PracaGrupypl.praca.dyskusje › Umowa o prace - dluzszy okres wypowiedzenia

  • 1. Data: 2010-04-09 18:30:07
    Temat: Umowa o prace - dluzszy okres wypowiedzenia
    Od: "sbst" <b...@o...pl>

    witajcie

    negocjuję sobie warunki w pewnej firmie
    jednym z punktów, są dłuższe (korzystniejsze dla mnie) warunki wypowiedzenia

    i tu moje dwa pytania

    1 - czy jest mozliwe dokonanie takich zapisow? znaczy możliwe jest
    wszystko;) ale czy będą wiążące i nie będą kłóciły się np z KP. dokładnie
    chodzi o 6mcy dla umowy na czas nieokreślony. czy KP okresla warunki
    MINIMALNE czy sztywne?

    2 - czy okres wypowiedzenia ze strony pracodawcy moze byc dluzszy niz ze
    strony pracownika? jesli firma bedzie chciala zwolnic mnie to 6mcy, jesli ja
    to 3mce. Czy taki zapis jest zgodny z KP, czy wypowiedzenie w obydwie strony
    musi byc rowne?

    chetnie odpowiedzi poparte konkretnymi paragrafami, albo przykladowymi
    wyrokami sądu

    bede BARDZO zobowiązany

    --

    pozdrowienia

    Sebastian
    SBST (vel basti78)

  • 2. Data: 2010-04-09 21:47:03
    Temat: Re: Umowa o prace - dluzszy okres wypowiedzenia
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    umowa o pracę musi opierać się o KP oraz warunki umowy nie mogą być
    gorsze niż wynika z KP.

    Okres wypowiedzenia, zgodnie z kodeksem to 3 miesiące (oczywiście
    zależne od stazu, nie chodzi jednak o te szczegóły).
    i załózmy dwie sytuacje zmienionego zapisu - okres 2-miesięczny i
    4-miesięczny.
    przychodzi moment rozstania. pracownik znalazł lepszą pracę i zależy mu
    żeby odejść praktycznie odrazu. pracodawcy zalezy na tym żeby pracownik
    został u niego jak najdłużej. Albo w drugą stronę - pracownik jest nie
    potrzebny i pracodawca chce sie go pozbyć od razu, zaś pracownik chce
    mieć garnek pełny jak najdłuże więc chce zostać u pracodawcy przez
    maksymalną ilość czasu.
    I tu masz pytanie - które rozwiązanie jest lepsze dla pracownika? które
    jest lepsze dla pracodawcy? specjalnie tu pominąłem sytuację że i
    pracodawca, i pracownik chcą tego samego jednocześnie, czyli "od razu"
    (wtedy można zastosować za porozumieniem stron).
    Tak więc masz wykładnię - warunki nie moga być gorsze niż w KP. Sąd
    prawie na pewno przyjąłby że okres krótszy niż kodeksowe 3 miesiące jest
    niekorzystny (margines zostawiam dla sytuacji udowodnienia że jest inaczej).
    całość paragrafów masz w kp - dotyczących zatrudnienia i okresów
    wypowiedzenia.
    zostaje jeszcze pytanie o o kombinacje 6/3 miesiące. Podstawą są 3
    miesiące i tylko o tym okresie mówi kp. postanowienia umowy nie mogą być
    gorsze niż stanowi prawo pracy. Czyli podział 6/3 jest jak najbardziej
    korzystny, a więc jeżeli pracodawca zgodzi się na taki układ to jest to
    wykonalne.
    No chyba ze moja percepcja jest nie na najwyższym poziomie :)

  • 3. Data: 2010-04-10 13:36:44
    Od: Chessio <C...@n...pl>

    Witam,

    Tak jak ktos napisal wczesniej, mozesz umowic sie na co chcesz pod
    warunkiem ze nie otrzymasz gorszych warunkow niz gwarantuje Ci kodeks
    pracy.

> [...]
    > wszystko;) ale czy będą wiążące i nie będą kłóciły się np z KP. dokładnie
    > chodzi o 6mcy dla umowy na czas nieokreślony. czy KP okresla warunki

    Moim zdaniem mozesz miec to w umowie bo gwarantuje Ci to wiecej niz KP.
    Byl wyrok Sadu Najwyzszego gdzie pracodawca zawarl w umowie 6 mies. okres
    wypowiedzenia (co pozniej nie podobalo sie probujacemu sie szybko zwolnic
    pracownikowi). Sad uznal ze jest to lepsze niz 3 mies. w sytuacji ktora
    jest na rynku pracy (wysokie bezrobocie).
    Nie pamietam niestety konkretnej sygnatury tej sprawy.

    Jest to lepsze niz KP. Czyli moze byc.

    --
    Pozdrawiam,
    Chessio

  • 4. Data: 2010-04-10 20:01:44
    Od: Scowron <s...@o...pl>

    Dnia 10-04-2010 o 16:36:44 Chessio <C...@n...pl> napisał(a):

> [...]

    > jest na rynku pracy (wysokie bezrobocie).
    > Nie pamietam niestety konkretnej sygnatury tej sprawy.

    Nie uznaje się przypadkiem okresu bardziej pożądanego ze strony pracownika?
    p.s. Z drugiej strony to co napisane powyżej można tak potraktować.
    --
    Scowron