PracaGrupypl.praca.dyskusjeUrlop bezpłatny, kilka pytań › Re: Urlop bezpłatny, kilka pytań
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Urlop bezpłatny, kilka pytań
    Date: Wed, 16 May 2007 00:21:59 +0200

    W wiadomości news:7286.00000064.464a08e5@newsgate.onet.pl Adam L
    <a...@o...pl> pisze:

    > 1) Czy okres urlopu bezpłatnego zaliczany jest do okresu zatrudnienia?
    > Np. pracuje 4 lata ale 3 lata spędziłem na urlopie.
    Tak, na urlopie bezpłatnym pracownik jest nadal pracownikiem.

    > Czy okres wypowiedzenia to miesiąc czy trzy miesiące?
    Zgodnie z okresem zatrudnienia.

    > 2) Czy mogę skrócić okres urlopu bezpłatnego?
    > Np. ustaliłem do końca roku ale chce wrócić do pracy jutro?
    > Czy pracodawca może odmówić?
    Może. Pracownik może mieć na swój wniosek skrócony okres udzielonego urlopu
    bezpłatnego w przypadku porozumienia stron; jednostronnie - nie.

    > 3) I w drugą stronę. Czy pracodawca może wymusić skrócenie urlopu
    > bezpłatnego?
    Jeśli ten urlop jest do 3 m-cy, to nie. Jeśli dłuższy to można zawrzeć
    klauzulę o możliwości odwołania z urlopu z ważnych powodów. Jeśli jej nie
    ma - to tylko za zgodą pracownika (porozumienie).

    4) Chcę zrezygnować z pracy? Czy na urlopie bezpłatnym
    > mogę dostarczyć wypowiedzenie?
    Tak. Urlop bezpłatny jest okresem usprawiedliwionej nieobecności w pracy.
    Pracownik może podczas takiej nieobecności wypowiedzieć umowę o pracę.

    > Jeśli tak to kiedy ono wchodzi w życie?
    Normalnie, wg zasad kodeksowych stosownych dla danego pracownika.

    > 5) Będąc na urlopie bezpłatnym nie mam świadczeń zdrowotnych, czy mogę
    > sobie opłacić te świadczenia. Jeśli tak to gdzie i za ile?

    > I ostatnie pytanie nie związane z urlopem bezpłatnym:
    > 6) Czy pracownik może odmówić wyjazdu zagranicznego?
    Może. Podobnie jak wykonania każdego innego polecenia służbowego.
    Konsekwencje przewiduje prawo pracy.
    Natomiast pracodawca ma prawo delegować pracownika poza stałe miejsce pracy,
    przy zachowaniu przepisów płynących z tegoż prawa pracy.

    > Jeśli tak to z jakich powodów?
    Można ze zdrowiem pokombinować, zmiana warunków zdrowotnych, szkodliwość,
    zajdź w ciążę zagrożoną itp.
    Raz musiałem tak zrobić. Wyjazd mi nie odpowiadał (miałem korzystne
    zlecenia), dogadać się z durniem nie szło, no i dostałem, cholera, zatrucia
    pokarmowego. Akurat dwa dni przed wyjazdem, ale już wcześniej czułem, że tak
    będzie, tylko nic nie mówiłem... ;)))

    > Czy taka odmowa jest podstawą do zwolnienia dyscyplinarnego?
    Może być. Zależy od sytuacji.

    http://mojafirma.infor.pl/ekspert-radzi/46117,Urlop-
    bezplatny.html

    --