PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o prace i zwolnienie a umowa zlecenie

  • 11. Data: 2007-03-19 11:52:58
    Temat: Re: umowa o prace i zwolnienie a umowa zlecenie
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > X-No-Archive:yes
    > W wiadomości <news:1174248561.152854.131970@b75g2000hsg.googlegro
    ups.com>

    > Odpowiedź brzmi - możesz jak najbardziej zawrzeć umowę zlecenie nawet jeśli
    > jesteś na zwolnieniu lekarskim z tytułu umowy o pracę. To są dwie zupełnie
    > niekolidujące ze sobą rzeczy.

    Jednakże nie można wykonywać pracy zarobkowej (również na umowę zlecenie czy
    dzieło) w trakcie pobierania wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku chorobowego.

    L.

  • 12. Data: 2007-03-19 12:41:48
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    Użytkownik "JaMyszka" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

    > Wszystkie znane mi um.-zlecenia obejmowały stawkę godzinową, ilość
    > godzin i termin ich realizacji.

    Może akurat taki miały charakter. Nie zmienia to jednak faktu, że zlecenie
    nie musi polegać na pracy w określonych godzinach. A już stawka godzinowa i
    ilość godzin to dla mnie niejakie kuriozum i niebezpiecznie podpada pod
    charakter pracy etatowej.

    > A ma taką możliwość?

    A dlaczego nie?

    > Czy w um.-zlec. nie ma zdania - "zobowiązuję się
    > osobiście do wykonania czynności"?

    A jest? ;-)
    Przecież nie ma ścisłego wzoru tekstu umowy zlecenia.
    Można go modyfikować w zależności od potrzeb obu stron.

    N.

  • 13. Data: 2007-03-19 12:44:35
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jednakże nie można wykonywać pracy zarobkowej (również na umowę zlecenie
    czy
    > dzieło) w trakcie pobierania wynagrodzenia chorobowego lub zasiłku
    chorobowego.

    Z czego to wynika?
    Albo inaczej - gdzie jest taki zapis, że nie można?
    Przecież dzieło w ogóle nie podlega żadnemu "ozusowaniu", więc tutaj już w
    ogóle nie należy mieć żadnych wątpliwości.

    N.

  • 14. Data: 2007-03-19 19:50:00
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Nixe napisał(a):
> [...]
    > Przecież dzieło w ogóle nie podlega żadnemu "ozusowaniu", więc tutaj już w
    > ogóle nie należy mieć żadnych wątpliwości.

    http://www.infor.pl/ubezpieczenia/aktualnosci/33569,
    Gdy-ZUS-kontroluje-zwolnienia.html

    "Ubezpieczony wykonujący w okresie orzeczonej niezdolności do pracy
    pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie od pracy w sposób
    niezgodny z celem tego zwolnienia, traci prawo do zasiłku chorobowego za
    cały okres tego zwolnienia (art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 25 czerwca 1999
    r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
    choroby i macierzyństwa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 60, poz. 636).

    Zatem pracownik, który korzysta ze zwolnienia lekarskiego
    stwierdzającego jego niezdolność do pracy, nie może w tym czasie
    wykonywać żadnej pracy zarobkowej. Przez pracę zarobkową należy rozumieć
    wszelką pracę mającą przynieść zarobek (dochód) wykonywaną na każdej
    podstawie prawnej, bez względu na wymiar czasu tej pracy i jej charakter."

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 15. Data: 2007-03-19 21:52:21
    Od: "JaMyszka" <f...@g...com>

    On 19 Mar, 11:09, Herbi wrote:
    > [...]
    > Przecież to jest umowa a nie dyktat jednej ze stron. Nie musisz zawierać
    > takiej umowy w której jest taki paragrafik.

    Na ogół umowy sporządza się zgodnie z KC, co zabezpiecza przed
    popełnieniem błędów.

    > Art. 738 §1 KC daje możliwość "zastępstwa".

    Oki. Ale ten art. nie mówi, czy to dotyczy DG, czy również os. fiz.
    nie prowadzącej działalności gospodarczej. Dlatego jestem ciekawa, jak
    z wynagrodzeniem za to zastępstwo, jeżeli zleceniobiorcą jest os. fiz.
    nie prowadząca DG? Kto płaci "zastępcy"? Zleceniobiorca?
    Zleceniodawca?
    Z tego co wiem, to osoba fizyczna nie prowadząca DG, nie może zawrzeć
    z drugą osobą fiz. nie prowadzącą DG um.-zlec.
    I jak jest z podatkiem? Bo "zastępcy" należy się wynagrodzenie!
    Szara strefa?

    > Jako "niepracodawca" także może się zgłosić do UCh. W czym problem?

    Właśnie tego nie znam i prosiłam o przybliżenie tematu.
    Wszystkie moje księgowe Niunie również nie spotkały się z takim
    przypadkiem, by os. fiz. nie prowadząca DG, zgłosiła się do
    dobrowolnego Uch i skorzystała ze zwolnienia lekarskiego, gdy jej
    jedynym dochodem jest umowa-zlecenie.
    Dlatego stawiam pytania:
    - Czy zleceniobiorca (os. fiz. nie prowadząca DG) składa ZLA w ZUSie,
    czy u zleceniodawcy?
    - Czy też ma jakiś okres karencji?
    - A jeśli zdarzy się miesięczna (lub dłuższa) przerwa w zawarciu um.-
    zleceń - to dalej opłaca składkę?
    - Jeśli są różni zleceniodawcy, to co?
    - Komu zleceniobiorca przedstawia zwolnienie lekarskie?
    - Kto wypłaca chorobowe takiemu zleceniobiorcy?

    > I co z tego ma wynikać?

    To, że coś wiem w temacie "zgłosić się do dobrowolnego Uch";p

    > Minimalna i maksymalna podstawa jest ogłaszana przez ZUS.
    > + opłacania w terminie składekna UCh jest także fakt że w przypadku
    > choroby, okres przebywania na "zwolnieniu" nie podlega pod "normalne
    > oskładkowanie".

    Thx za doprecyzowanie :)
    Jeszcze raz się polecam w zakresie os. fiz. nie prowadzących DG:)

    --
    Pozdrawiam :)
    JM

  • 16. Data: 2007-03-19 22:40:40
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    JaMyszka nabazgrolił na ekranie:
> [...]
    > jedynym dochodem jest umowa-zlecenie.
    > Dlatego stawiam pytania:
    > - Czy zleceniobiorca (os. fiz. nie prowadząca DG) składa ZLA w ZUSie,

    Jeżeli zakład pracy jest upoważniony do wypłacania zasiłków to on sam je
    wypłaca, w innym przypadku przekazuje zwolnienie do zusu /sam imo/.

    > - Czy też ma jakiś okres karencji?

    180 dni. Jest to ubezpieczenie dobrowolne więc tutaj jest tak samo jak w
    przyadku osoby prowadzącej działalność gospodarczą.

    > - A jeśli zdarzy się miesięczna (lub dłuższa) przerwa w zawarciu um.-
    > zleceń - to dalej opłaca składkę?

    Wtedy występuje również przerwa w ubezpieczeniu i bieg karencji zaczyna się
    od nowa. Tyczy to się przerwy trwającej ponad 30 dni.

    > - Jeśli są różni zleceniodawcy, to co?
    > - Komu zleceniobiorca przedstawia zwolnienie lekarskie?
    > - Kto wypłaca chorobowe takiemu zleceniobiorcy?

    Jak są rózni zleceniodawcy i u każdego jest ta osoba ubezpieczona i nabyła
    prawo do zasiłku chorobowego to wtedy każdy zleceniodawca powinnien
    otrzymać ZLA i każdy wypłacać /albo ZUS zbiorczo/.

    Dokładniej:
    http://www.kurier.lublin.pl/index.php?name=News&file
    =article&sid=4223&theme=Printer

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 17. Data: 2007-03-19 22:42:41
    Od: "Nikiel ;)" <n...@p...fm>

    Nikiel ;) nabazgrolił na ekranie:
    > Dokładniej:

    http://www.kurier.lublin.pl/index.php?name=News&file
    =article&sid=4223&theme=Printer

    Oczywiście tam jest jedna nieścisłość bo od lutego 2005 roku po 91 dniu nie
    ma 100% tylko nadal 80%.