PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rozmowa na Poczcie Polskiej

  • 121. Data: 2005-03-29 13:39:38
    Temat: Re: Rozmowa na Poczcie Polskiej
    Od: exe the cute <k...@p...onet.pl>

    Wojciech Bańcer napisał(a):

    > Gdybyś miał *prawdziwy* wolny rynek, to TPSA nie straciłaby monopolu nigdy.

    Wiem o co chodzi, i zgadzam się. Ale wybrać trzeba mniejsze zło. Tak myślę.

    Pzdr
    Exe Very Cute

  • 122. Data: 2005-03-29 13:41:57
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "exe the cute" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d2bgkk$9i1$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > A pomyślałeś o tych, których na to ubezpieczenie nie stać? (A Ty, Immona?)
    > Rzeczywistość jest taka, że za tych ludzi muszą zapłacić inni. W formie
    > podatku. Chyba że oboje widzicie możliwość płacenia podatków przez
    > obywateli... firmie prywatnej :D

    Alez w przypadku uslug, ktore sa konieczne w sytuacjach trudno
    przewidywalnych co do tego, czy wystapia (jak pozar, proces sadowy) prywatne
    uslugi zwykle dzieja sie na zasadzie ubezpieczenia, czyli de facto
    solidarnosciowego podatku. Wszyscy placa abonament, na ktory ich stac,
    wieksza czesc nie dostaje za to uslugi, bo nie wystapi potrzeba, u kogo
    wystapi potrzeba, dostaje usluge, na ktora by go nie bylo stac i ktorej
    koszt pokrywaja inni.

    W Niemczech nawet biednych ludzi stac na adwokata, bo rozpowszechniony jest
    taki abonament w kancelariach prawnych. Za nawet 30 euro miesiecznie (Niemcy
    zarabiaja kilka razy wiecej od nas, wiec to jak 30 zl w Polsce) jesli
    bedziesz miec proces - adwokat z kancelarii bedzie Cie bronil bez
    dodatkowych oplat. Oczywiscie wykupuje sie to na dluzszy czas i nie mozna
    sie zapisac tylko na ten miesiac. Ci biedniejsi wzieci razem maja tyle
    pieniedzy, ze prywatnym firmom oplaca sie skladac im oferty dopasowane do
    ich portfela. Dlatego istnieja Biedronki i LIDLe.

    I.

  • 123. Data: 2005-03-29 13:52:20
    Od: exe the cute <k...@p...onet.pl>

    Immona napisał(a):

> [...]

    > na miare srodkow, jakie posiada i w sposob sensowny, czyli prowadzacy do ich
    > ponownego usamodzielnienia sie. Panstwo polskie jest biedne, nie jest w
    > stanie zapewnic kazdemu potrzebujacemu odpowiedniej pomocy - czyli takiej,
    > ktora by doprowadzila do staniecia na wlasnych nogach. I panstwo wypowiada
    > wzniosle slowa, ale rozsadnie nie bierze na siebie ciezaru ponad sily i nie
    > mowi, ze kazdego glodnego nakarmi. Na glodne dzieci trzeba robic zbiorki
    > wsrod prywatnych sponsorow - www.pajacyk.pl . Patrzmy sie na swiat
    > realistycznie i nie mowmy, ze panstwo musi to, czego nie moze.

    Oczywiście, że nie można robić czegoś, na co się nie ma środków. Dotyczy
    to w równej mierze firm prywatnych jak i Państwa.
    Ale jak sama piszesz - wszystko jest kwestią pieniędzy.

    Pzdr
    Exe Very Cute

  • 124. Data: 2005-03-29 13:53:00
    Od: "T.Omasz" <t...@f...pl>

    Dnia Tue, 29 Mar 2005 14:43:55 +0200, Wojciech Bańcer <p...@p...pl>
    napisał:

    > Gdybyś miał *prawdziwy* wolny rynek, to TPSA nie straciłaby monopolu
    > nigdy.

    Raczysz żartować.

    --
    Miałem jakiś pomysł na nowego siga, ale chwilowo wyleciał mi z pamięci.
    (priv: z lewej from, w środku małpa, z prawej gazeta.pl)

  • 125. Data: 2005-03-29 13:55:56
    Od: exe the cute <k...@p...onet.pl>

    Immona napisał(a):

> [...]
    > pieniedzy, ze prywatnym firmom oplaca sie skladac im oferty dopasowane do
    > ich portfela. Dlatego istnieja Biedronki i LIDLe.

    Świetne pomysły, świetne ideologie. Niestety nic ponadto.
    A wiesz, że istnieją państwa gdzie wszystko dla wszystkich jest za
    darmo? Vide państwa - skarbonki skąd płynie ropa. Tam się niestety nie
    dostaniesz (nikt z nas) bo nas tam nie chcą.
    Tak opowiadać, to sobie możemy. Postaraj się skupić na tym, co jest
    dzisiaj i tutaj realne.

    Pzdr
    Exe Very Cute

  • 126. Data: 2005-03-29 13:58:56
    Od: Wojciech Bańcer <p...@p...pl>

    T.Omasz napisał(a):

    > Raczysz żartować.

    Raczę zauważać, że *każdy* producent dąży do monopolizacji rynku. Raczę
    zauważać, że gdy taki monopolista jest na rynku, to zrobi on *wszystko*,
    by konkurencja nie urosła w siłę i by on zachował pozycję monopolistyczną.
    I bez ingerencji państwa, a więc bez czegoś co sprzeczne jest z wolnym
    rynkiem, to tego monopolu się nie pozbędziesz. Bo monopolista będzie
    mógł wykupić konkurencję, będzie mógł stosować dumping cenowy, będzie
    w stanie powiedzieć 'spadaj pan, ja panu tego kanału/kabla/cokolwiek
    nie wydzierżawię.', albo wydzierżawi po takich cenach, że ten drugi
    nie będzie w stanie cenowo z monopolistą konkurować.

    To jest prawdziwy wolny rynek.

    --
    Wojciech 'Proteus' Bańcer
    p...@p...p

  • 127. Data: 2005-03-29 14:02:21
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "exe the cute" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d2bms0$1rj$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]

    > dostaniesz (nikt z nas) bo nas tam nie chcą.
    > Tak opowiadać, to sobie możemy. Postaraj się skupić na tym, co jest

    Akurat uwazam, ze abonamentowe "ubezpieczenie od procesu" w kancelarii
    prawnej to pomysl, ktory u nas tez wejdzie dla osob prywatnych (bo dla firm
    juz to tak funkcjonuje) gdy zwiekszy sie kultura prawna w spoleczenstwie i
    gdy bedzie wiecej kancelarii muszacych ze soba konkurowac. Nie widze w tym
    pomysle nic "z ksiezyca" i u naszych sasiadow funkcjonuje on bardzo
    sprawnie. I _nie_ jest to za darmo, ci ludzie placa za to. Po prostu rynek u
    nich do tego dojrzal.

    I.

  • 128. Data: 2005-03-29 14:11:33
    Od: "Marcin" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Wojciech Bańcer <p...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > kosztów społecznych i uzasadnienie 'dlaczego nie należy prywatyzować
    > wszystkiego'. Akurat tak się wpasowało to do dyskusji. Co do rozwoju
    > wydarzeń, to jestem wprawdzie optymistą, ale w to, że wszyscy Ci
    > zwolnieni górnicy znajdą pracę to jakoś nie wierzę. Dalszy scenariusz,
    > jaki przedstawiłem, opiera się głównie na historii. Były już, takie
    > sytuacje gdzie duża grupa osób traciła nagle źródło dochodów.
    > Nie bez powodu istnieje ochrona prawna zabezpieczająca przed masowymi
    > zwolnieniami i redukcjami zatrudnienia, nawet w sektorze prywatnym.

    W sumie, to po pierwsze nie podałeś uzasadnienia, dlaczego ten scenariusz
    (który nazwałem redukcjonistycznym) miałby się spełnić, tylko powtarzasz
    opinię, że jest on realny. Tak samo ja mogę powiedzieć bez żadnego
    uzasadniania, że inny scenariusz, który ja podałem, jest realny.

    A po drugie, potwierdzasz swoją wypowiedzią, że firmy prywatne w miejsce
    państwowych działałyby efektywniej, ale dla uniknięcia protestów pompuje się
    kasę w nieefektywne firmy. No i cóż, dla mnie to wygląda tak, że te firmy do
    których się dokłada, nie mają żadnej motywacji zmieniać cokolwiek (skutki -
    patrz PKP) i kasę nadal trzeba pompować. Może więc taniej dla budżetu byłoby
    wypłacać tym bezrobotnym zasiłki przez 2 lata, niż utrzymywać molocha przez
    15 lat ?

    Takie rozwiązanie (utrzymanie nieefektywnej firmy zamiast prywatyzacja +
    zasiłki dla zwolninych nie dość, że być może droższe - nie liczyłem, ale też
    opieram się na opiniach autorytetów, które się w tej sprawie wypowiadały)
    uważam za nieperspektywiczne i dla firmy i dla kraju, a pasujące właściwie
    jednej grupie: ZWIĄZKOM ZAWODOWYM. I myślę, że nie w ekonomii pies
    pogrzebany, ale tej polityce niewchodzenia w drogę związkom.

  • 129. Data: 2005-03-29 14:13:23
    Od: exe the cute <k...@p...onet.pl>

    Immona napisał(a):

> [...]
    > pomysle nic "z ksiezyca" i u naszych sasiadow funkcjonuje on bardzo
    > sprawnie. I _nie_ jest to za darmo, ci ludzie placa za to. Po prostu rynek u

    Zapominasz że u nas cały czas obowiązuje w wielu kręgach zawodowych
    prawo kliki ;-]
    O ile rynek dojrzeje, trzeba jeszcze wielu innych zmian.
    W tym kontekscie pisałem o realności pomysłu.

    Pzdr
    Exe Very Cute

  • 130. Data: 2005-03-29 14:14:26
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Wojciech Bańcer" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > nie wydzierżawię.', albo wydzierżawi po takich cenach, że ten drugi
    > nie będzie w stanie cenowo z monopolistą konkurować.

    Jesli masz od poczatku wolny rynek, na ktorym nikt nie startuje z
    niesamowicie dominujacymi zasobami (takimi, jakie ma panstwo w porownaniu do
    firm prywatnych) to na takim rynku bardzo trudno stac sie monopolista,
    poniewaz po drodze do monopolu konkurencja temu przeszkodzi, a aspirujaca do
    monopolu firma nie bedac jeszcze monopolista nie bedzie w stanie zastosowac
    tych metod typu dumping. To, co mowisz, jest sluszne w odniesieniu do
    sytuacji, w ktorej monopol juz zostal zbudowany z naruszeniem zasad wolnego
    rynku - tzn. w praktyce zbudowalo go panstwo majac srodki przymusu, zeby
    zabronic innym prowadzenia konkurencyjnej dzialalnosci i majac mozliwosc
    pompowania w firme wielkich pieniedzy transferowanych z np. podatkow. W
    warunkach wolnego rynku tworzy sie zwykle raczej po odpowiednio dlugim
    czasie oligopol utrudniajac wejscie na dany rynek nowym, malym podmiotom nie
    majacym wielkich zasobow, ale monopol w warunkach prawdziwie wolnego rynku
    jest osiagnac bardzo trudno, chyba ze w jakiejs specjalistycznej, waskiej
    dziedzinie, w ktorej nie ma zapotrzebowania na wiecej niz jednego dostawce,
    ktory robi cos dobrze i w rozsadnej cenie, a wymagana inwestycja jest duza.

    TPSA ma lacza i infrastrukture, ale nie zbudowala tego stanu posiadania tak,
    jak by to musiala robic prywatna firma, z wlasnych srodkow. Ta
    infrastruktura jest w duzej mierze prezentem od panstwa zbudowanym z
    pieniedzy podatnikow i sprawiedliwie jest teraz uczynic z niej rzecz
    dostepna rowniez dla innych firm, jak szosa, po ktorej moze jezdzic kazdy,
    kto ma auto :)

    I.