PracaGrupypl.praca.dyskusjewyłączne a nie wyłączne przejście praw autorskich › Re: wyłączne a nie wyłączne przejście praw autorskich
    From: "Jakub" <...@...com>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: wyłączne a nie wyłączne przejście praw autorskich
    Date: Wed, 3 Aug 2005 10:24:29 +0200

    "bezrobotny" <N...@g...pl> wrote in message
    news:dcoacd$mqt$1@news.onet.pl...
    > ekslatacji..."
    >
    > co to jest ta ekslatacja? ;o))

    Prawa autorskie majątkowe posiadają pewne pola eksplatacji, np.
    rozpowszechnianie i utrwalanie. Jesłi masz jakieś dzieło np. program
    komputerowy, albo płyte z muzyką. To nagranie tych rzeczy na płyty CD i
    rozdanie znajomym (płatnie czy nie) jest eksplatacją autorskich praw
    majątkowych. Jeśli np. ten program czy muzyka nie były Twojego autorstwa ani
    też nie miałeś pisemnej zgody autora na dokonanie tych czynności to
    nielegalnie przywłaszczyłeś sobie prawa autorskie (poprzez ich eksplatacje).

    Znajomość ustawy o autorskich prawach majątkowych i prawach pokrewnych jest
    obowiązkową lekturą jak się prowadzi działalność gospodarczą, albo pracuje
    na umowe o dzieło (inaczej najprawdopodobniej albo się sprzedaje autorskie
    prawa majątkowe za bezcen, albo nawet się nie wie że
    zleceniodawca/pracodawca odsprzedając lub publikując naszą pracę dalej, bez
    naszej pisemnej zgody, łamie nasze prawa autorskie).

    Zachęcam ogólnie do lektóry tej ustawy, bo pozwoliła ona mi uświadomić że
    moja praca jest coś warta i małe firmy najczęściej łamią prawa swoich
    współpracowników na umowe o dzieło, albo dają im do podpisania umowy które
    za bezcen sprzedają autorskei prawa majątkowe. Dodam także że ustawa stanowi
    że jeśli wynagrodzenie autora z tytułu odsprzedania autorskich p. m. jest
    nie proporcjonalne do zysków z tej tranzakcji podmiotu nabywającego prawa
    autorskie to autor ma prawo żadać "rewizcji" jego wynagrodzenia (ale nie
    wiem jak to wygląda w praktyce i czy ma sens).

    Samo prawo autorskie jest często dyskutowane na grupie pl.soc.prawo