PracaGrupypl.praca.dyskusje › z pełnego etatu na firmę współpracującą

  • 11. Data: 2009-01-22 18:18:47
    Temat: Re: z pełnego etatu na firmę współpracującą
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:glacfq$3jq$1@inews.gazeta.pl zlotowinfo
    <u...@g...pl> pisze:

    > pamiętaj że nie chodzi o pracodawcę, tylko o byłego pracodawcę
    > gdzie mam wykonywać zakres czynności taki sam jak na etacie
    Istnieje zatem poważne podejrzenie zakamuflowanego stosunku pracy.

    --
    Jotte

  • 12. Data: 2009-01-22 18:20:21
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    > Spokojnie. ZUS ma dużo czasu żeby się "kapnąć". Wolą się upomnieć po 8-9
    > latach, kiedy odsetki będą już odpowiednie. :)

    może wcześniej nie było tego zastrzeżenia z ulgowym zusem, odnośnie tego
    samego pracodawcy

  • 13. Data: 2009-01-22 18:20:51
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:glad3q$76a$1@inews.gazeta.pl zlotowinfo
    <u...@g...pl> pisze:

    > Użytkownik "Jackare" <j...@...pl> napisał w wiadomości

    > nie rozumiem twojego wywodu, przcież każdy ma prawo założyć firmę i jest
    > to chyba samozatrudnienie
    Samozatrudnienie to pojęcie potoczne, nie prawne.
    Faktycznie nazywa się to osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.

    --
    Jotte

  • 14. Data: 2009-01-22 18:41:04
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

    > w czym mam podpaść? faktury wystawiam, ponoszę koszty

    W tym że wykonujesz zlecenie na rzecz jednego pracodawcy i ta działalność
    nosi cechy stosunku pracy. To wystarczy, tym bardziej, że wcześniej łączył
    Ciebie i Twojego pracodawcę stosunek pracy.

    > nie rozumiem twojego wywodu, przcież każdy ma prawo założyć firmę i jest
    > to chyba samozatrudnienie, co to za wyrównanie zus, przecież pracodawca
    > płaci za mnie zus, a potem będę płacił za siebie sam ten zus, czemu mam
    > vatów nie odliczać
    Każdy ma prawo założyć firmę, ale nasz ustawodawca ograniczył możliwość
    pracy w oparciu o tzw samozatrudnienie czyli osobiste świadczenie pracy pod
    szyldem własnej DG dla innego podmiotu noszące cechy stosunku pracy. Jest to
    dokładnie opisane w jednej z ostatnich nowelizacji ustawy o PIT (gdzieś z
    okresu 2005-2006) - na pewno znajdziesz, np ściągając tekst jednolity
    ustawy. Wystarczy spełniać jedno z trzech opisanych kryteriów i podpada się
    pod samozatrudnienie.
    Ograniczenia te wprowadzono pod szyldem ochrony interesów pracowików ale w
    obecnej sytuacji gospodarczej należy sobie otwarcie powiedzieć że chodzi o
    ściągnięcie do budżetu większej ilości pieniędzy odprowdzanych z tytułu
    zobowiązań publicznoprawnych.
    Konsekwencje w przypadku kontroli są takie jak opisałem, a w skrócie uznaje
    się że to co wykonywałeś jako działalność gospodarczą nie było nią i w
    związku z tym nie przysługiwało ci odpisywanie k.u.p., rozliczanie vat,
    niski zus (nawet pełna stawka to niski zus w porównaniu z zusem płaconym za
    pracownika) i wszystko co się wiąże z prowadzeniem DG, czyli zwrot
    nienależne odpisanych k.u.p., zwrot nienależnie odpisanego vatu, wyrównanie
    składek ZUS i do tego kary. Prowadząc własną DG jako osoba fizyczna
    odpowiadasz za swe zobowiązania całym swoim majątkiem, więc w przypadku
    takiej sytuacji licz się z tym że Cię komornik może puścić w skarpetkach i
    wyrzucić z własnego mieszkania.
    --
    Jackare

  • 15. Data: 2009-01-22 21:30:05
    Od: tsharny <t...@w...pl>

    zlotowinfo pisze:
    > Użytkownik "tsharny" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > pamiętaj że nie chodzi o pracodawcę, tylko o byłego pracodawcę
    > gdzie mam wykonywać zakres czynności taki sam jak na etacie

    chodziło mi o byłego pracodawcę...

    pozdrawiam
    tsharny

  • 16. Data: 2009-01-23 15:03:41
    Od: "zlotowinfo" <u...@g...pl>

    Użytkownik "zlotowinfo" <u...@g...pl> napisał w wiadomości
    jest w tym jedno, ale
    firma dla której pracuję współpracuje z energetyką
    zatem oni wykonują jedno i to samo dla energetyki
    więc czemu to byłoby zakazane dla mnie?

    może to kwestia rodzaju umowy?

  • 17. Data: 2009-01-23 18:52:24
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

> [...]
    > jest w tym jedno, ale
    > firma dla której pracuję współpracuje z energetyką
    > zatem oni wykonują jedno i to samo dla energetyki

    Dlaczego jesteś głuchy na argumenty osób które coś na ten temat wiedzą i
    uparłeś się przy swoim niereformowalny sposób?
    Jest zasadnicza różnica pomiędzy firmą zatrudniającą pracowników a
    jednoosobową działalnością gospodarczą.
    Jeżeli zatrudnisz pracowników i oni będą pracować na rzecz twojego obecnego
    pracodawcy, nikt Tobie nie zarzuci cech samozatrudnienia i cech stosunku
    pracy w stosunku cywilnoprawnym.
    Prosta sprawa - poczytaj ustawy (myślałem że już to zrobiłeś) i -
    ewentualnie jeżeli Ci sie chce - orzecznictwo. Forma umowy nie ma tu żadnego
    znaczenia.
    --
    Jackare

  • 18. Data: 2009-01-23 20:50:52
    Od: "syku" <s...@p...fm>

    > Jeżeli zatrudnisz pracowników i oni będą pracować na rzecz twojego
    > obecnego pracodawcy, nikt Tobie nie zarzuci cech samozatrudnienia i cech
    > stosunku pracy w stosunku cywilnoprawnym.

    Z tego co napisałeś wynika że jak zatrudni kolegę na 1/4 etatu przy
    minimalnym wynagrodzeniu, to ma pracownika i nikt nic mu nie zarzuci ?

    A jeśli będzie działał sam - jednoosobowo i wystawiał faktury dziesięciu
    innym klientom to będzie podejżany o "samozatrudnienie" tylko dlatego że
    wystawia faktury byłemu pracodawcy?

    Myślę ze popadasz w paranoję :)

    Pozdrawiam
    Syku

  • 19. Data: 2009-01-24 09:18:15
    Od: "Jackare" <j...@...pl>

> [...]
    >
    > A jeśli będzie działał sam - jednoosobowo i wystawiał faktury dziesięciu
    > innym klientom to będzie podejżany o "samozatrudnienie" tylko dlatego że

    Nie. Samozatrudnienie będzie wtedy gdy spełni przynajmniej jedno z trzech
    kryteriów opisanych w ustawie i żadnych dodatkowych interpretacji do tego
    nie potrzeba.
    A jeżeli zatrudni tego kolegę i kolega właśnie będzie świadczyć osobiście
    pracę, to samozatrudnienia nie ma.
    Zresztą - nie moje konie, nie mój wóz - niech robi jak chce, jest dorosły i
    ponosi odpowiedzialność za swoje decyzje. Nieznajomość prawa raczej nikomu
    nie pomogła.

  • 20. Data: 2009-01-24 09:23:37
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 23 Sty, 21:50, "syku" <s...@p...fm> wrote:

> [...]
    >
    > A jeśli będzie działał sam - jednoosobowo i wystawiał faktury dziesięciu
    > innym klientom to będzie podejżany o "samozatrudnienie" tylko dlatego że

    To nie paranoja, taki jest przepis. Ja wiem ze umysl ludzki ma
    sklonnosc do wypychania przykrych informacji. W takich przypadkach
    polecam zapoznanie sie z prawem (u zrodel, nie na grupie) i problem
    sie rozwiaze :)