PracaGrupypl.praca.dyskusje › rozwiązanie umowy z art.55 KP do rozwiązania umowy przez pracodawce za wypowiedzeniem

  • 1. Data: 2005-01-03 10:57:16
    Temat: rozwiązanie umowy z art.55 KP do rozwiązania umowy przez pracodawce za wypowiedzeniem
    Od: "seba" <seb(wytnijcieto)pol@poczta.kazdywiecodalej.onet.pl>

    Witam.
    Czy pracownik może rozwiązać umowę o pracę korzystając z art.55 (pracodawca
    nie wypłaca w terminie wynagrodzeń, miesięczne opóźnienia), jeżeli wcześniej
    otrzymał rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę za wypowiedzeniem?
    Proszę o podanie podstaw prawnych.
    Dziękuję.

    pracownik

  • 2. Data: 2005-01-03 17:14:44
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Mon, 3 Jan 2005 11:57:16 +0100, "seba"
    <seb(wytnijcieto)pol@poczta.kazdywiecodalej.onet.pl> zakodował:

    >Czy pracownik może rozwi?zać umowę o pracę korzystaj?c z art.55 (pracodawca
    >nie wypłaca w terminie wynagrodzeń, miesięczne opóĽnienia), jeżeli wcze?niej
    >otrzymał rozwi?zanie umowy o pracę przez pracodawcę za wypowiedzeniem?
    >Proszę o podanie podstaw prawnych.

    Zawsze może. Podstawę prawną trudno podać, bo nie ma w KP wypisane, co
    można w jakiej sytuacji - wyszłoby wielotomowe dzieło ;)

    Generalnie jeżeli w ciągu ostatniego miesiąca dowiedziałeś się o
    naruszeniu przez pracodawcę jego podstawowego obowiązku, to możesz
    rozwiązac umowę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy (analogicznie jak
    jutro przyjdziesz do pracy pod wpływem - pracodawca też może zwolnić
    Cię bez wypowiedzenia).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2005-01-04 09:54:04
    Od: "seba" <seb(wytnijcieto)pol@poczta.kazdywiecodalej.onet.pl>

> [...]
    > rozwiązac umowę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy (analogicznie jak
    > jutro przyjdziesz do pracy pod wpływem - pracodawca też może zwolnić

    nawet gdy pracodawca rozwiązał ze mną umowę (3 miesięczne wypowiedzenie)
    mogę rozwiązać z nim umowę ze skutkiem natychmiastowym w opraciu się o art
    55 par.1 KP?

  • 4. Data: 2005-01-04 10:14:07
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 4 Jan 2005 10:54:04 +0100, seba
    <seb(wytnijcieto)pol@poczta.kazdywiecodalej.onet.pl> napisał:

    > U?ytkownik "Kaizen" <x...@c...sz> napisa? w wiadomo?ci

    > nawet gdy pracodawca rozwi?za? ze mn? umow? (3 miesi?czne wypowiedzenie)
    > mog? rozwi?zaae z nim umow? ze skutkiem natychmiastowym w opraciu si? o
    > art
    > 55 par.1 KP?

    na 90% tak (zadzwon do PIP i sie upewnij).
    Jest to dyscyplinarka dla pracodawcy, tak samo jak on moglby cie wywalic
    dyscyplinarnie ze skutkiem natychmiastowym na powyzszym wypowiedzeniu,
    gdybys przyszedl do pracy nawalony alkoholem jak autobus.

  • 5. Data: 2005-01-04 10:51:01
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 4 Jan 2005 10:54:04 +0100, "seba"
    <seb(wytnijcieto)pol@poczta.kazdywiecodalej.onet.pl> zakodował:

    >nawet gdy pracodawca rozwi?zał ze mn? umowę (3 miesięczne wypowiedzenie)
    >mogę rozwi?zać z nim umowę ze skutkiem natychmiastowym w opraciu się o art
    >55 par.1 KP?

    Masz orzeczenie lekarskie? Wtedy tak. To chyba oczywiste, że jak
    lekarz zabrania, to od razu nie możesz pracować - a nie dopiero za 3
    miesiące.

    A jeżeli masz na myśli par. 1^1 - to też oczywiście możesz. Ale
    warunek jak pisałem - w ciągu ostatniego miesiąca musiałeś dowiedzieć
    się o naruszeniu podstawowego obowiązku przez pracodawcę (nie ma
    znaczenia, że przez 30 lat spóźniał się o 2 tygodnie z wynagrodzeniem,
    ale ostatnio akurat wypłacił w terminie). Ma być konkretne zdażenie.

  • 6. Data: 2005-01-05 12:57:01
    Od: "seba" <seb(wytnijcieto)pol@poczta.kazdywiecodalej.onet.pl>

    zauwazylem w firmie pismo z kancelarii, w ktorym jest napisane, iz pracownik
    nie moze rozwiazac umowy z art.55 w momencie gdy zostalo juz przekazane
    rozwiazanie umowy przez pracodawce. jednym slowem nie mozna rzekomo zlozyc
    rozwiazania umowy do rozwiazania umowy.

  • 7. Data: 2005-01-05 13:43:24
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 5 Jan 2005 13:57:01 +0100, "seba"
> [...]

    >rozwiazanie umowy przez pracodawce. jednym slowem nie mozna rzekomo zlozyc

    Bzdura - bo to by oznaczało, że pracodawca może Cię wyzywać, bić, nie
    płacić itd i Ty nie możesz nic na to poradzić.

    Możesz rozwiązać jak naruszył swój podstawowy obowiązek i dowiedziałeś
    się o tym w ciągu ostatniego miesiąca _._

    Żeby było jeszcze ciekawiej - nawet jak nie naruszył, ale złożysz
    pismo, że "zupa była za słona" to musi takie świadectwo pracy wydać.
    Dopiero w sądzie pracy może walczyć, że to było bezpodstawne
    rozwiążanie - ale do wyroku takim trybem rozwiązania umowy się
    chwalisz.