PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rozwiazanie umowy o prace bez wypowiedzenia

  • 1. Data: 2006-09-08 22:16:22
    Temat: Rozwiazanie umowy o prace bez wypowiedzenia
    Od: "d6" <d...@c...pl>

    Witam,

    Sprawa wygląda tak. Jest praca w szkole prywatnej. Normalny etat. Właśnie we
    wrześniu minęło 2 lata umowy na czas nieokreślony. Jak wiadomo jest juz
    wrzesień i rok szkolny się zaczął. Dyrekcja szkoły niespecjalnie dba o
    pracowników. Głównie chodzi o pieniądze, jak zawsze. Opóźnienia w wypłatach
    są 2-3 miesięczne szczególnie teraz. Teraz w międzyczasie trafiła się oferta
    w normalnej państwowej szkole i właściwie wszystko juz jest zapięte na
    ostatni guzik.

    Jak można w pokojowy lub tez nie sposób rozwiązać umowę bez miesięcznego
    czekania na wypowiedzenie?

    Czy jest jakiś punkt w kodeksie na który można się powołać pisząc pismo?

    W sieci znalazłem tylko takie jeśli pracownik nie zawinił np. choroba się
    przedłuża, lub stracili uprawnienia itp. A nic nie ma o przypadku kiedy to
    pracodawca sobie leci w kulki i pracownik po prostu jak najszybciej chce
    zmienić prace.

    Proszę o pomoc, ewentualnie może ktoś ma wzór takiego pisemka gotowego.

    W piątek planowane jest złożenie takiego pisemka a w następny poniedziałek
    juz oczekują stawienia się w nowej szkole.

    Dodam jeszcze ze w starej prywatnej szkole nie ma co liczyć na wypłatę
    wakacyjna i wrześniową ponieważ w tygodniu przyszło pismo od komornika w
    związku z zadłużeniem zajął on konto szkoły.

    I już nie chodzi o pieniądze, tylko o pozbycie się pracy w jak najszybszy i
    legalny spsób.

    Będę wdzięczny za każdą pomoc w tej sprawie.

    --

    k.s.

  • 2. Data: 2006-09-09 07:10:13
    Temat: Re: Rozwiazanie umowy o prace bez wypowiedzenia
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:edsq4e$cjr$1@atlantis.news.tpi.pl>
    d6 <d...@c...pl> pisze:

    > Jak można w pokojowy lub tez nie sposób rozwiązać umowę bez
    > miesięcznego czekania na wypowiedzenie?

    Pokojowo - za porozumieniem stron (nie musisz podawać żadnego uzasadnienia,
    dlaczego chcesz odejść)
    Mniej pokojowo - rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia na podstawie poniższego
    (konkretnie § 1.1.)
    ***
    Art. 55. Kodeksu Pracy
    § 1. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia, jeżeli
    zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ
    wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w
    terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze
    względu na stan jego zdrowia i kwalifikacje zawodowe.

    § 1.1. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie określonym w § 1
    także wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych
    obowiązków wobec pracownika; w takim przypadku pracownikowi przysługuje
    odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli
    umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    ***

    Brak wypłat w określonym terminie jak najbardziej podpada pod ciężkie
    naruszenie podstawowych obowiązków wobec pracownika, więc nie powinieneś
    mieć z tym większych problemów.

    --
    Nixe

  • 3. Data: 2006-09-09 13:53:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    pisze:

> [...]
    > właściwie wszystko juz jest zapięte na ostatni guzik.
    > Jak można w pokojowy lub tez nie sposób rozwiązać umowę bez miesięcznego
    W szkole prywatnej najczęściej zatrudnienie odbywa się na podstawie kodeksu
    pracy.
    W tej sytuacji najłatwiejsze szybkie rozwiązanie stosunku pracy to:
    - porozumienie stron (KP art. 30 §1 ust. 1),
    - rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia (tu: KP art. 55 §1^1).
    W tym drugim przypadku możesz liczyć się z kontrposunięciem ze strony
    pracodawcy na podst. art. 61^1 KP. Z orzecznictwa wynika, że jednorazowe,
    incydentalne i niewielkie opóźnienie wypłaty nie spełnia znamion
    pozwalających pracownikowi na zastosowanie art. 30 §1 ust. 1 KP, dlatego
    sugeruję zgromadzenie dowodów tych - jak piszesz - opóźnień 2-3
    miesięcznych.

    > Proszę o pomoc, ewentualnie może ktoś ma wzór takiego pisemka gotowego.
    Napisanie wypowiedzenia nie powinno _nauczycielowi_ nastręczyć kłopotów,
    byłoby to bardzo dziwne.

    Zatem sprawa jest w zasadzie jasna.

    Jotte