PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wypowiedzenie natychmiastowe pracy przez pracownika?

  • 1. Data: 2002-08-27 11:39:55
    Temat: Wypowiedzenie natychmiastowe pracy przez pracownika?
    Od: "wlodek" <w...@p...onet.pl_>

    Witam,

    proszę bardzo o pomoc, gdyż pracodawca nie płaci nam pensji (już złożyłam
    pozew do Sądu Pracy), ale slyszlam ze mozna wypowiedziec umowe pracodawcy
    (podobno art.55 K.p.r) dlatego iz nie wywiazuje sie z tzw. podstawowych
    swiadczen pracowniczych i takie wypowiedzenie jest podobno uwazane tak samo
    jak wypowiedzenie umowy przez pracodawcy z jego winy. Prosze o pomoc czy tak
    faktycznie jest i jak to napisac.
    Czy w takiej sytuacji moge ubiegac sie o zasilek.

    Pozdrawiam i z gory dziekuje

    Agnieszka.

    Ps. odpowiedz moze byc na priva: a...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2002-08-27 14:04:36
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 27 Aug 2002 13:39:55 +0200, "wlodek"
    <w...@p...onet.pl_> zakodował:

    >pozew do Sądu Pracy), ale slyszlam ze mozna wypowiedziec umowe pracodawcy

    Nie wypowiedzieć, lecz rozwiązać umowę bez wypowiedzenia z winy
    pracodawcy.

    >(podobno art.55 K.p.r)

    Co to jest K.P.R? Kodeks Pstępowania Rodzinnego?
    Jeżeli masz na myśli KP, to tak trudno znaleźć treść artykułu? Zresztą
    temat był tu przerabiany nie raz i nie dwa. Adres archiwum w
    sygnaturce.

    Art. 52. Par. 1. Pracodawca może rozwi?zać umowę o pracę bez
    wypowiedzenia z winy pracownika w razie:
    1) ciężkiego naruszenia przez pracownika podstawowych obowi?zków
    pracowniczych,
    2) popełnienia przez pracownika w czasie trwania umowy o pracę
    przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnianie go na zajmowanym
    stanowisku, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone
    prawomocnym wyrokiem,
    3) zawinionej przez pracownika utraty uprawnień koniecznych do
    wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku.

    Par. 2.Rozwi?zanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika
    nie może nast?pić po upływie 1 miesi?ca od uzyskania przez pracodawcę
    wiadomo?ci o okoliczno?ci uzasadniaj?cej rozwi?zanie umowy.

    Art. 55. Par. 1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę bez
    wypowiedzenia, jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie
    stwierdzaj?ce szkodliwy wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika,
    a pracodawca nie przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu
    lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia
    i kwalifikacji zawodowych.
    Par. 1.1. Pracownik może rozwi?zać umowę o pracę w trybie okre?lonym w
    Par. 1 także wtedy, gdy pracodawca dopu?cił się ciężkiego naruszenia
    podstawowych obowi?zków wobec pracownika; w takim przypadku
    pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysoko?ci wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas
    okre?lony lub na czas wykonania okre?lonej pracy - w wysoko?ci
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    Par. 2.O?wiadczenie pracownika o rozwi?zaniu umowy o pracę bez
    wypowiedzenia powinno nast?pić na pi?mie, z podaniem przyczyny
    uzasadniaj?cej rozwi?zanie umowy. Przepis {art. 52 Par. 2} stosuje się
    odpowiednio.
    Par. 3.Rozwi?zanie umowy o pracę z przyczyn okre?lonych w Par. 1 i 1.1
    poci?ga za sob? skutki, jakie przepisy prawa wi?ż? z rozwi?zaniem
    umowy przez pracodawcę za wypowiedzeniem.

    >dlatego iz nie wywiazuje sie z tzw. podstawowych
    >swiadczen pracowniczych

    Z podstawowych obowiązków pracodawcy.
    2000.04.04wyrokSN I PKN 516/99Pr.Pracy 2000/9/36
    Obowi?zkiem pracodawcy jest terminowe wyp-acanie wynagrodze˝, a nie
    uzyskiwanie na nie ťrodkˇw. Pracodawca, ktˇry ťwiadomie nie wyp-aca w
    terminie wynagrodze˝ w pe-nej wysokoťci narusza w sposˇb umyťlny swˇj
    podstawowy obowi?zek.

    > i takie wypowiedzenie jest podobno uwazane tak samo
    >jak wypowiedzenie umowy przez pracodawcy z jego winy. Prosze o pomoc czy tak
    >faktycznie jest i jak to napisac.
    >Czy w takiej sytuacji moge ubiegac sie o zasilek.

    Oczywiście. Zawsze możesz się ubiegać.

    >Ps. odpowiedz moze byc na priva: a...@p...onet.pl

    No FUT no priv.

    PS. Sorki za robaczki.