PracaGrupypl.praca.dyskusje › Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno

  • 41. Data: 2005-01-23 20:22:56
    Temat: Re: Spirala bezrobocia - czyli na bezrobocie spojrzenie jeszcze jedno
    Od: "AndrzejW" <w...@c...gazeta.pl>

    Użytkownik "Kyniu" <k...@U...poczta.gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:redp933zcgwe.5oue4zao6avr$.dlg@40tude.net...

    > Widzisz - jeste jeszcze jeden zasadniczy problem - funkcjomujemy w
    > spoleczenstwie i gospodarce niedoboru. Dzialalnosc ma sens wtedy gdy na
    > jej
    > towary/uslugi sa klienci. Tymczasem jak to u nas wyglada wszyscy widzimy.

    My tak. Ale nie ludzie z omawianej w wątku mitycznej rzeczywistości.

    Z podanego przykładu nic takiego nie wynika

    pozdr
    Andrzej

  • 42. Data: 2005-01-23 20:26:21
    Od: "AndrzejW" <w...@c...gazeta.pl>

    Użytkownik "Piotr Kreglicki" <p...@U...wp.pl> napisał w wiadomości

    > Tylko jak taka akcja miałaby wyglądać w skali kraju? Jest równie
    > prawdopodobna jak zmowa pracodawców pod hasłem "nie płacimy więcej niż
    > 1000 zł".

    Oooo. Powiedziałbym że znacznie mniej prawdopodobna.

    pozdr
    Andrzej

  • 43. Data: 2005-01-23 20:31:55
    Od: Pajączek <p...@o...pl>

> [...]
    jej
    > towary/uslugi sa klienci. Tymczasem jak to u nas wyglada wszyscy

    To może zwiększymy podatki a państwo za te pieniądze będzie te towary
    kupować. Na potrzeby funkcjonowania państwa te towary będą przeznaczane.

    MSPANC

  • 44. Data: 2005-01-23 21:48:40
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    Sun, 23 Jan 2005 20:50:49 +0100, użyszkodnik Cam <c...@g...pl>
    napisał:

    > Jeśli taki bezrobotny ma pomysł na drobne usługi przynoszące mu np.
    > 700,-/miesiąc, to zgodnie z prawem musi 700,- z tego oddać państwu (ZUS
    > etc.) i zadowolić się resztą (?). A jak trafi się słabszy miesiąc?
    > Zgodnie z polskim prawem wolno temu bezrobotnemu tylko zdechnąć z
    > głodu. Jemu i jego rodzinie.

    nikt nie każe otwierać mu firmy, masa ludzi pracuje na czarno i jakoś
    żyją.

    prosze mi nie wciskać bzdur o emeryturze z ZUSu bo jak widze jakie
    obecnie maja ludzie emerytury z ZUSu to jest to poprostu śmieszne

    --
    futszaK
    601061867

  • 45. Data: 2005-01-23 22:17:47
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Sun, 23 Jan 2005 20:45:27 +0100, na pl.praca.dyskusje, Michał 'Amra'
    Macierzyński napisal(a):

    > Dlatego teraz jest projekt przewidujacy zmniejszenie o polowe skladek przez
    > okres 24 miesiecy. Miejmy nadzieje, ze wejdzie, to sie cos zmieni.

    Niestety widze pewne wady tego prjektu. Pierwsza i zasadnicza, ktora nie
    pozwoli mu zaistniec, to problemy prawne. Otoz uprzywilejowanie jednych bez
    nadania analogicznych przywilejow drugim po prostu nie wchodzi w gre -
    podstawowa regula jest by wszyscy grali na tych samych zasadach. Inna rzecz
    ze to faktycznie jest nie fair w stosunku do firm juz dzialajacych - ze
    wzgledu na nizsze koszty takie nowe firmy beda mogly dyktowac jeszcze
    nizsze ceny. A teraz mijaja dwa lata, nagle sie okazuje ze koszt z dnia na
    dzien magicznie wzrosl, a klienci nie chca slyszec o podniesieniu ceny.
    Jest to bomba o opoznionym zaplonie tudziez niedzwiedzia przysluga.

    > I ja mysle, ze wlasnie tedy droga (a najlepiej zmniejszyc wydatki i
    > jednoczesnie wymagania podatkowe - chyba kazdy widzi co sie stalo z
    > podatkiem CIT jak go radykalnie zmniejszono...)

    Owszem, obnizanie podatkow i obciazen para-fiskalnych powinno byc
    podstawowym sposobem na zwiekszanie konkurencyjnosci naszej gospodarki i
    zacheta do inwestowania, a pozostawienie ludziom pieniedzy w portfelach
    najlepszym sposobem pobudzenia gospodarki do zycia. Ale wracamy do
    rozpoczetej kilka postow wczesniej dyskusji o finansowaniu oswiaty, sluzby
    zdrowia, etc.

    I zaraz mi sie oberwie dla odmiany ze jestem krwawym kapitalistycznym
    krwiopijca bo popieram wprowadzenie powszechnej odplatnosci za studia, a
    nawet rozwazylbym wprowadzenie jakiegos udzialu rodzicow w finansowaniu
    edukacji na szczeblu liceow czy technikow, bo popieram wprowadzenie
    amerykanskiego modelu finansowania sluzby zdrowia (poprzez dobrowolne
    ubezpieczenia w miejsce systemu powszecznej na sile wprowadzanej
    szczesliwosci), etc.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 46. Data: 2005-01-23 22:19:54
    Od: Mo <l...@g...nie-smiec>

    Ktoś (Piotr Kreglicki, a któżby!) wyklepał:

    > Tylko jak taka akcja miałaby wyglądać w skali kraju? Jest równie
    > prawdopodobna jak zmowa pracodawców pod hasłem "nie płacimy więcej niż
    > 1000 zł".
    > Znajdzie się wystarczająco duża ilość ludzi, którzy postawieni przed
    > dylematem - praca za minimalną pensję albo mieszkanie na ulicy i głód -
    > wybiorą to drugie. I co? Będziesz miał do nich pretensje bo "psują rynek"?

    Nie "znajdzie się" a *jest*. Nie można mieć do nich pretensji, ale nie
    zaprzeczysz, że coś w tym jest? To okrutne, ale jak ktoś tu często
    powtarza, praca jak każdy towar, jest warta tyle, ile ktoś jest w stanie
    za nią zapłacić. I za ile ktoś drugi jest w stanie ją sprzedać. W
    obliczu wysokiej konkurencji cena towaru spada, a nie da się ukryć, że
    pracodawcy to wykorzystują.

    Pozdrawiam
    M.
    --
    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 47. Data: 2005-01-23 22:26:17
    Od: Piotr Kreglicki <p...@U...wp.pl>

    Mo napisał(a):

> [...]
    > za nią zapłacić. I za ile ktoś drugi jest w stanie ją sprzedać. W
    > obliczu wysokiej konkurencji cena towaru spada, a nie da się ukryć, że

    Zgadza się. Ja wcale nie twierdze, że rynek pracy w Polsce jest w
    równowadze. Przy takiej stopie bezrobocia jak obecnie to pracodawcy są w
    dużo lepszej sytuacji. Tyle, że to nie jest (miejmy nadzieję) sytuacja
    permanentna. Przykład Irlandii pokazuje dobitnie, że można to zmienić i
    zjechać z 20% bezrobocia do 4%. Ale nie przy pomocy jakiejś "trzeciej
    drogi" tylko poprzez sensowną politykę gospodarczą i podatkową. Zamiast
    szukać korzystajmy ze sprawdzonych wzorców.

    P. Kręglicki

  • 48. Data: 2005-01-23 22:31:28
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Sun, 23 Jan 2005 23:26:17 +0100, na pl.praca.dyskusje, Piotr Kreglicki
    napisal(a):

    > Ale nie przy pomocy jakiejś "trzeciej drogi" tylko poprzez sensowną politykę
    > gospodarczą i podatkową. Zamiast szukać korzystajmy ze sprawdzonych wzorców.

    IMHO Irlandia to juz krok w kierunku trzeciej drogii. Krok w kierunku
    trzeciej drogii wykonala w historii rowniez Argentyna ale to dzieki
    poteznym zyskom na zlocie i niestety szybko znalezli sie tacy co chcieli
    ten majatek przejac dla siebie.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    | ' < || | ' \| | || |
    |_|\_\_, |_||_|_|\_,_|
    |__/

  • 49. Data: 2005-01-23 22:45:25
    Od: Piotr Kreglicki <p...@U...wp.pl>

    Kyniu napisał(a):

    > IMHO Irlandia to juz krok w kierunku trzeciej drogii. Krok w kierunku

    W jakim sensie? To co się tam wydarzyło opierało się w uproszczeniu na 3
    podstawach:
    - umowa miedzy związkami zawodowymi (a więc pośrednio pracobiorcami) a
    rządem i pracodawcami, że na pewien okres zamrożone zostają płace,
    związki zawodowe ograniczą swoje żądania;
    - radykalne obniżenie podatków i ułatwienie prowadzenia działalności
    gospodarczej;
    - umiejętne wykorzystanie i zainwestowanie pieniędzy otrzymanych od UE

    Gdzie tu jakaś trzecia droga? Zwykły zdrowy rozsądek i liberalizm
    gospodarczy.

    P. Kręglicki

  • 50. Data: 2005-01-23 22:54:54
    Od: Kyniu <k...@U...poczta.gazeta.pl>

    Sun, 23 Jan 2005 23:45:25 +0100, na pl.praca.dyskusje, Piotr Kreglicki
    napisal(a):

    > Gdzie tu jakaś trzecia droga? Zwykły zdrowy rozsądek i liberalizm
    > gospodarczy.

    Oparcie zmian na gospodarce nowych technologii - co z jednej strony
    przyczynia sie do zmniejszenia uciazliwosci dla srodowiska, dwa ze taki
    biznes ciezko przeniesc z dnia na dzien do innego kraju, trzy ze
    specjalisci zawsze beda mieli lepsze zarobki niz pracownicy przy maszynach.
    Postawiono na wiele innych czynnikow niz tylko obnizenie podatkow - ale
    pamietac nalezy ze oferta dotyczyla wybranych dziedzin a nawet konkretnych
    firm - jak bezplatna dzierzawa ziemi, przestawienie profilu edykacyjnego na
    specjalistow od nowych technologii, etc. To generalnie byl gruntowny plan
    przebudowy podstaw funkcjonowania kraju z gospodarki rolnej i
    niskouprzemyslowionej na rzecz produkcji i uslug w sektore NT.

    Kyniu

    --
    _ __ _
    |__/