PracaGrupypl.praca.dyskusjeprzyszłośc etatu › Re: przyszłośc etatu
    From: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: przyszłośc etatu
    Date: Sat, 9 Apr 2005 16:34:08 +0200

    Użytkownik "vertret(at)op.pl" <vertret @ op.pl> napisał w wiadomości
    news:d38l4g$g08$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w
    > wiadomości

    > zdrowotnym
    >

    > Gdyby to od Ciebie zależało, to jakie zmiany w powyższym byś sugerowała,
    > aby
    > sie freelancerzy mnożyli?

    Po prostu mozliwosc ubezpieczenia zdrowotnego przez placenie tych 200 czy
    ilus zlotych miesiecznie, bez bycia zatrudnionym na etacie, bez
    zarejestrowanej DG i bez bycia zarejestrowanym jako bezrobotny. Taka
    mozliwosc istnieje, ale trzeba uzasadniac, ze nie ma sie innej mozliwosci
    uzyskania ubezpieczenia (np. obcokrajowiec z prawem pobytu, ale bez prawa do
    pracy), a gdy ktos formalnie moze sie zarejestrowac jako bezrobotny i je
    miec, to jest to problem.

    Problem mogloby tez rozwiazac istnienie prywatnej sluzby zdrowia (obok
    panstwowej) ktora by byla w stanie zaoferowac wszystkie uslugi, ktore
    oferuje panstwowa. Istniejace prywatne rozwiazania ograniczaja sie zwykle do
    opieki ambulatoryjnej, karetka i szpital - panstwowo. Wynika to z tego, ze
    te ostatnie uslugi sa dosc drogie (dzien pobytu w szpitalu to 500-3000 zl
    zaleznie od tego, czy jest to intensywna terapia, jaki potrzeba sprzet... no
    i narzut na administracje). Zeby sie jakiejs prywatnej klinice oplacalo
    zapewnic taki zakres uslug, musialaby zdobyc na tyle wielu klientow, zeby
    dzialalo to na zasadzie ubezpieczenia oplacalnego ekonomicznie przy malych
    sumach wplacanych co miesiac przez pojedyncza osobe. Poniewaz do tego by sie
    zapisywaly osoby mlodsze i zdrowsze, interes moglby byc oplacalny, ale
    bariera wejscia jest po pierwsze duza inwestycja poczatkowa (wyposazenie
    oddzialu szpitalnego to miliony, a pelna opieka to dostep do wielu
    specjalistow i oddzialow) i zdobycie odpowiednio duzej ilosci abonentow. Nie
    znam sie na tym dokladnie, ale chyba przeszkadzaja tez bariery w swiadczeniu
    uslug komercyjnych przez panstwowe szpitale i sa klopoty z takim
    rozwiazaniem, zeby prywatna firma mogla dla swojego klienta "wykupic"
    miejsce w szpitalu i opieke medyczna silami szpitala, gdyby tego
    potrzebowal; wtedy by odeszla poczatkowa inwestycja w sprzet i budynki. W
    kazdym razie w tej opiece zdrowotnej widze glowna przeszkode
    prawno-administracyjna do rozwoju freelance w naszym kraju.

    Problemem czysto rynkowym jest brak dobrych "miejsc spotkan" freelancerow i
    tych, ktorzy ich szukaja. Taka role pelnia czesciowo niektore grupy
    dyskusyjne, ale platformy typu guru.com w Polsce nie ma. Niektorzy probuja
    robic serwisy, ale te serwisy maja podstawowe wady: nie zapewniaja
    zabezpieczenia platnosci (powinna byc przelewana na konto, ktorym opiekuje
    sie serwis, przed wykonaniem pracy i przelewana na konto wykonawcy po
    wykonaniu i przyjeciu pracy przez zleceniodawce) i sa stosunkowo zle
    rozreklamowane wsrod pracodawcow (z ktorych wielu w ogole nie jest
    oswojonych z taka forma). Pozostaje obustronne szukanie sie na wlasna reke,
    co zajmuje wiecej czasu i wymaga wiekszych kosztow.

    I.