PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rządowa propozycja podwyższenia płacy minimalnej do poziomu 50-60 proc. przeciętnego wynagrodzenia

  • 1. Data: 2007-02-22 21:52:41
    Temat: Rządowa propozycja podwyższenia płacy minimalnej do poziomu 50-60 proc. przeciętnego wynagrodzenia
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    http://wiadomosci.wp.pl/kat,8632,wid,8743697,wiadomo
    sc.html

    "Kalata: będziemy walczyć z biedą w Polsce"

    Do połowy roku gotowa będzie rządowa propozycja podwyższenia płacy
    minimalnej do poziomu 50-60 proc. przeciętnego wynagrodzenia -
    zapowiedziała w Brukseli minister pracy Anna Kalata.

    Minister pytano o alarmujące raporty Komisji Europejskiej (KE) o
    poziomie biedy w Polsce i złej sytuacji na rynku pracy.

    W tym roku płaca minimalna wynosi 936 zł. Przeciętne wynagrodzenie
    brutto w grudniu 2006 roku wyniosło 3027,51 zł.

    Chodzi o to, by było to odpowiednie wynagrodzenie za pracę, by osoby
    pracujące nie były klientami pomocy społecznej - tłumaczyła Kalata
    dziennikarzom na konferencji prasowej w Brukseli. Na czerwiec-lipiec
    zapowiedziała przyjęcie propozycji przez Radę Ministrów.

    Z opublikowanego we wtorek raportu KE wynika, że w Polsce praca często
    nie chroni przed biedą: 14 proc. zatrudnionych nadal żyje poniżej
    progu ubóstwa (liczonego jako 60 proc. przeciętnego wynagrodzenia).
    Dotyczy to jednak głównie osób pracujących na własny rachunek. Średnia
    w UE to 8 proc. W Niemczech, Czechach i krajach nordyckich odsetek
    pracowników żyjących poniżej progu ubóstwa nie przekracza 5 proc.

    Kalata odpowiedziała też na zastrzeżenia Komisji Europejskiej do
    działań rządu na rynku pracy. Na razie - wskazuje KE - Polska ma zbyt
    niski odsetek osób starszych oraz kobiet aktywnych zawodowo i nie
    stosuje zachęt, by bezrobotni aktywnie poszukiwali pracy.

    Trudno nie zgodzić się z tym, co te raporty zawierają. Ale podjęliśmy
    wiele inicjatyw, które spowodują, że sytuacja będzie ulegać poprawie.
    Już jest wzrost gospodarczy, tworzone są miejsca pracy, rosną środki
    na aktywne polityki zatrudnienia - powiedziała.

    Minister przypomniała, że środki na te działania, które w roku 2006
    wyniosły 2,1 mld złotych, zostały zwiększone w roku 2007 o 600 mln.
    Będę one przeznaczone np. na szkolenia, roboty publiczne, staże i
    tworzenie nowych miejsc pracy. To zaowocuje - uważa Kalata - spadkiem
    bezrobocia z obecnego poziomu 14,9 do 13,6 proc. na koniec roku.

    Do lipca rząd ma też przygotować ustawę, która rozwieje wątpliwości KE
    co do wdrażania polityki równouprawnienia kobiet i mężczyzn na rynku
    pracy. Na razie - głosi raport - Polska realizuje tę politykę "w
    ograniczonym zakresie". "Promowanie równości płci samo w sobie nie
    jest bezpośrednim celem" - ubolewa KE. "Robimy przegląd prawodawstwa.
    Ustawa implementująca unijne dyrektywy w tej sprawie będzie w pełni
    uwzględniała kwestie równości kobiet i mężczyzn" - zapowiedziała
    Kalata.

    Raporty - dla poszczególnych krajów UE - przyjęli w czwartek
    obradujący w Brukseli ministrowie pracy i spraw socjalnych "27". W
    marcu zostaną one zatwierdzone przez przywódców na szczycie UE. Do
    października kraje członkowskie będą musiały przygotować raporty z
    wdrażania zaleconych środków.

  • 2. Data: 2007-02-22 22:26:17
    Od: "Tomek P." <a...@y...pl>

    Dnia 22-02-2007 o 22:52:41 Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> napisał(a):

> [...]
    > minimalnej do poziomu 50-60 proc. przeciętnego wynagrodzenia -
    > zapowiedziała w Brukseli minister pracy Anna Kalata.

    Chcesz się zakładać, że ta propozycja będzie "rządowa"?

    Stawiam dolary amerykańskie przeciw złotym polskim, że nie będzie. Podaj
    stawkę.

    --
    """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
    """"""

  • 3. Data: 2007-02-22 22:40:16
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Thu, 22 Feb 2007 22:52:41 +0100, Bremse wrote:

> [...]
    > minimalnej do poziomu 50-60 proc. przeciętnego wynagrodzenia -
    > zapowiedziała w Brukseli minister pracy Anna Kalata.

    ciekawe jak zniesie gospodarka i ile firm nie mogących zamienić umów o
    prace na umowy o dzieło oraz pozbyć się pracowników poprostu padnie ?

    --
    futszaK
    0601061867

  • 4. Data: 2007-02-22 22:59:46
    Od: Tomasz Motyliński <m...@w...eu>

    Witam,

    W poście <erl64g$jkf$1@nemesis.news.tpi.pl>
    futszaK <f...@g...com> m.in. napisał(a)::

    > ciekawe jak zniesie gospodarka i ile firm nie mogących zamienić umów o
    > prace na umowy o dzieło oraz pozbyć się pracowników poprostu padnie ?

    Nie przesadzaj, znam firmę gdzie ludzie zapieprzają za najniższą a szefo
    kupił właśnie dwa eMeLe dla siebie i żony po jednym. W Niemczech np.
    najniższa krajowa to 50% PKB (proszę mnie poprawić jeśli się mylę) a to w
    zeszłym roku wyniosło u nas coś pod niecałe 3000 podchodziło. Do tego
    dołożyłbym jeszcze drakońskie kary za zatrudnianie na czarno (tak aby
    naprawdę się nikomu nie opłacało tego robić) i nie będzie źle.

    --
    Tomasz Motyliński
    Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie

  • 5. Data: 2007-02-23 04:01:38
    Od: Rafał <n...@s...z.tw>

    Tomasz Motyliński napisał(a):
> [...]
    > dołożyłbym jeszcze drakońskie kary za zatrudnianie na czarno (tak aby
    > naprawdę się nikomu nie opłacało tego robić) i nie będzie źle.

    Zapomniałeś o podatkach - przypieprzyć wszystkim po 70%, żeby było z
    czego ściągać na te minimalne pensje i socjale dla górnikUFF.

  • 6. Data: 2007-02-23 07:26:03
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: Bremse [Thu, 22 Feb 2007 22:52:41 +0100]:

    [...]

    Ładne parę lat takiej polityki - i jeszcze się nijak nie mogą
    nauczyć... Czy do rządu przyjmuje się na podstawie testów IQ,
    przy górnej granicy przyjęcia ok. 110?... Bo takie zaczynam już
    mieć podejrzenia...

    Jak na razie najwidoczniejsze skutki występują w postaci dość
    drastycznego spadku ilości umów o pracę na rzecz zleceń, dzieł
    i samozatrudnienia, oraz w postaci masowego spieprzania ludzi
    do pracy w innych krajach. Założę się, że zaraz po wprowadzeniu
    następnych dwóch planowanych składek ZUSowskich te efekty będą
    jeszcze solidniejsze. I co? I gówno. Rządzącym wydaje się, że
    jak podniosą minimalną - to ludzie zostaną i będą grzeczniutko
    pracować w kraju. Tyle że ludziom nie chodzi o to ile będą na
    papierze mieć, tylko o to ile de facto mają w kieszeni.

    Dotrze ten fakt w końcu, czy poczekamy aż w kraju zostaną sami
    posłowie i senatorowie? Stawiam, że poczekamy - bo jakoś nikt
    nie widzi, że o ile można zmusić do płacenia większej minimalnej
    - o tyle nijak nie idzie zmusić ani pracownika ani pracodawcy
    do podpisania umowy o pracę. I tym oto prostym sposobem nasza
    gospodarka najlepiej ma się w szarej strefie, a ta oficjalna
    zaraz się wywali na pysk. I spokój będzie...

    Kira

    --
    /(o\ ~ GG: 574988 ~ http://cyber-girl.net ~
    \o)/ +75$ * mSpam * dorób 100 * KseroToZero

  • 7. Data: 2007-02-23 08:02:37
    Od: Jacek <d...@o...pl>

> [...]
    > dołożyłbym jeszcze drakońskie kary za zatrudnianie na czarno (tak aby
    > naprawdę się nikomu nie opłacało tego robić) i nie będzie źle.

    To ja poproszę to 50% PKB, może być 5%, ostatecznie zgodzę się na 0,5%.

    ---
    Jacek_D

  • 8. Data: 2007-02-23 08:28:35
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:1824096.JRQLdPciTN@jestem.fajny.i.w.ogole.supe
    r>
    Tomasz Motyliński <m...@w...eu> pisze:

    > Nie przesadzaj, znam firmę gdzie ludzie zapieprzają za najniższą

    Może na tyle wyceniono wartość ich pracy. Co w tym dziwnego?
    Z kolei jeśli ktoś czuje się pokrzywdzony i niedoceniony, to naprawdę nie ma
    jeszcze przymusu dożywotniej pracy w tym samym miejscu.

    Co do podwyższenia minimum - nie rozumiem z jakiej paki sprzątaczka czy cieć
    mieliby zarabiać tyle samo, co nauczycielka czy pielęgniarka z 30 stażem
    pracy (bo tym pierwszym podwyżka będzie się należała z tytułu owej ustawy, a
    tym drugim i tak czy siak nikt podwyżki nie da)

    > W Niemczech np. najniższa krajowa to 50% PKB [...]
    > a to w zeszłym roku wyniosło u nas coś pod niecałe
    > 3000 podchodziło.

    A możesz jaśniej, bo chyba się trochę zaplątałeś.

    > Do tego dołożyłbym jeszcze drakońskie kary za
    > zatrudnianie na czarno (tak aby naprawdę się nikomu nie opłacało tego
    > robić) i nie będzie źle.

    Utopijny, naiwny teoretyk.
    Jak ja "kocham" ludzi, którzy nie mają pojęcia o temacie, w którym się
    wypowiadają.

    --
    Nixe

  • 9. Data: 2007-02-23 08:34:47
    Od: Any User <z...@u...pl>

> [...]
    > gospodarka najlepiej ma się w szarej strefie, a ta oficjalna
    > zaraz się wywali na pysk. I spokój będzie...

    Nie do końca masz rację. Znam bardzo wielu ludzi, którzy wolą mieć mniej
    kasy na rękę, ale za to stabilne zatrudnienie (w konkretnym znaczeniu:
    trudniej go zwolnić) w postaci umowy o pracę. I są to właśnie pracownicy
    podstawowi, którzy z reguły nie są tak naprawdę warci nawet obecnej
    pensji minimalnej, więc dla nich taki ruch rządu to po prostu manna z nieba.

    --
    Więcej na ten temat przeczytasz w moim blogu:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 10. Data: 2007-02-23 09:07:19
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 23 lut o godzinie 05:01, na pl.praca.dyskusje, Rafał napisał(a):

    > Zapomniałeś o podatkach

    A dlaczego miał zapomnieć?

    > - przypieprzyć wszystkim po 70%,

    LOL
    To ile by wynosił podatek od nieujwnionych dochodów?

    > żeby było z czego ściągać na te minimalne pensje

    Coś z główką u ciebie na bakier - wszak wynagrodzenie wypłaca pracodawca a
    nie jakikolwiek urząd. (oczywiście jeżeli jest pracodawcą to i dany urząd
    wypłaca wynagrodzenie swoim pracownikom).

    > i socjale dla górnikUFF.

    Pierd...sz kazek :D
    Ch..a wiesz, gówno widziałeś i tak też umrzesz.

    --
    Herbi
    23-02-2007 10:06:49