PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop wypoczynkowy :(((((((

  • 1. Data: 2003-07-07 23:39:26
    Temat: Urlop wypoczynkowy :(((((((
    Od: "Krycha" <s...@o...pl>

    Witam!
    Pracuje w pewnej firmie, gdzie przez ok. 1,5 roku nie byly udzielane
    przcownikom urlopy pow. pieciu dni, poniewaz (jak twierdzi pracodawca jes
    duzo pracy i chwilowo ni moze dawac urlopow). - jak widac to "chwilowo" trwa
    juz 1,5 roku :(((((
    w zwiazku z tym mam pytanie: czy pracodawca postepuje zgodnie z prawem ????

    prosze o sugestie w rej sprawie.

  • 2. Data: 2003-07-08 01:20:58
    Temat: Re: Urlop wypoczynkowy :(((((((
    Od: "Grzegorz Romański" <g...@g...pl>

    > w zwiazku z tym mam pytanie: czy pracodawca postepuje zgodnie z prawem
    ????

    nie. pracownik powinien na podstawie ustalonego z pracodawcą maksymalnie do
    końca kwartału danego roku planu urlopowego wykorzystać urlop w tymze roku.
    z całego planu urlopowego przynajmniej jeden ciąg powinien wynosić
    przynajmniej dwa tygodnie (14 dni ciągłe, wliczając dni wolne).

    tyle z grubsza jest w prawie pracy odnośnie urlopu
    a szczegółowo:
    (według kodeksu pracy - stan ze zmiany na początku tego roku)
    Art. 152. § 1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego,
    płatnego urlopu wypoczynkowego, zwanego dalej "urlopem".

    § 2. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu.

    Art. 153. § 1. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z upływem 6
    miesięcy pracy, w wymiarze połowy wymiaru urlopu przysługującego mu po
    przepracowaniu roku.

    Art. 153. § 1. Pracownik uzyskuje prawo do pierwszego urlopu z upływem 6
    miesięcy pracy, w wymiarze połowy wymiaru urlopu przysługującego mu po
    przepracowaniu roku.

    § 2. Z upływem roku pracy pracownikowi przysługuje prawo do pozostałej
    części urlopu przysługującego mu po przepracowaniu roku.

    § 3. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym roku
    kalendarzowym.

    Art. 154. § 1. Wymiar urlopu wynosi:

    1) 18 dni - po roku pracy,

    2) 20 dni - po 6 latach pracy,

    3) 26 dni - po 10 latach pracy.

    § 2. Urlopu udziela się w dni robocze, za które uważa się wszystkie dni, z
    wyjątkiem niedziel i świąt określonych w odrębnych przepisach. Dni wolnych
    od pracy wynikających z rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy
    nie wlicza się do urlopu.

    § 3. Jeżeli pracownik wykonuje dozwoloną pracę w niedziele i święta, z
    wyłączeniem przypadku określonego w art. 139 pkt 1, urlopu udziela się w dni
    kalendarzowe, które zgodnie z obowiązującym pracownika rozkładem czasu pracy
    są dla niego dniami pracy, z zastrzeżeniem § 4 i 5.

    § 4. Pracownikowi objętemu jednym z systemów czasu pracy, o których mowa w
    art. 1294 i 142, jeżeli rozkład jego czasu pracy przewiduje większą liczbę
    dni wolnych od pracy w okresie rozliczeniowym niż przypadająca w tym okresie
    łączna liczba niedziel, świąt i dni wolnych od pracy, wynikających z
    rozkładu czasu pracy w pięciodniowym tygodniu pracy, urlopu udziela się w
    dni, które są dla tego pracownika dniami pracy i dniami wolnymi od pracy, w
    takiej proporcji, w jakiej te dni występują w czasie wykonywania pracy,
    zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

    § 5. Przepis § 4 stosuje się także do pracownika zatrudnionego w niepełnym
    wymiarze czasu pracy, którego rozkład czasu pracy przewiduje dni pracy i
    dni, w których nie ma on obowiązku wykonywania pracy.

    (... później artykuły mówią o podstawie urlopowej, z czego wynika, co się
    wlicza a co nie itp)

    Art. 162. Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim
    jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej
    niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

    Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan
    urlopów ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski pracowników i
    konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Planem urlopów nie obejmuje
    się części urlopu udzielanego pracownikowi zgodnie z art. 1672

    § 11. Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja
    związkowa wyraziła na to zgodę; dotyczy to także pracodawcy, u którego nie
    działa zakładowa organizacja związkowa. W takich przypadkach pracodawca
    ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem. Przepis § 1 zdanie
    drugie i trzecie stosuje się odpowiednio.

    Art. 164. § 1. Przesunięcie terminu urlopu może nastąpić na wniosek
    pracownika umotywowany ważnymi przyczynami.

    § 2. Przesunięcie terminu urlopu jest także dopuszczalne z powodu
    szczególnych potrzeb pracodawcy, jeżeli nieobecność pracownika spowodowałaby
    poważne zakłócenia toku pracy.

    Art. 165. Jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym terminie z
    przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, a w szczególności z
    powodu:

    1) czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,

    2) odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

    3) powołania na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe na czas do
    3 miesięcy,

    4) urlopu macierzyńskiego,

    pracodawca jest obowiązany przesunąć urlop na termin późniejszy.

    Art. 166. Część urlopu nie wykorzystaną z powodu:

    1) czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,

    2) odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

    3) odbywania ćwiczeń wojskowych albo przeszkolenia wojskowego przez czas do
    3 miesięcy,

    4) urlopu macierzyńskiego

    pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym.

    Art. 1671. W okresie wypowiedzenia umowy o pracę pracownik jest obowiązany
    wykorzystać przysługujący mu urlop, jeżeli w tym okresie pracodawca udzieli
    mu urlopu. W takim przypadku wymiar udzielonego urlopu, z wyłączeniem urlopu
    zaległego, nie może przekraczać wymiaru wynikającego z przepisów art. 1551.

    Art. 1672. Pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w
    terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni urlopu w każdym roku
    kalendarzowym. Pracownik zgłasza żądanie udzielenia urlopu najpóźniej w dniu
    rozpoczęcia urlopu.

    Art. 1673. Łączny wymiar urlopu wykorzystanego przez pracownika na zasadach
    i w trybie określonych w art. 1672 nie może przekroczyć w roku kalendarzowym
    4 dni, niezależnie od liczby pracodawców, z którymi pracownik pozostaje w
    danym roku w kolejnych stosunkach pracy.

    Art. 168. Urlopu nie wykorzystanego w terminie ustalonym zgodnie z art. 163
    należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału
    następnego roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu udzielanego
    zgodnie z art. 1672.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2003-07-08 05:41:06
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 8 Jul 2003 03:20:58 +0200, "Grzegorz Romański"
    <g...@g...pl> zakodował:

    >nie.

    To się zgadza.

    >pracownik powinien na podstawie ustalonego z pracodawcą maksymalnie do
    >końca kwartału danego roku planu urlopowego

    A tu już nie do końca. Od tego roku plan urlopów w zasadzie nie jest
    obowiązkowy (poza zakładami gdzie działają ZZ i się postawiły).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 4. Data: 2003-07-09 07:20:25
    Od: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>

> [...]
    > należy pracownikowi udzielić najpóźniej do końca pierwszego kwartału
    > następnego roku kalendarzowego; nie dotyczy to części urlopu udzielanego

    Że się zapytam przy okazji.
    Co jeśli nie udzieli ("bo nie ma kto za ciebie pracować")? Przepada, czy
    można się upomnieć o jakiś ekwiwalent.

    pozdr