PracaGrupypl.praca.dyskusje › pytanie... progi podatkowe w tym roku.

  • 1. Data: 2009-11-18 18:06:54
    Temat: pytanie... progi podatkowe w tym roku.
    Od: " Paweł L." <p...@g...pl>

    Witam.

    Czekam na odpowiedź z HR ale doczekać się nie mogę już drugi dzień...

    Mam taką pracę że premia jakiś czas wpadnie i nie jest tak że brutto co
    miesiąc to samo ale to chyba nie ma znaczenia w tym przypadku.

    W zeszłym miesiącu miałem większą pensję niż się spodziewałem okazało się że
    już przekroczyłem 95k dochodu i zmniejszyła się liczba składek
    emerytalno/rentowych które pobierali z wypłaty. Co ciekawe, jednak 18%
    pobrano podatku chociaż próg około 85 tysięcy już przekroczyłem i to
    wcześniej niż w październiku na pewno.

    Także na jakiejś stronie z kalkulatorem wyszło że dopiero w grudniu(???)
    będzie 2 stawka podatkowa. A jeszcze nawet w listopadzie 18%.

    To jak to jest? W którym momencie zaczyna się liczyć wg. drugiego progu? Ile
    trzeba przekroczyć dochodu i czy to nie chodzi o brutto?

    Dzięki za odpowiedź.
    Pozdrawiam - Paweł

  • 2. Data: 2009-11-18 19:29:15
    Temat: Re: pytanie... progi podatkowe w tym roku.
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    On 18 Lis, 19:06, " Paweł L." <p...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > To jak to jest? W którym momencie zaczyna się liczyć wg. drugiego progu? Ile
    > trzeba przekroczyć dochodu i czy to nie chodzi o brutto?

    a nie masz przypadkiem znacznej czesci dochodu rozpisanego na
    "autorskie" kup? To by tlumaczylo 18% zaliczke.

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 3. Data: 2009-11-18 19:41:02
    Od: " Paweł L." <p...@g...pl>

    glos <g...@p...onet.pl> napisał(a):

    > a nie masz przypadkiem znacznej czesci dochodu rozpisanego na
    > "autorskie" kup? To by tlumaczylo 18% zaliczke.

    Szczerze to nawet nie wiem, o co Ci chodzi:/ to zwykła umowa o pracę. Jeśli
    możesz to rozwiń swoją wypowiedź ok?

  • 4. Data: 2009-11-18 21:06:13
    Od: ktos <k...@n...pl>

    Paweł L. pisze:

    > Szczerze to nawet nie wiem, o co Ci chodzi:/ to zwykła umowa o pracę. Jeśli
    > możesz to rozwiń swoją wypowiedź ok?

    I. W wyższy próg wchodzisz wtedy, kiedy twój dochód od początku roku do
    końca poprzedniego m-ca przekroczył próg 85528
    Dochód to brutto - składki emerytalne,rentowe,chorobowe - koszty
    uzyskania przychodu (nazwane przez przedmowce kup)
    Jesli teraz przekroczyles 95000 to do konca 10/2009 raczej nie miales
    dochodu powyzej 85000 (no chyba, ze miales jakies wynagrodzenie bez
    skladek na ZUS, np. chorobowe, nagrode jubileuszowa..)

    II. Dla pospólstwa kup to miesiecznie 111 z groszami (albo 139.. jesli
    dojezdzasz z innej miejscowosci.

    Elity III RP (dziennikarze, artysci, tworcy, naukowcy ...) maja czesc
    pensji/dochodu uznawane za przychody autorskie czy jakos tak i wtedy od
    tej czesci odlicza im sie 50 % kosztow.
    Czyli Pan Profesor kasuje 10 000 za pier.... o Szopenie, z tego 80 % to
    przychody z tytulu praw autorskich, wiec jego dochod do opodatkowania to
    10 000 - 4000 (8 tys. * 50%) = 6 000
    (pominalem tu ZUS, ale jesli go placi to skladki tez oczywiscie sa
    kosztem, prawa autorskie licza sie od kwoty pomniejszonej o ZUS)

  • 5. Data: 2009-11-18 21:08:10
    Od: glos <g...@p...onet.pl>

    rzuc okiem na: http://tinyurl.com/y96d4lm

    --

    Pozdrawiam,

    glos

  • 6. Data: 2009-11-18 22:29:03
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 18 Lis, 22:06, ktos <k...@n...pl> wrote:
    > Czyli Pan Profesor kasuje 10 000 za pier.... o Szopenie

    Tia...

  • 7. Data: 2009-11-19 15:58:17
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Paweł L. pisze:
> [...]
    > emerytalno/rentowych które pobierali z wypłaty. Co ciekawe, jednak 18%
    > pobrano podatku chociaż próg około 85 tysięcy już przekroczyłem i to

    Na początku roku przeliczałam to i wyszło że w tym roku nie będzie
    sytuacji* że dochody wpadły w II próg podatkowy i są jeszcze pobierane
    składki. W roku 2008 taka sytuacja mogła wystąpić przez parę miesięcy.

    Uważaj na miesiąc w którym 'wpadniesz' w 2 próg. Pracodawca zastosuje
    32%dopiero od następnego miesiąca. W rozliczeniu rocznym więc możesz
    mieć trochę podatku do zapłacenia.

    *umowa o pracę, standardowe koszty, bez zwolnien lekarskich
    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --