PracaGrupypl.praca.dyskusje › podatki dla pracownika

  • 91. Data: 2009-06-12 18:47:08
    Temat: Re: podatki dla pracownika
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> napisał w wiadomości
    news:h0tj4r$324

    > Jak zaczniesz odróżniać nomenklaturę urzędniczą od stanu faktycznego to
    > sam odpowiesz sobie na to pytanie.

    A Ty nie znasz odpowiedzi? :)

    > Jak nie wiesz to sobie sam sprawdź.

    Mnie to akurat mało obchodzi. Zapytałeś, więc odpowiedziałem.

    > To Ty pisałeś o "wypracowywaniu" przez pracownika. Nie ja.
    > Dla mnie różnica była oczywista.

    Dla mnie również. Sądziłem jednak, że nie trzeba dorosłemu człowiekowi
    tłumaczyć oczywistości.
    Ale jak trzeba, to proszę - pracownik wypracował sobie wg umowy o pracę
    pewną kwotę. Kwota ta składa się z części netto - wypłacanej pracownikowi
    do ręki/na konto, oraz części przeznaczonej na składki ZUS i zaliczki na
    podatek. Tej części pracownik nie dostaje. Ale jest jego. Wypracował ją. I
    tyle w temacie :)

    > Nareszcie zrozumiałeś :)

    Ależ to jest oczywiste od samego początku. Tylko dla Ciebie sytuacja, że
    podatnik nie może sam zapłacić składek oznacza, że te składki nie są jego
    własnością, lecz własnością pracodawcy. Bzdura jakich mało i tylko to
    usiłuję Ci wytłumaczyć.

    > 10-latek już dawno by zrozumiał ;-)

    No właśnie. Dlaczego więc Ty nie potrafisz? :)

    > Zacytuj moją wypowiedź, w której twierdzę, że ktoś z tego powodu jest
    > pasożytem.

    Wiesz co? Ręce mi opadły :(
    Nie pisałem o Tobie. To był jedynie przykład, bo autentycznie nie wiem już
    jak mam Ci wytłumaczyć to, czego nie jesteś w stanie pojąć. Może zapytam
    Ciebie tak - z jakiego tytułu pracownikowi przysługuje prawo do emerytury,
    zasiłku chorobowego czy leczenia w NFZ'tach? Państwo mu to opłaca?
    Pracodawca?

    > Ale je w końcu dostanie.

    Niekoniecznie. Może okazać się w tzw. międzyczasie, że będzie musiał
    zapłacić z nich podatek od spadku i alimenty dla tatusia. I całość
    odziedziczonej gotówki pójdzie właśnie na te cele. Dziecko tych pieniędzy
    na oczy nie zobaczy.

    > Czy podatek zapłacony przez pracodawcę pracownik kiedykolwiek otrzyma
    > (pomijając ulgi i odliczenia)?

    A czy składki na podatek i ZUS należą się pracownikowi jako pieniądze na
    jego dowolne cele? Nie. To są jego pieniądze, ale z określonym z góry
    przeznaczeniem wyznaczonym przez aparat skarbowy. Nie byłoby żadnej
    różnicy, gdyby pracownik dostawał całą tę kasę do łapy i sam opłacał
    składki. Dokładnie taka sama sytuacja. Dlaczego tak jednak nie jest?
    Odpowiedź padła już kilka razy.

    Czekam na odpowiedź :)

    > No i? Może to pasożyt? Pasożyty tak mają.

    Co mają? O czym Ty teraz piszesz?

    > Jak 10-latkowi: no i co z tego, że może to się dla niego źle skończyć?
    > Jego sprawa.

    No to ok.
    Może nie wiesz, ale Twój samochód należy do mnie. Bo sobie w każdej chwili
    mogę przyjechać i go ukraść. Nieważne, jak to się dla mnie skończy. Ważne,
    że mogę to zrobić. Ergo - Twój samochód jest mój.

    > Jak dorosłemu: sens może być taki, że dzięki tym pieniądzom zachowa
    > ciągłość produkcji i przetrwa trudny okres zachowując miejsca pracy.

    Nie brnij, błagam.
    Dzięki napaści na bank też może przetrwać trudny okres.
    Może też nie wypłacić pensji pracownikom. Może nie oddać im kwot
    poniesionych na delegacjach. Dużo może. Tylko nie w tym rzecz, co on
    fizycznie może zrobić, tylko co wolno mu zrobić bez żadnych konsekwencji. A
    żadnej z powyższych rzeczy (jak również zatrzymania składek ZUS i US) NIE
    WOLNO mu zrobić.

    > ze względu na dobro społeczne istnieje możliwość wystąpienia do urzędów o
    > umorzenie podatków, więc taka decyzja nie musi się źle kończyć, wręcz
    > przeciwnie, może się zakończyć bardzo dobrze, np. zwiększeniem
    > zatrudnienia w lepszych czasach, co nie byłoby możliwe gdyby zapłacił
    > podatki, a nie zapłacił rachunku za prąd i musiałby zakład
    > zamknąć/zlikwidować.

    Nie masz najbledszego pojęcia o czym piszesz, więc naprawdę nie brnij już
    dalej.
    Podatków nie umarza się w sytuacji, w której pracodawca ich nie opłacił, a
    zamiast tego pokrył inne wydatki. To nie jest żadne wytłumaczenie. Wręcz
    przeciwnie - za coś takiego można nieźle beknąć. Wynagrodzenia, podatki i
    składki ZUS to rzecz święta. Możesz nie płacić kontrahentowi, a potem bujać
    się z nim po sądach i błagać o umorzenie czy w ostateczności złożyć wniosek
    o upadłość. Ale o możliwość umorzenia podatków trzeba się mocno postarać. I
    z reguły nie są one umarzane, lecz rozkładane na raty (+ opłata
    prolongacyjna, czy jak to się tam zwie). Umorzenie to ostateczność i jak
    sam zauważyłeś praktykuje się to zasadniczo jedynie w przedsiębiorstwach
    państwowych.
    Natomiast nawet jeśli, to nie zmienia to faktu, że pracownik i tak będzie
    miał opłacone odpowiednio składki i podatki. Z naszych, wspólnych
    pieniędzy. Więc to nie pracodawca "okrada" pracownika, lecz wzbogaca się
    kosztem społeczeństwa.

  • 92. Data: 2009-06-12 18:56:01
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> napisał

    > Nosz kurde. To czyje to były pieniądze? Pracownika czy pracodawcy?

    Były własnością pracownika. Dysponował nimi pracodawca.

    > Oczywiście, że piękny. Tu masz przykład na to, jak teoria rozmija się z
    > faktami. Teoretycznie państwowy pracodawca stwarza miejsca pracy, a w
    > praktyce płacą za to obywatele. W żadnym prawie nie przeczytasz, że jest
    > to żerowanie.

    O naiwny. A kto Ci głośno i otwarcie powie, że to żerowanie? Oszalałeś?
    Jednak jak ktoś ma choć dwie komórki zdolne do myślenia, to zdaje sobie z
    tego sprawę

    ?

    > Za to Ty na pewno sobie zdajesz. Oświeć mnie.

    Nie jestem w stanie oświecić Cię w aktualnym temacie, a Ty oczekujesz
    kolejnego oświecenia? ;-)
    O nie, nie wchodzę w to. Przejrzyj sobie ordynację podatkową, a na pewno
    znajdziesz odpowiedź.

    > No weź przestań. Inwestycja w nowe sprzęty, zwiększenie wydajności i
    > dzięki temu utrzymanie zatrudnienia jest "hulaniem"?

    A co kogo (US, ZUS) obchodzi, że koleś chce zainwestować w nowy sprzęt i
    nie ma skąd wziąć kasy? Niechże sobie inwestuje, ale nie kosztem
    pracowników i państwa. Niech tnie koszty gdzie indziej, a jeśli nie jest w
    stanie, albo nie potrafi, to niech zamknie firmę. Chyba nie myślisz, że
    ktoś się będzie z nim cackał, głaskał po głowie i umarzał składki na ZUS
    czy podatki, bo biedaczek jest na bakier z ekonomią i wiedzą o prowadzeniu
    firmy. No weź ;-)

  • 93. Data: 2009-06-12 19:04:36
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Czy wypełnienie pitu spowodowało, że na jego koncie znalazła się kwota
    > przychodu?

    Pewien pracownik zarabia 1000 zł netto miesięcznie. Pewnego dnia przychodzi
    pisemko z US, że pracodawca zobowiązany jest odciągnąć z jego pensji 100 zł
    z tytułu mandatu i wpłacić na konto US. Pracownik nie zobaczy tych 100 zł
    na swoim koncie. Czy to znaczy, ze w tym miesiącu nie zarobił 1000 zł?
    Oczywiście, że zarobił. 1000 zł, z czego 100 zł musiał zapłacić za mandat.
    Mógł to zrobić sam, ale wcześnie zrobił to za niego pracodawca. Różnica
    jedynie w sposobie, a nie kwotach. Ale nijak nie wychodzi na to, że to 100
    zł jest własnością pracodawcy, bo leży u niego na koncie.

    Tak samo jest ze składkami na ubezpieczenia grupowe, które pracodawca
    odprowadza automatycznie, potrącając je z pensji. Też są własnością
    pracownika, ale zgodnie z umową zawartą z pracodawcą, pracownik upoważnia
    go do tego, by on je przelał do TU. Przy podatkach i składkach ZUS nie ma
    takiej umowy z pracodawcą, ponieważ jest odgórnie ustanowione prawo, które
    reguluje, jak to się powinno odbywać. Ale to nie zmienia meritum całego
    problemu - kasa jest pracownika, pracodawca jedynie nią dysponuje. Jednak
    nie dowolnie, jak sugerujesz, lecz wg określonych przepisów.

  • 94. Data: 2009-06-12 19:05:17
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Nie możesz wypierdolić ludzi wynajmujących Twoje własne mieszkanie.

    No właśnie może, ale mu nie wolno ;-)

  • 95. Data: 2009-06-12 22:05:02
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    Baloo pisze:

    > Mnie to akurat mało obchodzi. Zapytałeś, więc odpowiedziałem.

    Ale nie sprawdziłeś jak jest faktycznie.

    > Tej części pracownik nie dostaje. Ale jest jego.

    Bez komentarza :)

    > Wypracował ją. I tyle w temacie :)

    Zrozum wreszcie, że pracownik może wypracować 1 mln zł i może wypracować
    5 zł. A pomimo tego wynagrodzenie mu się należy.
    Wynagrodzenie pracownika nie musi mieć żadnego związku z tym ile ten
    pracownik wypracował.

> [...]
    > podatnik nie może sam zapłacić składek oznacza, że te składki nie są
    > jego własnością, lecz własnością pracodawcy. Bzdura jakich mało i tylko

    No właśnie. Usiłujesz wytłumaczyć bzdurę.

    > Wiesz co? Ręce mi opadły :(
    > Nie pisałem o Tobie. To był jedynie przykład, bo autentycznie nie wiem
    > już jak mam Ci wytłumaczyć to, czego nie jesteś w stanie pojąć.

    Zacznij używać argumentów.

    > Może
    > zapytam Ciebie tak - z jakiego tytułu pracownikowi przysługuje prawo do
    > emerytury, zasiłku chorobowego czy leczenia w NFZ'tach? Państwo mu to
    > opłaca? Pracodawca?

    Sugerujesz, że emeryturę pracownik otrzymuje z tego co rzekomo zapłacił
    w podatkach i ZUSach?
    Jak się dowiesz to napisz. Nie zgaduj.

> [...]
    > zapłacić z nich podatek od spadku i alimenty dla tatusia. I całość
    > odziedziczonej gotówki pójdzie właśnie na te cele. Dziecko tych

    Może się okazać w międzyczasie, że mu cegłówka na głowę spadnie. Co to
    ma wspólnego z tematem?

    > A czy składki na podatek i ZUS należą się pracownikowi jako pieniądze na
    > jego dowolne cele? Nie.

    Zaczynasz rozumieć.

    > To są jego pieniądze, ale z określonym z góry
    > przeznaczeniem wyznaczonym przez aparat skarbowy.

    No to są jego czy nie?

    > Nie byłoby żadnej
    > różnicy, gdyby pracownik dostawał całą tę kasę do łapy i sam opłacał
    > składki.

    Byłaby zasadnicza różnica. Mógłby zdecydować, że nie opłaca składki.

    > Czekam na odpowiedź :)

    W/g takiej, że pracodawca może zgodnie z prawem tymi pieniędzmi zapłacić
    rachunek za prąd.

    > Co mają? O czym Ty teraz piszesz?

    O Twoich pasożytach.

> [...]
    > chwili mogę przyjechać i go ukraść. Nieważne, jak to się dla mnie
    > skończy. Ważne, że mogę to zrobić. Ergo - Twój samochód jest mój.

    Logika 10-latka.

    > A żadnej z powyższych rzeczy (jak również zatrzymania
    > składek ZUS i US) NIE WOLNO mu zrobić.

    Wolno. I wiele zakładów państwowych to właśnie robi.

    > Nie masz najbledszego pojęcia o czym piszesz, więc naprawdę nie brnij
    > już dalej.
    > Podatków nie umarza się w sytuacji, w której pracodawca ich nie opłacił,

    Taaa, jasne. Podatki umarza się wtedy, gdy pracodawca je zapłacił.
    W ogóle rozumiesz to co piszesz?

    > a zamiast tego pokrył inne wydatki. To nie jest żadne wytłumaczenie.
    > Wręcz przeciwnie - za coś takiego można nieźle beknąć. Wynagrodzenia,
    > podatki i składki ZUS to rzecz święta.

    Nie masz bladego pojęcia o o czym piszesz.

    > Umorzenie to ostateczność i jak sam zauważyłeś praktykuje się to
    > zasadniczo jedynie w przedsiębiorstwach państwowych.

    Które są również pracodawcami.

> [...]
    > będzie miał opłacone odpowiednio składki i podatki. Z naszych, wspólnych
    > pieniędzy. Więc to nie pracodawca "okrada" pracownika, lecz wzbogaca się

    Kto się wzbogaca? Pracownik czy pracodawca?
    To kto w końcu płaci te podatki? Pracownik czy my "z naszych wspólnych
    pieniędzy"? Skoro to są pieniądze wypracowane przez pracownika *i to są
    jego pieniądze* to z jakiej racji są opłacane "z naszych, wspólnych
    pieniędzy"?

    To czyje są to pieniądze?
    "autentycznie nie wiem już jak mam Ci wytłumaczyć to, czego nie jesteś w
    stanie pojąć"

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 96. Data: 2009-06-12 22:08:41
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    Baloo pisze:
> [...]
    > że ktoś się będzie z nim cackał, głaskał po głowie i umarzał składki na
    > ZUS czy podatki, bo biedaczek jest na bakier z ekonomią i wiedzą o

    Właśnie zamknąłeś większość szpitali.
    No weź... się obudź.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 97. Data: 2009-06-13 08:06:16
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> napisał

    > Właśnie zamknąłeś większość szpitali.

    Nie muszę, same się zamykają.

    > No weź... się obudź.

    A Ty już najlepiej przestań pisać, bo bajki to ja lubię czytać, ale
    dzieciom przed spaniem.

  • 98. Data: 2009-06-13 08:21:04
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-12, Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> wrote:

    [...]

    > I tak właśnie jest z podatkami pracowników - teoretycznie są to
    > pieniądze pracownika, a stan faktyczny jest wręcz przeciwny.

    Nie odpuszczę: wynajmujesz komuś mieszkanie.
    Ty jesteś właścicielem, czy nie? A może osoba
    która nim dysponuje, jest właścicielem?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 99. Data: 2009-06-13 08:23:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Nie odpuszczę: wynajmujesz komuś mieszkanie.
    > Ty jesteś właścicielem, czy nie? A może osoba

    Co do zasady masz rację, ale pamiętaj o sławnym orzeczeniu sądu,
    zgodnie z którym pieniądze wpłacone na OFE nie należą do pracownika,
    tylko są "państwowe", bo to państwo potem decyduje czy i jaką emeryturę
    wypłacić, a wysokość emerytury i prawo do niej ma bardzo luźny związek
    ze zgromadzonymi pieniędzmi (np. można by nie wypłacić emerytury tym,
    którzy jeszcze pracują, albo tym, którzy nie głosowali na PO itd.).

    --
    Liwiusz

  • 100. Data: 2009-06-13 08:30:23
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-06-13, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Co do zasady masz rację, ale pamiętaj o sławnym orzeczeniu sądu,
    > zgodnie z którym pieniądze wpłacone na OFE nie należą do pracownika,

    Oczywiście. Ale do momemtu przelewu są to pieniądze pracownika
    (będące częścią jego wynagrodzenia), które pracodawca wpłaca do odpowiednich
    organów.

    Coś jak trwałe zajęcie komornicze. ;)

    --
    Wojciech Bańcer