PracaGrupypl.praca.dyskusje › ZUS i tzw. II filar

  • 1. Data: 2002-06-04 06:49:42
    Temat: ZUS i tzw. II filar
    Od: <m...@p...onet.pl>

    Witam Szanownych Grupowiczów!

    Problem nie jest do końca związany z tematyką grupy, aczkolwiek
    wydaje się do być mimo wszystko grupa najbardziej odpowiednia.

    Problem jest następujący: jak wszyscy zapewne pamiętają reforma
    ubezpieczeń społecznych wiązała się z wyborem przez ubezpieczonych
    funduszy emerytalnych. Jako że przynależność do II filaru jest
    obligatoryjna, tym, którzy takiego wyboru nie dokonali, miano
    ów fundusz wylosować.

    Pracuję zawodowo od 01.03.1999 (bez przerw), więc z natury rzeczy
    byłem osobą, która w momencie wcielania reformy w życie była już
    ubezpieczeniem społecznym objęta. Postanowiłem nie wybierać OFE
    sam, a zdać się na losowanie (do czego miałem prawo).

    Niedawno zainteresowałem się tematem głębiej i postanowiłem sprawdzić
    do jakiegoż to OFE należę oraz jak wygląda sytuacja z odprowadzanymi
    tamże składkami. ZUS dysponuje odpowiednim formularzem wniosku o
    udostępnienie takiej informacji, z którego skorzystałem. Pocztą
    otrzymałem odpowiedź: "brak jest zgłoszenia przynależności do OFE".
    Jednoczesnie ZUS nie kwestionuje faktu, iż składki na ubezpieczenie
    społeczne były przez pracodawcę opłacane regularnie (dysponuję
    formularzami RMUA za wszystkie miesiące). Wygląda zatem na to, że:

    1. komuś nie chciało się szukać i odpowiedział na odczepnego, lub

    2. faktycznie nie wylosowano mi OFE.

    I teraz pytanie: jakie konkretnie przepisy regulują szczegółowo
    opisane wyżej kwestie? Przydałoby mi się to do wyjaśnienia tej
    sprawy.

    Za wszelką pomoc dziękuję z góry i pozdrawiam,

    M_P_

  • 2. Data: 2002-06-05 06:54:04
    Temat: Re: ZUS i tzw. II filar
    Od: "Grzegorz" <G...@p...onet.pl>

    j.w. również jestem tym zainteresowany...

  • 3. Data: 2002-06-05 17:27:07
    Od: "Daniel_I" <danielei@/tnij/poczta.onet.pl>

    "Grzegorz" <G...@p...onet.pl> wrote in message

    > j.w. również jestem tym zainteresowany...

    No więc wygląda to tak: kwestię tę reguluje Ustawa z dnia 13
    października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U.
    1998 nr 137 poz. 887). I faktycznie w przypadku osoby, dla której
    przystą pienie do drugiego filaru jest obligatoryjne, ZUS miał
    *obowiązek* wylosować OFE, o ile zainteresowany sam nie dokonał
    wyboru - jest to ujęte w artykule 39 ustęp 2 tej ustawy. W tym
    samym artykule opisane są terminy losowań. Zasady losowania
    zostały uregulowane rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki
    Społecznej z dnia 23 lutego 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad
    przeprowadzenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych losowania
    otwartych funduszy emerytalnych dla ubezpieczonych, którzy nie
    dopełnili obowiązku zawarcia umów z funduszami (Dz.U. 2000 nr 15
    poz. 190).

    D.