PracaGrupypl.praca.dyskusje › "o zakazie konkurencji" - zgodne z prawem ?

  • 1. Data: 2003-05-15 07:04:18
    Temat: "o zakazie konkurencji" - zgodne z prawem ?
    Od: s...@n...pl

    Witam

    Mam pytanie dotyczace podpisywania pewnego rodzaju umow - w stylu
    "o zakazie konkurencji". A dokladniej chodzi o to ze pracodawca daje do
    podpisania umowe, w mysl ktorej pracownik zobowiazuje sie dochowania
    tajemnic sluzbowych, etc, oraz dodatkowo jest warunek ze pracownik po
    opuszczeniu firmy nie podejmie wlasnej dzialalnosci o charakterze zgodnym
    z profilem firmy, w ktorej pracuje obecnie. (A niech sprobuje nie
    podpisac...)
    Czyli ktos pracujac jako informatyk w pewnej firmie - nie bedzie mogl
    zalozyc wlasnej firmy informatycznej.
    Teraz pytanie - czy cos takiego jest wogole zgodne z prawem?
    Nie chodzi mi tutaj o "zachowanie tajemnicy firmowej" ale o ten fragment
    zakazujacy konkurencji. Dokument do podpisania nie mial jakiegos
    dodatkowego obwarowania czasowego - ze np. do 2 lub 3 lat po odejsciu z
    tej firmy nie mozna zalozyc wlasnej - czyli wynikaloby z tego ze do konca
    zycia nie mozna stworzyc wlasnej firmy informatycznej...
    Rozumiem, gdyby pracodawca zapewnial jakies szkolenia - i duzo
    zainwestowal w rozwoj zawodowy pracownika, ale jesli pracownik sam sie
    musi wszystkiego uczyc, ew. musi uczyc samego pracodawce (tez informatyk)
    - to jakie ma uzasadnienie zadanie podpisania takiej umowy?
    Kolejne pytanie - jak taka umowe odkrecic? Mozna sie powolac na
    niezgodnosc z prawem zapewne - ale to musi byc jakos udokumentowane -
    paragrafy, etc - o ile wogole to jest niezgodne z prawem.
    Co o tym sadzicie?

    sh

  • 2. Data: 2003-05-15 07:41:18
    Temat: Re: "o zakazie konkurencji" - zgodne z prawem ?
    Od: "dromader" <d...@p...onet.pl>

    > Mam pytanie dotyczace podpisywania pewnego rodzaju umow - w stylu
    > "o zakazie konkurencji".
    [ciach]
    a teraz zupelnie serio. poszperaj w archiwach grupy z zeszlego miesiaca.
    watek byl bardzo dokladnie klepany wraz z tym ze ktos sie pokusil o podanie
    podstaw prawnych wraz z interpretacja. na prawde warto.

    --
    pozdrawiam ja ....
    Marcin "dromader" Lanowy

  • 3. Data: 2003-05-15 08:04:41
    Temat: Re:
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    s...@n...pl napisał(a):

    > Witam

    Przeczytaj KP pod adresem - wszystko napisane jak wół.

    http://www.prawo.psm.pl/?x=D2000_120_1268_2#D4R2

    Rozdział II
    Obowiązki pracownika

    DZIAŁ TRZECI
    Zakaz konkurencji

    Artykuł 1011-1014
    Zakaz konkurencji

  • 4. Data: 2003-05-15 09:13:52
    Od: Piotr Żebrowski <p...@o...com.pl>

    Użytkownik <s...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > tej firmy nie mozna zalozyc wlasnej - czyli wynikaloby z tego ze do konca
    > zycia nie mozna stworzyc wlasnej firmy informatycznej...

    Zawsze pamiętaj ze zakaz tem powinien miec 2 strony...
    owszem Ty nie podejmiesz pracy/dzialalnosci ale oni MUSZĄ ci wowczas
    płacic - i ten drobny punkt często jest pomijany

  • 5. Data: 2003-05-15 09:44:22
    Od: s...@n...pl

    Piotr Żebrowski <p...@o...com.pl> wrote:

    > Użytkownik <s...@n...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Zawsze pamiętaj ze zakaz tem powinien miec 2 strony...
    > owszem Ty nie podejmiesz pracy/dzialalnosci ale oni MUSZĄ ci wowczas
    > płacic - i ten drobny punkt często jest pomijany

    Otoz to - na stronie z Kod. Pracy, ktora podal Marcin "dromader" Lanowy -
    jest napisane ze taka umowa musi precyzowac dodatkowo okres obowiazywania tego
    typu zakazu po ustaniu umowy o prace z tym pracodawca, oraz wysokosc
    odszkodowania. Ani jednego ani drugiego w tej umowie nie bylo, czyli jest
    to podstawa do uznania tej umowy za niezgodna z prawem - a wiec niewazna?
    A po wtore - jesli po rozwiazaniu umowy o prace pracodawca nie wyplaca
    ustalonego odszkodowania - wtedy automatycznie "zakaz konkurencji"
    przestaje obowiazywac - i mozna sobie zakladac wlasna firme?
    Chyba dobrze to zrozumialem?

    sh

  • 6. Data: 2003-05-15 09:56:36
    Od: s...@n...pl

> [...]
    > owszem Ty nie podejmiesz pracy/dzialalnosci ale oni MUSZĄ ci wowczas
    > płacic - i ten drobny punkt często jest pomijany

    Moment - czy ten "zakaz" rowniez oznacza ze nie moge podjac pracy w
    konkurencyjnej firmie?

    sh

  • 7. Data: 2003-05-15 10:08:40
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    s...@n...pl napisał(a):

    > typu zakazu po ustaniu umowy o prace z tym pracodawca, oraz wysokosc
    > odszkodowania. Ani jednego ani drugiego w tej umowie nie bylo, czyli jest
    > to podstawa do uznania tej umowy za niezgodna z prawem - a wiec niewazna?

    Taka umowa nie ma żadnej mocy prawnej - mozesz to wyrzucić do kosza.
    Obowiązuje gdy jesteś pracownikiem, ale gdy nie jesteś to świstek papieru.
    Po rozwiązaniu stosunku pracy jesteś wolny ptaszek i robisz co chcesz.

    > A po wtore - jesli po rozwiazaniu umowy o prace pracodawca nie wyplaca
    > ustalonego odszkodowania - wtedy automatycznie "zakaz konkurencji"
    > przestaje obowiazywac - i mozna sobie zakladac wlasna firme?

    Jeśli umowa jest poprawna, ale pracodawca nie płaci, to możesz ją
    wypowiedzieć. Dopóki nie wypowiesz, to jest ważna (nawet jeśli nie płaci).
    Zanim jednak wypowiesz, to sprawdź, jakie są warunki płatności -
    jednorazowo, miesięcznie, kwartalnie. Dopiero wtedy, gdy minął wymagany
    termin płatności, pracodawca nie płaci i nie reaguje na monit, możesz uznać,
    że złamał umowę i ją wypowiedzieć w trybie natychmiastowym. Dopóki tego nie
    zrobisz, to jest obowiązująca.

  • 8. Data: 2003-05-15 11:16:11
    Od: "dromader" <d...@p...onet.pl>

    > Moment - czy ten "zakaz" rowniez oznacza ze nie moge podjac pracy w
    > konkurencyjnej firmie?

    jezeli o tym jest w umowie to tak.
    trzeba by ja dokladnie przeczytac zeby stwierdzic czy pracodawca wymaga od
    ciebie zebys nie podejmowal konkurencyjnej dzialalnosci gospodarczej czy
    konkurencyjnej dzialalnosci wogole i przez jaki okres czasu. warto aby bylo
    w umowie sprecyzowane w jaki sposob beda wyplacane odszkodowania (min 25%
    obecnego uposazenia ale mozesz negocjowac) bo moze to byc pretekstem do
    zerwania takiej umowy.

  • 9. Data: 2003-05-15 11:20:39
    Od: "Serwiz" <r...@g...pl>

    Użytkownik <s...@n...pl> napisał w wiadomości:
    > Moment - czy ten "zakaz" rowniez oznacza ze nie moge podjac pracy w
    > konkurencyjnej firmie?

    Zgadza się i mówi o tym Art.101.§1.

    Serwiz

  • 10. Data: 2003-05-17 16:25:21
    Od: "DooMiniK" <bachus20[WYTNIJ]@poczta.wp.pl>

    Piotr Żebrowski <p...@o...com.pl> zapodał(-a):
    > Zawsze pamiętaj ze zakaz tem powinien miec 2 strony...
    > owszem Ty nie podejmiesz pracy/dzialalnosci ale oni MUSZĄ ci wowczas
    > płacic - i ten drobny punkt często jest pomijany

    A jest jakiś przepis ile???

    ps. pracowałem najpierw na okres próbny (3 miesiące). Dostałem taką
    umowę do podpisana, że 6 miesięcy od chwili wygaśnięcia zatrudnienia (umowa
    z tego samego dnia...) nie mogę pracować u konkurencji... A teraz pytanie:
    czy jak podisałem nową umowę o pracę na czas nieokreślony, to czy tamten
    dokoment dotyczy też tej umowy?

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(@)irc(.)pl