PracaGrupypl.praca.dyskusje › wyłączne a nie wyłączne przejście praw autorskich

  • 1. Data: 2005-08-02 15:46:16
    Temat: wyłączne a nie wyłączne przejście praw autorskich
    Od: "Jakub" <...@...com>

    Zastanawia mnie pewna kwestja prawna i bardzo był bym wdzięczny jeśłi ktoś
    by mi udzielił odpowiedzi.

    Czy w umowie o dzieło sformułowanie "...na Zamawiąjącego przechodzą prawa
    autorskie majątkowe na następujących polach ekslatacji..." oznacza przejście
    wyłącznych praw autorskich (że Zamawiający uzyskuje wyłączność eksplatacji
    praw)?

    Z góry dziękuje.

  • 2. Data: 2005-08-02 17:27:45
    Od: "bezrobotny" <N...@g...pl>

    ekslatacji..."

    co to jest ta ekslatacja? ;o))

  • 3. Data: 2005-08-02 17:33:13
    Od: Dorvin <d...@t...notspam.pl>

    Jakub napisał(a):
    > Zastanawia mnie pewna kwestja prawna i bardzo był bym wdzięczny jeśłi ktoś
    > by mi udzielił odpowiedzi.
    Na przyszłość NTG :)

    > Czy w umowie o dzieło sformułowanie "...na Zamawiąjącego przechodzą prawa
    > autorskie majątkowe na następujących polach ekslatacji..." oznacza przejście
    > wyłącznych praw autorskich
    Nie. Część z nich (na przykład prawa autorskie osobiste) pozostają. Przy
    takim sformułowaniu przeniesione zostają jedynie prawa autorskie majątkowe.

    > (że Zamawiający uzyskuje wyłączność eksplatacji praw)?
    Tak, chyba że w umowie postanowiono inaczej. Określa to artykuł 64
    Ustawy z dn 3 lutego 1994 o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.
    U. 1994 Nr 24 poz.83 z późn. zm.).

    > Z góry dziękuje.
    Proszę

    Jarek

  • 4. Data: 2005-08-03 08:24:29
    Od: "Jakub" <...@...com>

    "bezrobotny" <N...@g...pl> wrote in message
    > ekslatacji..."
    >
    > co to jest ta ekslatacja? ;o))

    Prawa autorskie majątkowe posiadają pewne pola eksplatacji, np.
    rozpowszechnianie i utrwalanie. Jesłi masz jakieś dzieło np. program
    komputerowy, albo płyte z muzyką. To nagranie tych rzeczy na płyty CD i
    rozdanie znajomym (płatnie czy nie) jest eksplatacją autorskich praw
    majątkowych. Jeśli np. ten program czy muzyka nie były Twojego autorstwa ani
    też nie miałeś pisemnej zgody autora na dokonanie tych czynności to
    nielegalnie przywłaszczyłeś sobie prawa autorskie (poprzez ich eksplatacje).

    Znajomość ustawy o autorskich prawach majątkowych i prawach pokrewnych jest
    obowiązkową lekturą jak się prowadzi działalność gospodarczą, albo pracuje
    na umowe o dzieło (inaczej najprawdopodobniej albo się sprzedaje autorskie
    prawa majątkowe za bezcen, albo nawet się nie wie że
    zleceniodawca/pracodawca odsprzedając lub publikując naszą pracę dalej, bez
    naszej pisemnej zgody, łamie nasze prawa autorskie).

    Zachęcam ogólnie do lektóry tej ustawy, bo pozwoliła ona mi uświadomić że
    moja praca jest coś warta i małe firmy najczęściej łamią prawa swoich
    współpracowników na umowe o dzieło, albo dają im do podpisania umowy które
    za bezcen sprzedają autorskei prawa majątkowe. Dodam także że ustawa stanowi
    że jeśli wynagrodzenie autora z tytułu odsprzedania autorskich p. m. jest
    nie proporcjonalne do zysków z tej tranzakcji podmiotu nabywającego prawa
    autorskie to autor ma prawo żadać "rewizcji" jego wynagrodzenia (ale nie
    wiem jak to wygląda w praktyce i czy ma sens).

    Samo prawo autorskie jest często dyskutowane na grupie pl.soc.prawo

  • 5. Data: 2005-08-03 08:36:41
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub" napisał w wiadomości news:dcpv03$glf$1@opal.icpnet.pl...

    > Prawa autorskie majątkowe posiadają pewne pola eksplatacji

    Tak trzymać! Za trzecim razem na pewno Ci się uda:)

    BP MSPANC

    pzdr,
    Aga

    PS. Co tworzysz?