PracaGrupypl.praca.dyskusje › Staż pracy + proporcjonalny urlop uzupełniający

  • 1. Data: 2008-07-06 16:09:26
    Temat: Staż pracy + proporcjonalny urlop uzupełniający
    Od: "[gr. B] Przemek Sobczuk" <p...@g...com>

    Witam

    Na początek kilka faktów:
    W lipcu 2004 roku ukończyłem studia z tytułem licencjata.
    2006-03-01 - 2006-10-07 Pracowałem w firmie A. (3 miesiące umowa
    próbna, później na czas nieokreślony)
    Od 2006-12-01 do dzisiaj pracuję w firmie B. (3 miesiące umowa próbna,
    później na czas nieokreślony)

    Mam prośbę aby pomóc mi policzyć mój staż pracy. W szczególności kiedy
    dokładnie mijają/minęły mi 2 lata potrzebne do osiągnięcia 10 letniego
    stażu pracy uprawniającego do 26 dni urlopu. Zadanie wydaje się
    banalne, ale oprócz matematyki trzeba wiedzieć co kiedy i jak się
    zaokrągla i dodaje. Jeżeli to możliwe to prosiłbym o podanie
    odpowiednich paragrafów.

    I druga rzecz. Urlop uzupełniający. W różnych opracowaniach tego
    problemu w Internecie można wyczytać, że niezależnie w którym miesiącu
    przekroczy się 10 letni staż pracy w danych roku kalendarzowym
    przysługuje 26 dni urlopu. Czyli w moim przypadku niezależnie od tego
    czy 10 letni staż osiągnąłem w kwietniu czy w lipcu to i tak mam 26
    dni urlopu do wykorzystania w 2008 roku. Mam prośbę aby pomóc mi
    znaleźć podstawę prawną do takiego naliczania urlopu uzupełniającego.
    Jeżeli nie poprę się jakimś paragrafem to urlop uzupełniający zostanie
    mi naliczony proporcjonalnie co przez pracodawcę zostało wyliczone na
    dodatkowe 3 dni. Jak liczę sam to wychodzą mi 4 lub 5 dni urlopu
    uzupełniającego.

  • 2. Data: 2008-07-08 19:58:52
    Od: "Spirit Horse" <s...@w...pl>

    W lipcu 2004 roku ukończyłem studia z tytułem licencjata

    to jest 8 lat zaliczalnych

    2006-03-01 - 2006-10-07 Pracowałem w firmie A. (3 miesiące umowa
    próbna, później na czas nieokreślony)

    to jest 9 miesięcy i 7 dni

    Od 2006-12-01 do dzisiaj pracuję w firmie B. (3 miesiące umowa próbna,
    później na czas nieokreślony)

    to do dziś jest 1 rok, 7 miesięcy i 8 dni,

    w sumie 10 lat osiągnąłeś w tym roku, a więc za 2008 należy ci się 26 dni
    urlopu
    i prawdą jest, że niezależnie w którym miesiącu
    przekroczy się 10 letni staż pracy w danych roku kalendarzowym
    przysługuje 26 dni urlopu.

    patrz:
    Art. 158. Pracownikowi, który wykorzystał urlop za dany rok kalendarzowy, a
    następnie uzyskał w ciągu tego roku prawo do urlopu w wyższym wymiarze,
    przysługuje urlop uzupełniający.
    Art. 155. § 1. Do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu, wlicza się
    z tytułu ukończenia:......

    6) szkoły wyższej - 8 lat.

  • 3. Data: 2008-07-08 20:06:57
    Od: "Spirit Horse" <s...@w...pl>

    > 2006-03-01 - 2006-10-07 Pracowałem w firmie A. (3 miesiące umowa
    > próbna, później na czas nieokreślony)

    właśnie ota ta matematyka i liczenie do 12 na 10 palcach ;-))
    powinno być 7 miesięcy i 7 dni

    ale nie zmienia to faktu że to w tym roku ;-)))

  • 4. Data: 2008-07-10 07:24:38
    Od: Przemek <p...@g...com>

    On 8 Lip, 21:58, "Spirit Horse" <s...@w...pl> wrote:

> [...]
    > następnie uzyskał w ciągu tego roku prawo do urlopu w wyższym wymiarze,

    No właśnie. "Pracownikowi, który wykorzystał urlop za dany rok
    kalendarzowy" - a ja jeszcze nie wykorzystałem urlopu za ten rok.
    "a *następnie* uzyskał w ciągu tego roku prawo do urlopu w wyższym
    wymiarze..." - nie będzie następności. Ja najpierw zdobyłem prawo do
    wyższego wymiaru a dopiero później wykorzystam urlop za dany rok. Tak
    więc ten przepis jest dobry ale tylko dla tych którym 10 lat mija w
    grudniu i którzy wykorzystali urlop z bieżącego roku.

    Znalazłem jeszcze taki przepis
    http://www.mps.gov.pl/_download.php?f=userfiles%2FFi
    le%2FPrawo%2FPrawo+pracy%2Furlop+wypoczynkowy.doc

    § 3. Wymiar proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego w roku
    kalendarzowym, w którym pracownik nabył u danego pracodawcy prawo do
    urlopu wypoczynkowego w wyższym wymiarze, ustala się uwzględniając
    wyższy wymiar tego urlopu.

    No i tutaj mógłbym podciągnąć, że skoro mam umowę na czas
    nieokreślony, u tego pracodawcy nabyłem prawo do urlopu w wyższym
    wymiarze to licząc proporcjonalnie 12 / 12 * 26 = 26. Trochę bez sensu
    ze względu na logikę, ale wydaje mi się, że zgodnie z paragrafem.

    Może ktoś tu na grupie ma doświadczenie w tych sprawach i mógłby się
    wypowiedzieć w tej sprawie. Autorskie interpretacje opisywane na wielu
    stronach nic mi nie dadzą. Potrzebuję albo konkretnych przepisów albo
    interpretacji "ministerskich". Pracuję w dużej firmie (kilkaset osób)
    i od lat taki urlop był naliczany proporcjonalnie. Więc jak mi się uda
    przeforsować mój punkt widzenia to będzie "precedens" - chociaż
    bardziej zależy mi na urlopie który mi się wg. mnie należy.

  • 5. Data: 2008-07-10 07:40:33
    Od: Przemek <p...@g...com>

    On 10 Lip, 09:24, Przemek <p...@g...com> wrote:
> [...]

    Znalazłem jeszcze coś takiego:

    "art.3 rozporządzenia MPIPS z 1997 - poniżej
    § 3. Pracodawca ustala wymiar proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego
    przysługującego pracownikowi w roku kalendarzowym, w którym nabył on u
    tego pracodawcy prawo do urlopu w wyższym wymiarze, uwzględniając
    odrębnie okres przypadający przed nabyciem prawa do urlopu w wyższym
    wymiarze i odrębnie okres przypadający po nabyciu prawa do takiego
    urlopu."

    Na razie do oryginału dokumentu nie dotarłem. To tylko cytat z
    jakiegoś forum. W każdym bądź razie, jak to się ma do naliczania
    urlopów. Z tego artykułu ewidentnie wynika, że wyższy wymiar urlopu
    nalicza się proporcjonalnie :(

  • 6. Data: 2008-07-10 18:42:42
    Od: "Spirit Horse" <s...@w...pl>

    ;-) bo jesli nie wykorzystałeś urlopu w pełnym wymiarze przed uzyskaniem
    prawa do dłuższego urlopu to po prostu po upłynięciu 10 lat masz już urlop
    dłuższy ...- zmienia się nie prawo do nabycia urlopu (to odstajesz w
    momencie podjęcia pracy
    w kolejnym roku kalendarzowym) co jego wymiar
    przepis ten ma znaczenie takie, że pracodawca nie musi ci
    udzielić do momentu uzyskania urlopu w wyższym wymiarze 26 dni rocznie
    a tylko obowiązany jest do udzielenia 20
    z resztą polecam ci jakikolwiek kometarz do tego przepisu
    znajdziesz tam mniej więcej to samo co napisałem tylko w dłuższej formie
    ;-))

    obecnie ten przepis wyglada tak:
    § 3. (3) Wymiar proporcjonalnego urlopu wypoczynkowego w roku kalendarzowym,

  • 7. Data: 2008-07-11 07:01:29
    Od: Przemek <p...@g...com>

    On 10 Lip, 20:42, "Spirit Horse" <s...@w...pl> wrote:
    > obecnie ten przepis wyglada tak: