PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o prace studenta i ZUS

  • 11. Data: 2003-05-18 09:51:50
    Temat: Re: Umowa o prace studenta i ZUS
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Oberfeldkurat napisał:

    > W przypadku umowy zlecenia zawartej ze studentem do 26 roku życia nie ma
    > możliwości dobrowolnego przystąpienia do ubezpieczeń.

    USTAWA
    z dnia 13 października 1998 r.
    o systemie ubezpieczeń społecznych
    [stan na dzień 17.12.02]
    Art. 7.
    Prawo do dobrowolnego objęcia ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi
    przysługuje:
    4) studentom oraz uczestnikom dziennych studiów doktoranckich, jeżeli
    nie
    podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytułu,

    Flyer

  • 12. Data: 2003-05-18 12:49:59
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | nie
    | podlegają ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innego tytułu,

    Art.6 ust.4. Osoby określone w ust. 1 pkt 4 (m.in. umowa zlecenie) nie
    podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, jeżeli są
    uczniami gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych lub
    studentami, do ukończenia 26 lat.
    W ustawie brak jakiegokolwiek zapisu umożliwiającego dobrowolne
    przystąpienie do ubezpieczeń studentom do 26 lat z tytułu wykonywania umowy
    zlecenia.

    Prawo do dobrowolnego ubezpieczenia studenta, wynikające z art.7, nie jest
    konsekwencją wykonywania umowy zlecenia. Student może przystąpić dobrowolnie
    do ubezpieczeń emerytalnego i rentowych z tytułu bycia studentem, a nie
    wykonywania umowy zlecenia. Przeczytaj uważnie podany przez Ciebie przepis.
    Zauważ, że nie ma w nim żadnej wzmianki o umowie zlecenia, ani jakimkolwiek
    innym stosunku prawnym, z którego wynikać może świadczenie pracy.

    Dalsze regulacje w tym zakresie zawierają art.14 (okresy objęcia
    ubezpieczeniem), art.16 ust.11 (finansowanie składek), art.18 ust.7
    (podstawa wymiaru składek - kwota deklarowana, nie niższa od najniższego
    wynagrodzenia).

    BTW ciekawe, ile osób przystępuje do dobrowolnego ubezpieczenia?

    Andrzej K.

  • 13. Data: 2003-05-18 19:46:27
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Oberfeldkurat napisał:

> [...]
    > Zauważ, że nie ma w nim żadnej wzmianki o umowie zlecenia, ani jakimkolwiek
    > innym stosunku prawnym, z którego wynikać może świadczenie pracy.

    Wiem co napisałem - z tytułu umowy zlecenia student nie może się
    ubezpieczyć dobrowolnie, ale jako student w trakcie trwania umowy
    zlecenia może - dla studenta wychodzi na to samo. Z tym, że moja
    informacja jest podana w szerszym spektrum.

    Flyer