PracaGrupypl.praca.dyskusje › źle odprowadzony podatek

  • 1. Data: 2003-10-17 12:23:22
    Temat: źle odprowadzony podatek
    Od: "Gienia" <g...@g...WYTNIJ.pl>

    Chciałam zapytać- na kogo spada odpowiedzialność za źle odprowadzony podatek ?
    Ale po kolei, jestem pracownicą dość dużej firmy i za miesiąc wrzesień 2003
    został mi odprowadzony podatek od wynagrodzenia w wysokości 30% (
    przekroczyłam II próg podatkowy). Po pewnym czasie okazało się w dziale
    płac , że ten próg przekroczyłam miesiąc wcześniej i że w tym miesiącu
    zostanie mi potrącone 30% podatku za miesiąc bieżący i następne 21% od nie
    pobranego podatku za miesiąc sierpień( zaległy). Dlatego pytam jak to
    wygląda od strony prawnej?
    Kto ponosi odpowiedzialność za nie odprowadzenie w terminie od moich dochodów
    odpowiedniego podatku i czy firma w której pracuje może mi potrącić zaległy
    podatek bez mojej zgody ?

  • 2. Data: 2003-10-17 12:30:03
    Temat: Re: źle odprowadzony podatek
    Od: "magia/maggie" <m...@w...amba.bydg.pdi.net>

    Użytkownik "Gienia" <g...@g...WYTNIJ.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    dochodów
    > odpowiedniego podatku i czy firma w której pracuje może mi potrącić

    Firma nie musi nic poatracac podatku 30%, musi 19% - a z reszty podatku bys
    sie rozliczyla w Pit-cie rocznym.
    Wiec nawet jesli firma Ci go nie potraci teraz, to Ty i tak bedziesz go
    musiala oddac na poczatku przyszlego roku.
    Mozesz firme poporsic, zeby Ci nie potracali podatku teraz, ze sama sie
    rozliczysz itd.

    m.

  • 3. Data: 2003-10-18 13:50:08
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Gienia napisał:

> [...]
    > zostanie mi potrącone 30% podatku za miesiąc bieżący i następne 21% od nie
    > pobranego podatku za miesiąc sierpień( zaległy). Dlatego pytam jak to

    Coś kręcą - zgodnie z Ustawą o PDOF [fragment w moim drugim e-mailu w
    tym wątku] wszystko jest OK! - podatek 30% pobiera się dopiero za
    miesiąc następujący po miesiącu kiedy został przekroczony 1. próg.
    Zresztą na logikę i abstarhując od samego tematu - 19-30 to nie 21 -
    19-40 to 21 - jeżeli już kierować się ich logiką, to powinny wziąść 11%
    [gdyby prawda polegała na tym, że przekroczenie progu wydarzyło się
    wcześniej w lipcu ;)].

    > Kto ponosi odpowiedzialność za nie odprowadzenie w terminie od moich dochodów
    > odpowiedniego podatku i czy firma w której pracuje może mi potrącić zaległy
    > podatek bez mojej zgody ?

    Tu akurat nie ma znaczenia Twoja zgoda, bo płatnik jest zobowiązany
    ustawowo do pobierania zaliczki - on jest winny wobec US. Natomiast
    proponowałbym spokojnie porozmawiać z płacami i wyjaśnić sytuację [lub
    wziąść tzw. paski i dokładnie zorientować się w sytuacji], bo
    nieodprowadzanie zaliczek w odpowiedniej wysokości może doprowadzić do
    sytuacji, kiedy przy obliczaniu rocznego PITu trzeba będzie znaleźć
    nagle sporą sumkę dla US.
    A na koniec - często winny jest też sam system informatyczny
    [teoretycznie system kadrowo-płacowy ma wyręczać pracowników, ale
    często, mimo pięknych okienek, nie jest on lepszy od kalkulatora i część
    informacji pracownicy muszą nadzorować z zeszytem w ręce ;)] - więc na
    spokojnie trzeba podejść do tematu, bo kobitki mogą być tak samo
    bezradne jak Ty. ;)

    Flyer
    ogniem i wykonywaniu niewykonalnego. ;)

  • 4. Data: 2003-10-18 13:51:03
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    magia/maggie napisał:

    > Firma nie musi nic poatracac podatku 30%, musi 19% - a z reszty podatku bys
    > sie rozliczyla w Pit-cie rocznym.

    Nie musi? ;)

    Art. 32.
    1. Zaliczki, o których mowa w art. 31, za miesiące od stycznia do
    grudnia, z
    zastrzeżeniem ust. 1a, wynoszą:
    1) za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód
    podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył
    kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 19% dochodu
    uzyskanego w danym miesiącu,
    2) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od
    początku roku przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1 - 30% dochodu
    uzyskanego w danym miesiącu,
    3) za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od
    początku roku przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę drugiego
    przedziału skali - 40% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

> [...]
    > musiala oddac na poczatku przyszlego roku.
    > Mozesz firme poporsic, zeby Ci nie potracali podatku teraz, ze sama sie

    1a. Jeżeli podatnik złoży płatnikowi oświadczenie, że za dany rok
    zamierza
    opodatkować dochody łącznie z małżonkiem bądź na zasadach określonych w
    art. 6 ust. 4, a za rok podatkowy przewidywane, określone w
    oświadczeniu:
    1) dochody podatnika nie przekroczą górnej granicy pierwszego przedziału
    skali, a odpowiednio małżonek lub dziecko nie uzyskują żadnych dochodów
    z wyjątkiem renty rodzinnej - zaliczki za wszystkie miesiące roku
    podatkowego wynoszą 19% dochodu uzyskanego w danym miesiącu i są
    dodatkowo pomniejszane za każdy miesiąc o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty
    zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej
    skali podatkowej,
    2) dochody podatnika przekroczą górną granicę pierwszego lub drugiego
    przedziału skali, a odpowiednio małżonek lub dziecko nie uzyskują
    żadnych
    dochodów z wyjątkiem renty rodzinnej lub dochody małżonka mieszczą się
    w niższych przedziałach skali - zaliczki za miesiące od początku roku
    włącznie do miesiąca, w którym dochód podatnika przekroczył górną
    granicę drugiego przedziału skali, wynoszą 19%, a za miesiące
    następujące
    po tym miesiącu 30% dochodu uzyskanego w danym miesiącu.