PracaGrupypl.praca.dyskusjeprosba o wycene szkolenia › Re: prosba o wycene szkolenia
    From: "Artur R. Czechowski" <a...@h...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: prosba o wycene szkolenia
    Date: Mon, 9 May 2005 10:44:33 +0000 (UTC)

    Witam,

    Disclaimer: nie wiem, czy masz jakieś doświadczenie szkoleniowe, czy nie.
    Zakładam, że nie i proszę o wybaczenie, jeśli niektóre kwestie poruszam
    zbyt łopatologicznie.

    On 2005-05-09, pinki <p...@w...yeti.ismedia.pl> wrote:
    > 1.ile moge zarzadac pieniedzy za szkolenie nr1, 150 osob, grupy 10
    > osobowe ( umowa o dzielo lub zlecenie do wyboru )
    > cena od grupy
    Przyznaję, nie znam obecnych stawek. Ostatni raz szkoliłem, jeśli mnie
    pamięć nie myli, w 2001. Ale gdyby ktoś obecnie się do mnie zgłosił
    z propozycją przeprowadzenia jakiegoś szkolenia, to pewnie zacząłbym
    rozmowę od 150PLN/h. Aczkolwiek chętnie usłyszałbym od siedzących w branży,
    że to dumping i mogę podnieść stawkę :) Poniżej 100PLN/h powiedziałbym
    "dziękuję".

    > 2. musze tez podac szacunkowy czas trwania szkolenia dla jednej grupy
    > czy ludzie, ktorzy NIGDY nie mieli nic wspolnego z komputerami sa w
    > stanie opanowac podstawy windowsa w np 4 h ?
    "To jest myszka, a klika się tak".
    Pierwsze pytanie: kiedy mają się odbyć te szkolenia?
    Drugie pytanie: czego chcesz tych ludzi nauczyć?
    Trzecie pytanie: co z materiałami?

    Z mojego skromnego doświadczenia wynika, że przygotowanie konspektu
    do 4-dniowego szkolenia z dobrze znanego tematu to dzień, góra dwa.
    Razem z oszacowaniem czasu potrzebnego na przeprowadzenie szkolenia.
    I ewentualne przycięcie/rozdmuchanie konspektu, żeby akurat zmieścić się
    w czasie. Przygotowanie dobrych materiałów od zera to spokojnie od kilku
    dni w górę. Owszem byłem w stanie przygotować materiały w dwie noce
    (przyszedł szef i powiedział: pojutrze robisz szkolenie z X), ale to
    nie były dobre materiały. Sam byłem mocno zdziwiony, że dostałem
    pozytywne oceny od uczestników szkolenia (wypełniali na koniec ankietkę).

    Co do samej tematyki szkolenia - osobiście nigdy nie podjąłbym się
    przygotowania szkolenia z podstaw obsługi komputera. Z jednej prostej
    przyczyny - sam przechodziłem przez to tak dawno, że nie pamiętam, co mnie
    bolało, a co było proste. Weź na to poprawkę czytając moje dalsze uwagi,
    gdyż mogę się nieco rozmijać z rzeczywistością :)

    Zastanówmy się co takiemu człowiekowi będzie potrzebne do pracy
    z komputerem?
    - jak włączać i wyłączać komputer (windy nie należy wyłączać z guzika)
    - dyski, dyskietki, otoczenie sieciowe
    - jak uruchamiać programy
    - obsługa myszy - dla niektórych rolka czy menu pod prawym przyciskiem
    może być odkryciem :)
    - obsługa klawiatury - to rozwinę później
    - profilaktyka antywirusowa - dobrze byłoy to osadzić w realiach firmy
    - jak sobie radzić w przypadku problemów - j.w., czy w firmie jest jakiś
    wewnętrzny helpdesk?
    - jeżeli mają dostęp do poczty to parę słów o netykiecie (spam, łańcuszki)
    i technikaliach (kodowanie, jak je ustawić, maile w HTMLu, masowe wysyłki
    głupotek w ppt, etc...)
    - drukowanie - znów, dostosować do realiów firmy
    - wyciąganie skrótów na pulpit, ustawianie tapetek

    Więcej mi do głowy nie przychodzi.

    Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to jest do zrobienia w 8h. Ale...
    Jak sam pisałeś, ci ludzie nie mają pojęcia o obsłudze komputera. To znaczy,
    że wykonanie wszelkich ćwiczeń zajmie im trochę czasu. Koordynacja ręka-oko
    to dla niektórych poważny problem. Podobnie może być z pisaniem na klawiaturze.
    Takie drobiazgi skutecznie wydłużają czas szkolenia. A jeżeli chcesz podejść
    do sprawy poważnie, to powinieneś dać im trochę czasu na oswojenie się
    z elementami wejścia/wyjścia :) Jeżeli chodzi o myszę to sprawa jest prosta:
    niech sobie pograją przez 15-20 minut w sapera, pasjansa albo inne kulki.
    Z klawiaturą gorzej - kursu maszynopisania im nie zrobisz. Jedyne, co możesz
    to ćwiczenia, łażenie od stanowiska do stanowiska i pomaganie.

    Masz moje propozycje. Możliwe, że inni też się odezwą. Zastanów się,
    czego tak naprawdę chcesz nauczyć tych ludzi. Co im będzie potrzebne na tym
    etapie, a co nie. Szacując czas trwania weź pod uwagę, że max. co 2h musisz
    zrobić 5-10 minut przerwy. Po pierwsze: dla poprawy koncentracji. Po drugie:
    na fizjologię (świetny dowcip niedawno czytałem[1]). Po trzecie: niektórzy
    nie przeżyją bez papierosa :)
    Przydałaby się też przynajmniej jedna dłuższa przerwa z jakąś kawą i ciachem
    (lub inną kanapką).

    Pozdrawiam
    Czesiu

    [1] Zajęcia z savoir-vivre'u. Prowadzi kobieta, wśród uczestników sami
    panowie. Pani zadaje pytanie:
    - Jesteście na przyjęciu lub w restauracji. Musicie udać się
    w pewne miejsce. Jak usprawiedliwicie przed swoją towarzyszką
    swą chwilową nieobecność.
    - Idę się wysikać - padła propozyzja z sali.
    - No niestety - odparła prowadząca - słowo "wysikać" może zostać
    uznane za prostackie i grubiańskie.
    - Przepraszam, ale muszę udać się do ubikacji - zgłosił się inny
    uczestnik.
    - No cóż - prowadząca na to - mówienie o ubikacji przy jedzeniu
    trudno zaliczyć do kanonów kultury. Może jakieś inne pomysły?
    - Pani wybaczy - na to kolejny uczestnik - ale muszę udać się
    uścisnąć kogoś, kogo mam nadzieję przedstawić pani po kolacji.
    <tup>
    --
    What should people think who are new to debian and send a bug report and they
    will get an rtfm? /Nico Golde/