PracaGrupypl.praca.dyskusjezwolnić pracownika NO PROBLEM › Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    From: flyer <f...@g...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: zwolnić pracownika NO PROBLEM
    Date: Sat, 15 Feb 2003 01:58:27 +0100

    Kaizen napisał:

    > NIGDY nie musisz podpisywać aneksu - niezależnie, czy zmiany są
    > korzystniejsze, czy nie.

    Ale wypowiedzenie zmieniajace jest korzystniejsze dla pracownika, bo
    daje mu ustawowy czas do namyslu, zeby nie popelnil bledu - Kp stoi
    przeciez na stanowisku wyrownania "sily" pomiedzy pracownikiem a
    pracodawca. I nie mydl mi oczu, ze pracownik dostajac papier od
    pracodawcy, czesto ma jakis wybor.

    > Ale został zmieniony rodzaj umowy na umowę na czas określony ANEKSEM -
    > cytat który podałeś dotyczy WYPOWIEDZENIA ZMIENIAJĄCEGO. Mieszasz
    > pojęcia. Włąśnie aneks jest jedyną metodą zmiany rodzaju umowy.

    Zgadza sie - cytat dotyczy niemozliwosci zmiany czasu trwania umowy za
    pomoca wypowiedzenia zmieniajacego, co DLA MNIE oznacza, ze stosuje sie
    do niego tylko przepisy o WYPOWIEDZENIU umowy na czas nieokreslony.
    Spokojnie - nic nie pomylilem.

    Wychodzac od wykladni kodeksowej - skoro kodeks dokladnie reguluje
    zmiane warunkow pracy i placy, to niemozliwe jest aby kodeks dawal
    "wolna reke" w sprawie nadrzednej (tytulu pracy - czyli umowy),
    dodatkowo regulowanej odrebnymi przepisami w samym Kp (czesc przepisow
    odwoluje sie tylko do umow na czas nieokreslony, czesc na czas
    okreslony).

    Wg mnie stoisz na stanowisku czlowieka, ktory mimo braku biletu (zakazu
    wejscia bez waznego biletu), a wiec SCISLE okreslonej sytuacji i jej
    KONSEKWENCJI, stara sie wejsc bez biletu przez okno i probuje
    udowadniac, ze zakaz obowiazuje tylko przy wejsciu przez drzwi. Ale to
    tylko takie moje dywagacje - SN wie lepiej, moja wina ;).

    > Dlaczego wyciąłeś najistotniejszy fragment cytowanego postu: "Brak
    > jest natomiast takich przeciwwskazań, gdy chodzi o zawarcie aneksu do
    > umowy o pracę"?? Czyli myliłeś się i dalej idziesz w zaparte, że "do
    > zmiany tylko poprzez wypowiedzenie". Ciągle wprowadzasz do tematu
    > WYPOWIEDZENIE ZMIENIAJĄCE, a cały czas jest mowa o ANEKSIE. Nie
    > rozróżniasz tych pojęć??

    Wycialem, bo nie chcialem cytowac calego postu, do przeczytania na
    grupie - jako dowod swojej niewinnosci moge stwierdzic, ze zachowalem
    pierwsze zdanie o alternatywie, choc moglem je skrocic - zadowolony? ;).
    Z wypowiedzenia zmieniajacego wytlumaczylem sie powyzej.

    > Ale musiał wprowadzić w tym aneksie klauzulę, o możliwości
    > wypowiedzenia umowy. To był przykład, kiedy postanowienia takiego
    > aneksu stoją w sprzeczności z art. 9 KP a tym samym są nieważne.

    Z postu zrodlowego:
    1." W styczniu pracodawca nie rozwiązując umowy zmienił aneksem
    postanowienia dotyczące
    trwania umowy. Zmianie uległa tylko jedna pozycja CZAS TRWANIA UMOWY
    aneksem
    zmieniono z na czas nieokreślony na umowę na czas określony (jeden
    rok) "

    I to bylo aneksem - zmiana samego tytulu, a nie tresci (choc roznie
    mozna to interpretowac, ja sie trzymam swojej wykladni)

    2." Dodam, że dostałam wypowiedzenie na podst. Art. 33 Kodeksu Pracy. "

    Nie wiem, moze autorka cos pokrecila z nerwow i tak naprawde w pkt. 1
    zmiana nie dotyczyla tylko czasu trwania umowy, ale rowniez dopisku o
    mozliwosci rozwiazania za dwutygodniowym wypowiedzeniem. Ja sie czepiam
    przede wszystkim samej mozliwosci zmiany UMOWY w trybie aneksowym.

    Dodatkowo, jezeli juz mam sie czepnac nie UMOWY ale aneksu o
    wypowiedzeniu - art 33 LITERALNIE ("Przy zawieraniu umowy" a wiec w
    chwili jej zawarcia, a nie w trakcie trwania) nie dopuszcza zadnych
    pomyslow typu aneks - na umowie, w chwili zawarcia (!!!) musi byc
    odpowiedni dopisek - i w praktyce tez spotykalem sie tylko z takim
    rozwiazaniem.

    Istnieje oczywiscie drugie rozwiazanie pt, nowa umowa, nie miala wogole
    wzmianki o wczesniejszym wypowiedzeniu umowy na czas okreslony, ale
    wtedy pracodawca zwalniajac pracownika "na podst. art. 33 Kp" (bardzo
    ciekawy tytul zwolnienia - juz jedzie na kilometr PiPem;) ), bedac
    wczesniej w prawie, sam strzela sobie gola.

    > Dlaczego chcesz pozbawić dwie strony dowolnego zmieniania warunków
    > umowy (w zakresie zgodnym z przepisami)?

    Bo prawo pracy nie jest LIBERALNE i dobrze - pracodawca w stosunku z
    pracownikiem jest strona silniejsza i przynajmniej polskie prawo pracy
    uznaje, ze w takim zwiazku czesc decyzji pracownika nie jest w pelni
    suwerenna. Z mojej strony jest to zakres NIEZGODNY z przepisami, ale na
    szczescie nikogo nic nie pozbawiam, chyba ze siebie snu ;).

> [...]
    > w marcu, to kończy pracę z końcem czerwca, zaś jeżeli złoży w lutym,
    > to kończy z końcem marca. Chce od 1 maja wyjechać do pracy za granicę.
    > Chce zatem podpisać z pracodawcą aneks zmieniający umowę na czas
    > nieokreślony w umowę na czas określony do końca kwietnia - to jedyna
    > metoda, która może jej już teraz zapewnić, że 1 maja będzie wolna (nie
    > ma gwarancji, że pracodawca zgodzi się na porozumienie stron). Twoim
    > zdaniem nie może podpisać tego aneksu?? Musi teraz wypowiedzieć umowę
    > i liczyć na to, że pracodawca raczy z nią potem podpisać umowę na czas

    Przyklad absurdalny - skoro pracodawca nie chce zgodzic sie na
    porozumienie stron, a wiec szybsze "wypowiedzenie", to zgodzi sie na
    umowe na czas okreslony, a tym samym szybsze "wypowiedzenie"? :) Zreszta
    porozumienie stron mozna dowolnie ksztaltowac, nawet stwierdzajac, ze
    okres wypowiedzenia wynosi dokladnie tyle ile w Kp. To tylko zwyczaj
    rynkowy sprawil, ze jest ono rozumiane jako odejscie "od reki".

    Flyer