PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o pracę - wypowiada się pierwszą czy ostatnią ?

  • 11. Data: 2006-03-30 18:55:52
    Temat: Re: Umowa o pracę - wypowiada się pierwszą czy ostatnią ?
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:e0g731$pni$1@atlantis.news.tpi.pl Tomasz Czupryński
    <m...@i...pl> pisze:

    > Jedna umowa musi sie skonczyc a druga zaczac.
    > Przeciez nie mozna podpisac nastepnej umowy gdy trwa inna umowa. Robi
    > sie to aneksami do umowy. Np. pracownik awansowal to nie dajemy u nowej
    > umowy tylko podpisujemy aneks zmieniajacy warunki pracy (pamietac
    > trzeba ze warunki pracy nigdy nie moga sie zmieniac na niekorzysc
    > pracownika np. tniemu mu etat).
    Czy mógłbyś podać podstawy prawne tych rewelacji?

    Jotte

  • 12. Data: 2006-03-30 19:20:11
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:e0h71l$4fk$1@atlantis.news.tpi.pl>
    exit <josh11(antyspam)@wp.pl> pisze:

    > w takich przypadkach nie podpisuje sie aneksow tylko stosuje sie
    > porozumienie zmianiajace warunki umowy o prace.

    A czym to się - poza nazwą - różni od aneksu do umowy?

    --
    Nixe

  • 13. Data: 2006-03-31 07:43:33
    Od: "exit" <josh11(wytnij)@wp.pl>

    Użytkownik "Nixe" <n...@f...peel> napisał w wiadomości
    :

    > A czym to się - poza nazwą - różni od aneksu do umowy?

    jak widac nazwa dokumentu.Aneksow nie stosuje sie do umow o prace.

    exit

  • 14. Data: 2006-03-31 08:19:42
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    "exit" <josh11(wytnij)@wp.pl> napisał

    > jak widac nazwa dokumentu.

    To już zauważyłam :)
    Czy nazwa dokumentu ma aż takie znaczenie, jeśli treść i warunki w niej
    zawarte pozostają identyczne?

    > Aneksow nie stosuje sie do umow o prace.

    Skąd te informacje?
    Wbij sobie w google hasło "aneks do umowy o pracę" i zobacz, ile wyników Ci
    wyrzuci.

    M.

  • 15. Data: 2006-03-31 15:16:26
    Od: Gracjan Abakanowski <g...@y...com>

    Arjano napisał(a):

    > Szybkie pytanie. W rozwiązaniu umowy o pracę na mocy porozumienia stron
    > podaje się w treści porozumienia że wypowiada się umowę z datą pierwszej
    > umowy podpisanej z pracownikiem czy z datą umowy ostatniej (podpisanej np.
    > po zmianie płacy czy warunków pracy)?
    > Pracownik pracuje od 1990 roku - wtedy była podpisana pierwsza umowa, a
    > ostatnia w 2005 r.
    >
    > Wypowiadam umowę z 1990 r. czy z 2005 r. ? Zachowana była ciągłość pracy.

    Z treści Twojego "szybkiego pytania" wynika pewna niekonsekwencja, być
    może spowodowana pośpiechem. ;)
    Otóż nie wiem, czy chcesz umowę o pracę wypowiedzieć, czy rozwiązać ją
    na mocy porozumienia stron. To są dwa różne tryby rozwiązania stosunku
    pracy.
    W przypadku rozwiązania umowy o pracę na mocy porozumienia stron nie
    jest wymagana nawet firma pisemna. Ale dla celów dowodowych przyda się.
    Zagadnienie było już wałkowane i chyba wypadałoby wcześniej troszkę
    pogooglać, zanim sie zapyta. :)
    Wzory wypowiedzeń znaleźć można przy rozporządzeniu Ministra Pracy i
    Polityki Socjalnej z dn. 28.05.1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia
    przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy
    oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. nr 62, poz.
    286 z późn. zm.) - załącznik nr 3.

    ...................... .........................
    (pieczęć nagłówkowa (miejscowość i data)
    pracodawcy)
    ROZWIĄZANIE UMOWY O PRACĘ ZA WYPOWIEDZENIEM*
    Pan (Pani)
    (imię i nazwisko)
    Rozwiązuję z Panem (Panią) umowę o pracę zawartą w dniu
    ................ z zachowaniem ................................
    (wskazać długość okresu
    wypowiedzenia)
    okresu wypowiedzenia, który upłynie w dniu ....................
    Przyczyną wypowiedzenia umowy o pracę jest .................
    Jednocześnie informuję, iż w terminie 7 dni od dnia
    doręczenia niniejszego pisma przysługuje Panu (Pani) prawo
    wniesienia odwołania do Sądu Rejonowego - Sądu Pracy w ........
    (siedziba sądu)
    Przed upływem tego terminu może Pan(Pani) złożyć wniosek
    o wszczęcie postępowania pojednawczego przed Komisją
    Pojednawczą** .................................................
    (siedziba komisji)
    (podpis pracodawcy lub osoby
    reprezentującej pracodawcę
    albo osoby upoważnionej do
    składania oświadczeń w imieniu
    pracodawcy)
    (potwierdzenie odbioru przez
    pracownika - data i podpis)
    ______________________________
    * Dotyczy umowy o pracę zawartej na czas nie określony.
    ** Dotyczy pracodawcy, u którego została utworzona komisja
    pojednawcza.

    --
    abakan

  • 16. Data: 2006-03-31 18:51:12
    Od: "exit" <josh11(antyspam)@wp.pl>

    > Skąd te informacje?
    > Wbij sobie w google hasło "aneks do umowy o pracę" i zobacz, ile wyników
    > Ci
    > wyrzuci.
    >
    >wbij sobie w google D**a i zobacz ile wyjdzie wynikow.tylko ktora z tych
    >D** jest prawdziwa?:-))
    BTW zwyczajowo wole korzystac z prawa pracy niz z Google......

    Porozumienie zmieniające, to instytucja dzięki której pracodawca i pracownik
    mogą dojść do porozumienia w kwestii zmiany treści umowy o pracę, w sposób
    ugodowy (np. w kwestii zmiany wcześniej umówionego wynagrodzenia, czy
    rodzaju umowy o pracę). Pamiętać należy, że prawo pracy to dyscyplina,
    która wyodrębniła się z prawa cywilnego, która wykorzystuje poprzez pryzmat
    artykułu 300 Kodeksu pracy, wiele instytucji prawa cywilnego, które nie są
    uregulowane Kodeksem pracy ale są zgodne z zasadami prawa pracy. Prawo
    cywilne charakteryzuje stosunek cywilnoprawny, stosunek, którego podstawową
    cechą jest równorzędność jego podmiotów, a więc cecha dająca możliwość
    "dogadania się" stron co do treści umowy. Ta instytucja z powodzeniem
    wykorzystywana jest na gruncie prawa pracy, np. w kwestii rozwiązania umowy
    o pracę za porozumieniem stron, ma ona jednak swoje zastosowanie również w
    sytuacji zmiany wcześniej zawartych postanowień umowy o pracę, w trakcie
    trwania stosunku pracy.

    Podstawa prawna:

    - Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 2,
    poz.94 z późn. zm.).

    - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 stycznia 1998
    r. w sprawie najniższego wynagrodzenia za pracę pracowników (Dz. U. z 1998
    r. Nr 16, poz.74 z późn. zm.).

    - Orzecznictwo Sądu Najwyższego

    pozdrawiam

    exit

  • 17. Data: 2006-03-31 19:01:25
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:e0jtqe$oe5$1@nemesis.news.tpi.pl>
    exit <josh11(antyspam)@wp.pl> pisze:

    > BTW zwyczajowo wole korzystac z prawa pracy niz z Google......

    No dobrze, ale w googlach jest masa stron prawniczych lub stworzonych na
    bazie przepisów prawnych, na których to stronach operuje się właśnie
    terminami prawniczymi.
    A ciachając poniższe - gdzie w owym tekście (lub gdziekolwiek indziej) jest
    powiedziane/napisane, że porozumienie to nie może być nazwane aneksem do
    umowy o pracę?
    Rozumiem, że wszystkie aneksy do umowy o pracę, z którymi miałam do
    czynienia do tej pory (a było ich kilka sporządzanych przez niezależne od
    siebie firmy) nie mają mocy prawnej, ponieważ w nagłówku widniało "Aneks do
    umowy o pracę z dnia xx.xx.xx"? Poważnie pytam.

    --
    Nixe

  • 18. Data: 2006-04-02 14:23:43
    Od: "Arjano" <a...@w...pl>

    Użytkownik "Gracjan Abakanowski" <g...@y...com> napisał w wiadomości

    > Z treści Twojego "szybkiego pytania" wynika pewna niekonsekwencja, być
    > może spowodowana pośpiechem. ;)
    > Otóż nie wiem, czy chcesz umowę o pracę wypowiedzieć, czy rozwiązać ją na
    > mocy porozumienia stron.

    Rozwiązać umowę na mocy porozumienia stron. Zrobiłem tak: napisałem do
    pracownika ofertę, z zapytaniem, czy zgodzi się na rozwiazanie umowy o pracę
    na zasadzie porozumienia stron. Miał tydzień na decyzję. Po tygodniu zwrócił
    mi pismo z pisemną odpowiedzią, ze zgadza się. Wobec tego napisałem pismo,
    że porozumiewamy sie dnia tego i tego i za miesiąc, w momencie zaamkniecia
    firmy umowa wygasa. I podpisalismy je.

    Chyba dobrze, co ? Jest dokumentacja papierowa, zresztą ci pracownicy to do
    rany przyłóż, martwią się, że i pracowdawca zostaje na lodzie. Ale cóż
    zrobić, takie życie. O konieczności zamknięcia firmy wiedzieli mniej więcej
    wszyscy od roku..

    pozdrawiam i dziękuję

    Arjano