PracaGrupypl.praca.dyskusje › urlop - tzw grusza

  • 1. Data: 2002-06-05 11:11:40
    Temat: urlop - tzw grusza
    Od: "waldek" <s...@p...onet.pl>

    mam pytanie czy jeszcze przysluguje swiadczenie w postaci ekwiwalentu
    pienieznego
    tzw grusza jesli tak kiedy moge ja otrzymac lub gdzie moge znalezc
    informacje na ten tema
    waldek

  • 2. Data: 2002-06-05 11:44:00
    Temat: Re: urlop - tzw grusza
    Od: "Kalisz" <k...@l...com.pl>

    Witam,
    świadczenie to nie jest obowiązkowe, zeleży głownie od dobrej woli
    pracodawcy a dokładnie od Planu Wykorzystania Zakładowego Funduszu Świadczeń
    Socjalnych i jego regulaminu. (Musi byż tam określone co (czyli czy też
    wczasy) dofinasowywuje zakład, jaka jest max. kwota dofinansowania i na
    jakich zasadach jest ono przyznawane.)
    Świadczenie to jest opadatkowane ale wolne od składek ZUS.
    Warunkiem ubiegania się o wczasy pod gruszą jest wykorzystanie jednorazowo
    urlopu w wymiarz min. 10 dni roboczych

    Pozdrawiam

    Aga
    email : k...@l...com.pl

  • 3. Data: 2002-06-05 17:50:16
    Od: "Monika Pawska" <m...@e...pl>

    Czesc,
    nie zgadzam, myślę, że wczasy pod gruszą to inna nazwa świadczenia
    urlopowego, które pracodawca wypłaca pracownikowi idącemu na urlop dłuższy
    niż 14 dni( 10 dni roboczych) w zakładzie, w którym liczba pracowników nie
    przekracza 20 osób w przeliczeniu na pełne etaty. Ustawa o zakładowym
    funduszu świadczeń socjalnych (+Ustawa z 4 marca 1994 r. o zakładowym
    funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn.zm.) w
    art. 3 )nakłada na pracodawcę, który nie utworzył tego funduszu, OBOWIĄZEK
    wypłaty pracownikowi świadczenia urlopowego pod warunkiem, że ten korzystał
    w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14
    dni kalendarzowych.
    Świadczenie to jest w wysokości odpisu podstawowego, określonego w art. 5
    ust. 2, 2a i 3 - odpowiedniego do rodzaju zatrudnienia pracownika, z tym że
    wysokość świadczenia dla zatrudnionych, o których mowa w art. 5 ust. 2 i 3,
    ustala się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracownika.
    Wydaje mi się, że właśnie o to chodzi te słynne wczasy pod gruszą....
    pozdrowiam,
    Monika

    Kwota ta jest z góry ustalona

  • 4. Data: 2002-06-05 18:49:06
    Od: <p...@p...onet.pl>

    Masz rację Moniko.
    Jest to świadczenie przewidziane w przywołanej przez Ciebie ustawie lub
    wynikające z regulaminu ZFŚS.
    Pamiętaj tylko, że 14 dni kalendarzowych nie musi się wcale równac 10 dniom
    roboczym :-) Przy "zbitkach" świąt może to być mniej dni roboczych...
    Z resztą ustawodawca mówi o 14 dniach kalendarzowych.
    Pozdrawiam,
    Mariusz.
    http://www.prawo.pracy.prv.pl
    ------------------

  • 5. Data: 2002-06-06 12:36:45
    Od: No Name <v...@w...pl>

    Monika Pawska wrote:
> [...]
    > w danym roku kalendarzowym z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14

    Sytuacja jest ciekawa, bo pracodawca, który nie ma funduszu, musi
    wypłacić, ten, co ma niekoniecznie (regulamin może uwzględniać wczasy
    pod pomidorami, a te jak wiadomo rosną wolniej). W przypadku spółki z
    o.o. fundusz musi być gromadzony na specjalnym koncie: pracodawca nie
    może korzystać z tych pieniędzy dla potrzeb swoich i firmy, a
    pracownikom może utrudniać do nich dostęp. Ciekawe ilu pracodawców w
    kilkuosobowych firmach wypłaca "gruszę" i ciekawe ilu o niej wogóle wie.

    Dogbert

  • 6. Data: 2002-06-07 12:49:36
    Od: "Monika Pawska" <m...@e...pl>

    Czesc,
    wychodzi na to , że wielu pracodawców nie wie, no cóż choć zdarzają sie
    firmy które o tym wiedzą znam taką, ale jest to niewielka liczba.O
    wszystko trzeba sie dopytywać, upominać i to jest smutne...

    Większe firmy mające fundusz "wykorzystują" socjal na: imprezy integracyjne,
    okazjonalne jak np.:pracownicza wigilia. U mnie w fimie na Święta firma
    wręczyła np.bony do supermarketów. W małych firmach są to faktyczne
    pieniądze a w duzych czasami jest impreza a czasami nie ma nic.

    pozdrawiam,
    Monika