę
    wydaje się być bardziej korzystne dla pracodawcy.
    Przede wszystkim przy dochodzeniu roszczeń ze stosunku pracy
    pracodawca będzie
    mógł przedstawić na piśmie w celach dowodowych zakres obowiązków i
    odpowiedzialności,
    z którymi pracownik zapoznał się potwierdzając własnoręcznym podpisem.
    Innym powodem uzasadniającym sporządzenie zakresu obowiązków
    pracownika
    w formie pisemnej może być późniejsza ocena pracy pracownika lub
    przydatność
    w uzasadnieniu wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę.
    wiecej na ten temat
    http://www.bhp.org.pl/modules.php?name=News&file=art
    icle&sid=789

  • 3. Data: 2007-11-08 14:41:21