PracaGrupypl.praca.dyskusje › zmiejszenie pensji

  • 1. Data: 2003-01-22 10:39:29
    Temat: zmiejszenie pensji
    Od: "Szafranr" <s...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam pytanko
    Czy pracodawca może zmiejszyć pensję pracownikowi prz założeniu,
    ze zakres obowiązków i stanowisko pozostaje takie same?

  • 2. Data: 2003-01-22 11:11:39
    Temat: Re: zmiejszenie pensji
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Witam
    > Mam pytanko
    > Czy pracodawca może zmiejszyć pensję pracownikowi prz założeniu,
    > ze zakres obowiązków i stanowisko pozostaje takie same?

    Tak po prostu z swojego widzimisie nie. Zawsze to sie musi odbyc za zgoda
    pracownika. Generalnie jednak brak zgody laczy sie z wypowiedzeniem,
    dlatego warto sie zastanowic.

    --
    Krzysztof Pułapa, Kraków, http://www.ceti.pl/~jimi/

  • 3. Data: 2003-01-22 11:54:07
    Od: "Szafranr" <s...@p...onet.pl>

    > Tak po prostu z swojego widzimisie nie. Zawsze to sie musi odbyc za zgoda
    > pracownika. Generalnie jednak brak zgody laczy sie z wypowiedzeniem,
    > dlatego warto sie zastanowic.

    czyli pracownik jest na przegranej pozycji i pracodawca może robić co chce?

  • 4. Data: 2003-01-22 13:02:58
    Od: "Astucci" <A...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości

    > Tak po prostu z swojego widzimisie nie. Zawsze to sie musi odbyc za zgoda
    > pracownika. Generalnie jednak brak zgody laczy sie z wypowiedzeniem,
    > dlatego warto sie zastanowic.

    Czesc.
    Powiem szczerze, że sam jestem ciekaw opiini kogoś obeznanego w temacie,
    a zwłaszcza nowych regulacji prawnych kodeksu pracy.
    Zgodzę się z tym, że dotychczas kodeks wyraźnie mówił o tym iż zmniejszenie
    pensji,
    odbyć się może tylko za przyzwoleniem pracownika, a i tak w zasadzie wiązało
    się to
    z wypowiedzeniem dotychczasowych warunków pracy i zawarciem nowej umowy.
    Ale podobno (nie jestem tego pewien, tak tylko słyszałem) nowy kodeks pracy
    zakłada, iż
    możliwe jest zmniejszenie wynagrodzenia pracownikowi, jeśli zakład pracy ma
    kłopoty finansowe,
    bądź też zaistnieją ku temu konkretne warunki. Zmiana taka nie wiązała by
    się z jednoznacznym
    wypowiedzeniem umowy o pracę ze strony pracodawcy, a nie przyjęcie nowych
    warunków, wiazało by sie
    z wypowiedzeniem ale ze strony pracownika (nie pracodawcy).
    Mam nadzieję że nie pokręciłem za bardzo.. i osoby obeznane w temacie będą
    wiedziały o co chodzi..

    Pozdrw. Astucci

  • 5. Data: 2003-01-22 15:02:08
    Temat: Odp: zmiejszenie pensji
    Od: "Rafal" <?@?.?>

    Użytkownik Szafranr <s...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b0m0nn$9ra$...@n...onet.pl...

    > czyli pracownik jest na przegranej pozycji i pracodawca może robić co
    chce?

    Ty też możesz zrobić co chcesz - tak samo możesz zażądać podwyżki i
    wypowiedzieć umowę jeżeli jej nie dostaniesz.

    Rafał

  • 6. Data: 2003-01-23 13:37:22
    Od: Aleksandra <a...@u...com.pl>

    Może. Może zawrzeć z nim porozumienie zmieniające
    (przy założeniu, że obie strony wyrażają zgodew)
    lub wręczyć wypowiedzenie zmieniające, na które
    się zgodzisz lub nie.

> [...]
    > z wypowiedzeniem ale ze strony pracownika (nie pracodawcy).
    > Mam nadzieję że nie pokręciłem za bardzo.. i osoby obeznane w temacie będą

    Wiemy :-) Chodzi Ci chyba o porozumienie o
    zawieszeniu.
    Taki stan może trwać maksymalnie trzy lata, ale
    jest to mozliwe w przypadku zakładów bardzo źle
    funkcjonujących - obwarowane jest to nowymi
    przepisami. Musi wówczas zawrzeć z pracownikami
    porozumienie.

    aleksandra

  • 7. Data: 2003-01-23 14:29:20
    Od: "Astucci" <A...@p...onet.pl>

> [...]
    >funkcjonujących - obwarowane jest to nowymi
    >przepisami. Musi wówczas zawrzeć z pracownikami porozumienie.

    Dziękuję za jakąkolwiek odpowiedź, ale z mojej perspektywy jest ona mało
    konkretna.
    W jakim konkretnie przypadku możliwe jest obniżenie pensji pracownikowi,
    jeśli on się dobrowolnie na to nie godzi.
    "Bardzo źle funkcjonujący zakład" to pojęcie przecież bardzo względne, w
    moim przypadku kiedy firma jest
    naprawdę mała, a ja jestem jedynym pracownikiem zatrudnionym na etat, to
    możliwość wykazania, że zakład
    przechodzi prawdziwy kryzys, nie jest az takie trudne.
    Konkretnie jak można poprosić o te "nowe przepisy", które obwarowują ten
    przypadek.
    Byłbym wdzięczny :)

    Pozdrw. Astucci

  • 8. Data: 2003-01-23 17:55:07
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Astucci <A...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > przechodzi prawdziwy kryzys, nie jest az takie trudne.
    > Konkretnie jak można poprosić o te "nowe przepisy", które obwarowują ten

    Podstawą do wypłacania pensji jest umowa o pracę, gdzie jest napisane, ile
    procodawca ma ci płacić. Dopóki umowa jest ważna, nie ma możliwości, żeby
    pracodawca nie wypłacał ci pensji. Pracodawca nie może jednostronnie zmienić
    umowy o pracę - jest na to potrzebna zawsze twoja zgoda. Może tylko ci
    wypowiedzieć umowę - czyli cię zwolnić i ewentualnie zaproponować nową umowę
    na zmienionych warunkach, na którą sie możesz zgodzić lub nie.

    Nie ma natomiast możliwości jednostronnej zmiany warunków umowy - w
    szczególności obniżenia pensji. Trudna sytuacja ekonomiczna firmy nie ma nic
    do rzeczy - to nie twoja sprawa.

  • 9. Data: 2003-01-24 05:00:39
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Szafranr" <s...@p...onet.pl> writes:

    > czyli pracownik jest na przegranej pozycji i pracodawca może robić co chce?

    ujmijmy to tak: umowa o prace jak sama nazwa wskazuje, jest UMOWA.
    biora w niej udzial dwie strony: pracodawca i pracownik.

    obie moga zrezygnowac z tej umowy na zasadach, okreslonych w niej i
    prawem nadrzednym (kodeksem pracy tutaj).

    zarowno ty mozesz wypowiedziec umowe jak i pracodawca.

    mowienie, ze "pracodawca moze robic co chce" jest naduzyciem.
    teraz sie tylko tak wydaje wielu, bo bezrobocie w polse duze jest i
    pracodawcy moga sobie przebierac.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 10. Data: 2003-01-25 20:13:38
    Od: w...@g...pl (WOJSAL)

    Szanowny(a) Szafranr napisal(a) Wed, 22 Jan 2003 11:39:29 +0100:
    >Czy pracodawca może zmiejszyć pensję pracownikowi prz założeniu,
    >ze zakres obowiązków i stanowisko pozostaje takie same?

    Moze rozwiazac umowe i zawiazac nowa.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)