PracaGrupypl.praca.dyskusje › sprzątanie po pracy?

  • 1. Data: 2010-02-22 22:25:15
    Temat: sprzątanie po pracy?
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Pracuję na produkcji, ostatnio weszło nowe zarządzenie dyrekcji, gdzie
    kazano nam sprzątać stanowisko po godzinach pracy. Znaczy pracujemy od
    7-15 i dopiero punkt 15 możemy rozpocząć sprzątanie. Czy takie
    zarządzenie jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową
    pracę za darmo po godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale
    chodzi o sam fakt.

  • 2. Data: 2010-02-22 23:06:59
    Temat: Re: sprzątanie po pracy?
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "BQB" <a...@a...spamowy.com.invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale chodzi o sam fakt.

    A masz to w zakresie obowiązków dołączonym do umowy lub zawartym wjej treści
    ?
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2010-02-23 01:54:16
    Od: Animka <a...@t...nieja.wp.pl>

    W dniu 2010-02-22 23:25, BQB pisze:
> [...]
    > zarządzenie jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową
    > pracę za darmo po godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale

    Uważam, że powinni zapłacić za pracę po godzinach, a swoje stanowisko
    pracy raczej należy sprzatać.

    --
    animka

  • 4. Data: 2010-02-23 17:23:38
    Od: "Palik" <p...@T...pl>

> [...]
    > godzinach? W sumie samo sprzątanie nie trwa długo, ale chodzi o sam fakt.

    Zawsze spotykałem się z opiniami,że pracodawca może wymusić [ale nie musi] 8
    godzin pracy na stanowisku z włączeniem obowiązku stawienia się na
    stanowisku w ubraniu roboczym [i zejściu w ubraniu roboczym po 8
    godzinach]...Sprzątanie uważam za czyność związaną z pracą i powinna się
    zakończyć do 8 godzin pracy [moim zdaniem]...

    Bo wyobraż sobie jakieś teoretyczne stanowisko gdzie po kilku godzinach
    pracy należałoby kilka godzin sprzątać... To wtedy pracownik pracowałby
    kilkanaście godzin...A żartując/; Gdyby po jakieś czynności należałoby
    przywrócić porządek przez przez 16 godzin to pracownik byłby zobowiązany
    przebywać w pracy non stop...8 godz produkcji i 16 godzin sprzatania

    Palik

  • 5. Data: 2010-02-23 19:09:38
    Temat: Re: sprz
    Od: BQB <a...@a...spamowy.com.invalid>

    Palik pisze:
> [...]
    > przywrócić porządek przez przez 16 godzin to pracownik byłby zobowiązany
    > przebywać w pracy non stop...8 godz produkcji i 16 godzin sprzatania

    No właśnie, tylko potrzebna mi podstawa prawna, aby położyć przypadkiem
    pracodawcy na biurku. Albo chociaż informacja, gdzie można znaleźć taki
    przepis.

  • 6. Data: 2010-02-23 20:38:45
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-02-23, BQB <a...@a...spamowy.com.invalid> wrote:

    [...]

    > No właśnie, tylko potrzebna mi podstawa prawna, aby położyć przypadkiem
    > pracodawcy na biurku. Albo chociaż informacja, gdzie można znaleźć taki
    > przepis.

    Nie ma jasnego przepisu.

    Popatrzmy jednak tu:
    http://www.gofin.pl/nowe_okno.php?id_temat_html=3179
    5&id_pismo=613&i=0
    Generalny przepis o czasie pracy:

    "Art. 128. §1. Czasem pracy jest czas, w ktoym pracownik pozostaje w dyspozycji
    pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania
    pracy."

    Tyle o tym co jest czasem pracy. Natomiast jak chodzi o sprzątanie swojego
    stanowiska, to pracodawca może niewątpliwie tego wymagać, na mocy Art. 211:

    "Art. 211. Przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest
    podstawowym
    obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany:

    1) znać przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, brać udział w szkoleniu
    i instruktażu z tego zakresu oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym,
    2) wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny
    pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek
    przełożonych,
    3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o porządek
    i ład w miejscu pracy,
    4) stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielonych środków
    ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego, zgodnie z ich
    przeznaczeniem,
    5) poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom
    lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,

    Ja bym argumentował, że skoro czynności z art. 211. ust. 1), 2), 4), 5), 6), 7) są
    traktowane jako czynności za które należy się wynagrodzenie, to nie widać wyłączenia
    tej reguły dla Art. 211. ust. 3).

    Jest to rzecz interpretacyjna, pytanie co jesteś w stanie zrobić jak pracodawca
    nie podzieli Twojego poglądu?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2010-02-23 23:48:04
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

> [...]
    pracy jest podstawowym
    > obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany (...)

    nie ma sprzeczności - pracownik ma przestrzegać BHP w czasie pracy (nawet
    w tym skrócie się to zawiera). Nie za bardzo sobie wyobrażam, żeby
    pracownik miał sprzątać stanowisko pracy po pracy. Kończy właściwą robotę
    na tyle wcześniej, by zdążył sprzątnąć. Sprzątanie w godzinach
    nadliczbowych też za bardzo nie wchodzi w grę, bo jak coś trzeba zrobić
    codziennie, to nie są to "szczególne potrzeby pracodawcy". Jeśli kilka
    razy pracodawca się uprze - OK, pracownik musi zostać dłużej i w zasadzie
    nie ma dyskusji, ale też nie ma dyskusji, że nie za darmo. Tyle, że trzeba
    się postawić a nie "podrzucać coś na biurko", więc nasze doradztwo i tak w
    tym przypadku będzie jak krew w piach :)
    Oczywiście nie ma tu nic do rzeczy, że to w zasadzie żaden problem, pięć
    minut itp - na tej zasadzie pracownik mógłby jakieś prostsze roboty
    zabierać do domu, zapoznawać się z dokumentacją techniczną w autobusie
    itp.

    e.

  • 8. Data: 2010-02-26 15:09:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:4b830451$1@news.home.net.pl BQB
    <a...@a...spamowy.com.invalid> pisze:

> [...]
    > jest całkowicie zgodne z prawem, aby wykonywać dodatkową pracę za darmo po
    Nie.
    Po 15 jesteś już po pracy.
    Warunki dopuszczalności pracy w godzinach ponadwymiarowych określa wyraźnie
    kodeks pracy.

    --
    Jotte

  • 9. Data: 2010-02-26 20:09:19
    Od: "news.icm.edu.pl" <o...@o...op.invalid>

    Użytkownik "Wojciech Bancer" <p...@p...pl>

    > 3) dbać o należyty stan maszyn, urządzeń, narzędzi i sprzętu oraz o
    > porządek
    > i ład w miejscu pracy,

    Eee yyy ... ta dbałość oznacza chyba tyle, że może zgłosić przełożonemu
    potrzebę

  • 10. Data: 2010-02-28 16:11:56
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-02-26, news.icm.edu.pl <o...@o...op.invalid> wrote:

    [...]

    > Eee yyy ... ta dbałość oznacza chyba tyle, że może zgłosić przełożonemu
    > potrzebę

    Podstawa prawna? O ile w jakimś miejscu tej ustawy nie jest zdefiniowana
    'dbałość' tak jak to opisujesz, to jednak uważam że powinno zastosować się
    definicję słownikową.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl