PracaGrupypl.praca.dyskusje › samozatrudnienie raz jeszcze

  • 1. Data: 2004-11-12 18:33:40
    Temat: samozatrudnienie raz jeszcze
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    Wiem, że było już o tym kilka razy w ostatnich dniach, ale mam kilka
    konkretnych pytan.
    Chcę rozpocząć działalność, pozostając jednocześnie na etacie i rozliczać
    się z obecnym pracodawcą
    na podstawie umowy o pracę (pensja minimalna) oraz faktur/rachunków. W
    związku z tym
    przeprowadziłem małą kalkulację, aby sprawdzić, czy gra jest warta świeczki
    i chciałem Was spytać,
    czy założenia, które postawiłem, są prawidłowe.
    Mianowicie:
    - bazą comiesięcznego wynagrodzenia jest koszt całkowity ponoszony przez
    pracodawcę i "nie ulega on zmianie"
    (nie kosztuję pracodawcy więcej, niż teraz - gdy rozliczamy się tylko na
    podstawie umowy o pracę)
    - co miesiąc wystawiam pracodawcy fakturę/rachunek na kwotę netto równą
    różnicy kosztu całkowitego,
    który poniósłby pracodawca gdybyśmy rozliczali się tylko na podstawie UoP i
    kosztu całkwitego, który ponosi
    pracodawca od pensji minimalnej
    - co miesiąc oddaje ok. 150 zł zusowi (składka zdrowotna)
    - do US odprowadzam podatek VAT, ale de facto płaci go przecież pracodawca
    (???)
    - do US odprowadzam ponadto podatek dochodowy w wysokości 19% od uzyskanego
    przychodu
    (faktura/rachunek-ZUS, narazie bez kosztów)

    Czy może o czymś zapomniałem? Coś źle zinterpretowałem?

    Czy warto w takiej sytuacji zostać płatnikiem VAT?

    Czy samochód, którego jestem współwłaścicielem staje się z chwilą
    rozpoczęcia działalności "samochodem firmowym"?
    Czy mogę z tego tytułu generować jakieś koszty?

  • 2. Data: 2004-11-12 19:19:46
    Temat: Re: samozatrudnienie raz jeszcze
    Od: Sender Bell <"sender[nospam]"@gazeta.pl>

    Dnia Fri, 12 Nov 2004 19:33:40 +0100, Pawel Sikorski napisał(a):

    > Chcę rozpocząć działalność, pozostając jednocześnie na etacie i rozliczać
    > się z obecnym pracodawcą

    Głowy nie dam sobie uciąć, ale chyba nie można wystawiać faktur
    firmie, w której jest się zatrudnionym na etacie.
    Tak przynajmniej było... chyba ze się ostatnio zmieniło, ale nie
    sądze. ;)

    Sender Bell

  • 3. Data: 2004-11-12 22:20:04
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > Głowy nie dam sobie uciąć, ale chyba nie można wystawiać faktur
    > firmie, w której jest się zatrudnionym na etacie.
    > Tak przynajmniej było... chyba ze się ostatnio zmieniło, ale nie
    > sądze. ;)
    Tego akurat jestem pewien. Ważne jest natomiast, aby usługa wymieniona na
    fakturze
    nie pokrywała się z tą wpisaną w umowie o pracę.

  • 4. Data: 2004-11-12 23:05:20
    Od: "Janusz D." <d...@g...pl>

    > Głowy nie dam sobie uciąć, ale chyba nie można wystawiać faktur
    > firmie, w której jest się zatrudnionym na etacie.
    > Tak przynajmniej było... chyba ze się ostatnio zmieniło, ale nie
    > sądze. ;)

    można pod warunkiem że jest to inny zakres niz w umowie i ponadto nie mozna
    wystawic faktury VAT.

    Janusz

  • 5. Data: 2004-11-12 23:18:54
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > można pod warunkiem że jest to inny zakres niz w umowie i ponadto nie
    > mozna
    > wystawic faktury VAT.
    Nie rozumiem. To jaką fakturę można?

  • 6. Data: 2004-11-14 01:49:52
    Od: "Pawel Sikorski" <p...@l...plATAKZETO>

    > można pod warunkiem że jest to inny zakres niz w umowie i ponadto nie
    > mozna
    > wystawic faktury VAT.
    OK. Już chyba wiem, o co chodzi.
    Za http://www.msp.money.pl/firma/poradniki/dla_pvat/pod
    atnik/:
    "
    Zgodnie z tym przepisem podatnikami podatku VAT są:

    osoby prawne
    jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej
    osoby fizyczne
    wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub
    rezultat takiej działalności.

    (...)

    Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą przepisy ustawy o VAT nie
    uznają następujących czynności:

    - wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy
    zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem
    cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło,
    ___jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku
    pracy___, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz
    pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy;
    "