PracaGrupypl.praca.dyskusje › staż absolwencki - jedno pytanko

  • 1. Data: 2003-06-24 08:06:56
    Temat: staż absolwencki - jedno pytanko
    Od: "-=Przemek=-" <c...@d...alter.pl>

    Jak wygląda sprawa w takiej sytuacji:
    Jest sobie absolwent uczelni, który załatwił sobi staż (za te marne grosze
    płacone przez UP). Przed jego przewidywanym zakończeniem znajduje sobie
    pracę w innej firmie. Co wtedy? Musi oddać otrzymane dotąd z UP pieniądze?
    Na stronach MPiPS czytałem, że nie (ale nie wiem czy musi to być praca
    podjęta w tej samej firmie oraz czy to musi byćpraca na umowę o pracę?).

  • 2. Data: 2003-06-24 08:31:51
    Temat: Re: staż absolwencki - jedno pytanko
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > Na stronach MPiPS czytałem, że nie (ale nie wiem czy musi to być praca
    > podjęta w tej samej firmie oraz czy to musi byćpraca na umowę o pracę?).

    Witam
    Przeczytaj będziesz wiedział.

    Urlop wykorzystujemy w całości

    Dużo rozczarowań wśród młodych ludzi odbywających staż absolwencki budzi
    kwestia nabycia praw urlopowych.

    Co to jest staż absolwencki?

    Odbywają go absolwenci skierowani przez urząd pracy. Po ukończeniu szkoły
    zgłaszają się do urzędu pracy celem uzyskania świadczeń należnych z ustawy o
    zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. Urząd pracy, jeśli ma odpowiednie
    oferty od pracodawców, kieruje absolwenta na staż absolwencki, w oparciu o
    art.37b ustawy. To urząd pracy zawiera umowę z zakładem pracy, urząd
    jest &#8220;organizatorem zatrudnienia&#8221; na okres 12 miesięcy za zgodą lub na
    wniosek
    absolwenta. Stażysta otrzymuje stypendium w wysokości należnego zasiłku. Nie
    jest to jednak stroną stosunku pracy.

    Czy staż absolwencki jest zaliczany do uprawnień pracowniczych?

    Staż &#8211; zgodnie z art.30 ustawy &#8211; jest zaliczany do okresu pracy
    wymaganego do
    nabycia uprawnień pracowniczych oraz okresów składkowych. Dla absolwentów
    najistotniejsze jest to, że dzięki stażowi podnoszą swoje kwalifikacje,
    nabierają doświadczenia zawodowego (odbycie stażu absolwenckiego jest
    potwierdzane przez urząd pracy).

    Jeśli po skończonym rocznym stażu podpiszę umowę o pracę, to kiedy nabywam
    prawo do urlopu?

    Ponieważ pracownik nie jest stroną w stosunku pracy, tego okresu pracy nie
    zalicza się pracownikowi do uprawnień w pełnym zakresie. Czasookres odbywania
    takiego stażu zalicza się pracownikowi do wymiaru urlopu, a nie do nabycia
    prawa do urlopu. Różnica ta ma bardzo istotne znaczenie. Z przepisu tego bowiem
    wynika, że kiedy w późniejszym czasie absolwent ten już po odbyciu stażu
    zatrudni się w ramach umowy o pracę, to aby móc skorzystać z urlopu
    wypoczynkowego musi jednak przepracować co najmniej 6 miesięcy (połowa
    wymiaru), a po pełnym roku pozostałą część pełnego wymiaru.

    Uwaga!

    Nawet kontynuowanie zatrudnienia u tego pracodawcy, u którego odbywaliśmy staż,
    nie uprawnia do zaliczenia okresu wykonywania pracy stażysty do nabycia prawa
    do urlopu.

    Pozdrawiam.

  • 3. Data: 2003-06-24 08:43:02
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > Na stronach MPiPS czytałem, że nie (ale nie wiem czy musi to być praca
    > podjęta w tej samej firmie oraz czy to musi byćpraca na umowę o pracę?).

    Witam drugi raz odp. powyższa była nie do Ciebie. Sorry.Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2003-06-24 13:32:34
    Od: "heder" <h...@p...onet.pl>

    > urząd jest &#8220;organizatorem zatrudnienia&#8221; na okres 12 miesięcy
    za zgodą lub na wniosek
    > absolwenta.
    Jak to ładnie napisane "na okres 12 miesięcy". W moim mieście tegoroczni
    absolwenci dostalii umowy tylko na 4 miesiące.
    Czy to normalna praktyka czy może twórczośc własna tutejszego PUP

  • 5. Data: 2003-06-25 18:38:35
    Od: "br0dalus" <b...@p...fm>

    Użytkownik "heder" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > absolwenci dostalii umowy tylko na 4 miesiące.
    > Czy to normalna praktyka czy może twórczośc własna tutejszego PUP

    12 miesięcy to max ile można odbywać staż i chyba nigdzie nie przyjmują na
    taki okres bo to byłaby czysta bezmyślność.

    3 - 4 max 5 miesięcy to okres na jaki przyjmują absolw na staz, potem mogą
    przedłużyć ale
    max do tych właśnie 12 mies

    Odpowiadając na pytanie przedpiscy - staz miożna przerwać tylko wtedy gdy
    się podpisze umowe o prace (wtedy nie zwracasz kosztów) w każdym innym
    wypadku oprócz śmierci utraty zdrowia tzn gdy z Twojej winy przerywasz
    zwracasz koszty.

    BTW - należy jeszcze pamiętać o tym że nie możesz w żadnym wypadku dorobić
    do stażu nawet złotówy żadną umową (nawet o dzieło) bo gdy wyjdzie to na jaw
    tracisz prawa do stazu-też kolejna głupota

    Pozdro