PracaGrupypl.praca.dyskusjeprogramiści... › Re: programiści...
    From: "Immona" <c...@W...com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: programiści...
    Date: Wed, 8 Dec 2004 15:10:22 +0100

    Użytkownik "macko42" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:cp70bt$i1g$1@inews.gazeta.pl...

    > sorry, za ironie, ale czy szacunek czasu/kosztu takiego projektu w
    > takich "normalnych" firmach wyglada w taki sposob jak napisalas w innym
    poscie
    > w tym watku (analityk pyta sie programisty ile zajmie mu czasu zadanie?)
    ;)

    Oczywiscie wstepny szacunek czasu projektu odbywa sie przez analize p.
    funkcyjnych, a nie dyskusje z kazdym programista oddzielnie - samodzielne
    ustalanie deadline'ow dotyczy raczej biezacej organizacji pracy.

    Potem projekt jest dzielony na male kawalki. Sa one rozdzielane, a kazdy
    programista sam szacuje potrzebny mu czas i na tej postawie tworzy sie
    rozklad jazdy. Dobry programista zwykle jest w stanie oszacowac, ile mu
    zajmie dane zadanie. "Zadanie" to tu na tyle mala czesc kodu, ze jest w
    stanie ja ogarnac. Jest to sprawdzona metoda, a deadline'y sa szanowane
    przez ludzi, ktorzy je sami zadeklarowali.

    Jesli ktos stwierdzi, ze nie da rady w tym czasie, zglasza to. W jednej ze
    znanych mi firm jest zasada, ze musi zglosic to na tyle wczesniej przed
    terminem, ile wiecej czasu mu trzeba (trzeba miesiac dluzej - zglasza to
    miesiac przed terminem).

    Zbadano w Hameryce, ze programista jest wydajniejszy, czyli szybciej napisze
    ten sam kod, jesli sam wyznacza termin. Ta rewelacja jest wspominana w
    prawie kazdej wspolczesnej ksiazce o project managemencie w IT.

    > W rzeczywistosci bierze sie wyliczenie, ktore sie urodzi w ciagu
    > takiej "analizy" (cudzyslow nie jest przypadkowy) - czyli wyliczenie z
    sufitu
    > i mnozy (a nie dodaje) sie przez cos co eufemistycznie nazwalas
    'marginesem
    > bezpieczenstwa' (ja raczej nazwalbym to 'wspolczynnikiem robienia klienta
    > balona'). Wspolczynnik jest zwykle na tyle duzy, ze potem mozna sie
    chwalic,
    > ze ma sie "90% projektow zakonczonych w terminie".

    1) Nie da sie przesadzac - bo na rynku jest konkurencja. Jakby ktos oferowal
    kilkakrotnie dluzsze terminy niz inni (ktorym by tez sie udawalo ich
    dotrzymywac) to by klienci od niego uciekli.
    2) Analiza punktow funkcyjnych potrafi dac wyliczenia bynajmniej nie wziete
    z sufitu, gdy to robi ktos, kto sie na tym dobrze zna.

    > tylko nie wiem co jest w tym "normalnego".

    Ze sie pracuje spokojnie, nadgodziny nie sa norma tylko wyjatkiem, a
    wszystko jest pod kontrola.

    I.