PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop bezpłatny, kilka pytań

  • 1. Data: 2007-05-15 19:24:21
    Temat: Urlop bezpłatny, kilka pytań
    Od: "Adam L" <a...@o...pl>

    Umowa o pracę na czas nieokreślony, uzgadniam z pracodawcą urlop bezpłatny,
    wypisuje kartę urlopową i ...
    1) Czy okres urlopu bezpłatnego zaliczany jest do okresu zatrudnienia?
    Np. pracuje 4 lata ale 3 lata spędziłem na urlopie.
    Czy okres wypowiedzenia to miesiąc czy trzy miesiące?
    2) Czy mogę skrócić okres urlopu bezpłatnego?
    Np. ustaliłem do końca roku ale chce wrócić do pracy jutro?
    Czy pracodawca może odmówić?
    3) I w drugą stronę. Czy pracodawca może wymusić skrócenie urlopu bezpłatnego?
    4) Chcę zrezygnować z pracy? Czy na urlopie bezpłatnym mogę dostarczyć
    wypowiedzenie? Jeśli tak to kiedy ono wchodzi w życie?
    5) Będąc na urlopie bezpłatnym nie mam świadczeń zdrowotnych, czy mogę sobie
    opłacić te świadczenia. Jeśli tak to gdzie i za ile?

    I ostatnie pytanie nie związane z urlopem bezpłatnym:
    6) Czy pracownik może odmówić wyjazdu zagranicznego?
    Jeśli tak to z jakich powodów?
    Czy taka odmowa jest podstawą do zwolnienia dyscyplinarnego?

    Pozdrawiam
    AL

  • 2. Data: 2007-05-15 22:21:59
    Temat: Re: Urlop bezpłatny, kilka pytań
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:7286.00000064.464a08e5@newsgate.onet.pl Adam L
    <a...@o...pl> pisze:

    > 1) Czy okres urlopu bezpłatnego zaliczany jest do okresu zatrudnienia?
    > Np. pracuje 4 lata ale 3 lata spędziłem na urlopie.
    Tak, na urlopie bezpłatnym pracownik jest nadal pracownikiem.

    > Czy okres wypowiedzenia to miesiąc czy trzy miesiące?
    Zgodnie z okresem zatrudnienia.

    > 2) Czy mogę skrócić okres urlopu bezpłatnego?
    > Np. ustaliłem do końca roku ale chce wrócić do pracy jutro?
    > Czy pracodawca może odmówić?
    Może. Pracownik może mieć na swój wniosek skrócony okres udzielonego urlopu
    bezpłatnego w przypadku porozumienia stron; jednostronnie - nie.

    > 3) I w drugą stronę. Czy pracodawca może wymusić skrócenie urlopu
    > bezpłatnego?
    Jeśli ten urlop jest do 3 m-cy, to nie. Jeśli dłuższy to można zawrzeć
    klauzulę o możliwości odwołania z urlopu z ważnych powodów. Jeśli jej nie
    ma - to tylko za zgodą pracownika (porozumienie).

    4) Chcę zrezygnować z pracy? Czy na urlopie bezpłatnym
    > mogę dostarczyć wypowiedzenie?
    Tak. Urlop bezpłatny jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
    Pracownik może podczas takiej nieobecności wypowiedzieć umowę o pracę.

    > Jeśli tak to kiedy ono wchodzi w życie?
    Normalnie, wg zasad kodeksowych stosownych dla danego pracownika.

> [...]

    > I ostatnie pytanie nie związane z urlopem bezpłatnym:
    > 6) Czy pracownik może odmówić wyjazdu zagranicznego?
    Może. Podobnie jak wykonania każdego innego polecenia służbowego.
    Konsekwencje przewiduje prawo pracy.
    Natomiast pracodawca ma prawo delegować pracownika poza stałe miejsce pracy,
    przy zachowaniu przepisów płynących z tegoż prawa pracy.

    > Jeśli tak to z jakich powodów?
    Można ze zdrowiem pokombinować, zmiana warunków zdrowotnych, szkodliwość,
    zajdź w ciążę zagrożoną itp.
    Raz musiałem tak zrobić. Wyjazd mi nie odpowiadał (miałem korzystne
    zlecenia), dogadać się z durniem nie szło, no i dostałem, cholera, zatrucia
    pokarmowego. Akurat dwa dni przed wyjazdem, ale już wcześniej czułem, że tak
    będzie, tylko nic nie mówiłem... ;)))

    > Czy taka odmowa jest podstawą do zwolnienia dyscyplinarnego?
    Może być. Zależy od sytuacji.

    http://mojafirma.infor.pl/ekspert-radzi/46117,Urlop-
    bezplatny.html

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-05-18 10:56:11
    Od: "Adam L" <a...@o...pl>

    Dziękuje za odpowiedz. Chcialbym jeszcze kontynuowac trzy wątki ...

    > Tak. Urlop bezpłatny jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
    > Pracownik może podczas takiej nieobecności wypowiedzieć umowę o pracę.

    Mam urlop np. 6 miesięcy bez żadnej klauzuli odwołania.
    Czy składając wymówienie np. po 2 miesiącach takiego urlopu
    (a mając 3 miesięczny okres wypowiedzenia) pracodawca nie ma możliwości
    zmuszenia mnie do przyjścia do pracy. Wypowiedzenie zaczyna pracować
    a ja pozostaje na urlopie do końca wypowiedzenia? Czy dobrze zrozumiałem?

    Czy ktoś wie w jaki sposób posiadać świadczenia zdrowotne
    będąc na takim urlopie? Gdzie opłacić takie składki?

> [...]
    > pokarmowego. Akurat dwa dni przed wyjazdem, ale już wcześniej czułem, że tak

    A jeśli kraj ma niestabilną sytuacje polityczną. Jest niebezpiczny.
    Porwania, realna groźba zmamieszek, wojny ...
    Czy to jest wystarczający powód do odmowy?
    I czy wtedy pracodawca może mieć podstawy do zwolnienia dyscyplinarnego?

    Podrawiam
    Adam L

  • 4. Data: 2007-05-18 16:42:30
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:20dd.0000009d.464d864a@newsgate.onet.pl Adam L
    <a...@o...pl> pisze:

> [...]
    > zmuszenia mnie do przyjścia do pracy. Wypowiedzenie zaczyna pracować
    > a ja pozostaje na urlopie do końca wypowiedzenia? Czy dobrze zrozumiałem?
    Dobrze. Podczas urlopu czy innej usprawiedliwionej nieobecności w pracy
    pracodawca nie może wypowiedzieć umowy (art. 41 KP) ale w drugą stronę nie
    ma tego ograniczenia (i słusznie).
    Bieg wypowiedzenia nie ma związku z przebywaniem na urlopie.

    > Czy ktoś wie w jaki sposób posiadać świadczenia zdrowotne
    > będąc na takim urlopie? Gdzie opłacić takie składki?
    Niewiele wiem o tym, nie pomogę.
    Są różne firmy typu MediCover.

> [...]
    > Czy to jest wystarczający powód do odmowy?
    > I czy wtedy pracodawca może mieć podstawy do zwolnienia dyscyplinarnego?
    To są sprawy ocenne. Jakby wszystko dało się bez cienia wątpliwości ująć w
    przepisach, to sądy pracy nie miałyby racji bytu.
    Mam pewien zwyczaj postępowania w takich sytuacjach, którym mogę się
    podzielić. To nic odkrywczego, ale może się przyda.
    Znaczna część mojej działalności zawodowej opiera się na umowach o pracę co
    oznacza, że podlegam w pewnym stopniu zależności służbowej. Zawsze kiedy mam
    jakieś wątpliwości co do wydanego mi polecenia służbowego - żądam wydania go
    na piśmie.*
    Jeśli uznaję, że jest z nim (poleceniem) coś nie tak, coś mi nie pasuje -
    pisemnie pytam o niejasne kwestie, składam zastrzeżenia, wymagam
    doprecyzowania, zdarzyło mi się także wprost odmówić wykonania.
    Uważam, że dobrze jest posiadać takie dokumenty dla ewentualnych celów
    dowodowych.

    *) - lwia część tych "wątpliwych" poleceń służbowych po zażądaniu formy
    pisemnej jakoś dziwnie rozchodzi się po kościach... ;))

    --
    Jotte