PracaGrupypl.praca.dyskusje › niewykonanie umowy o dzieło-jakie konsekwencje

  • 1. Data: 2004-08-11 20:39:39
    Temat: niewykonanie umowy o dzieło-jakie konsekwencje
    Od: "Mickey" <j...@i...pl>

    Witam,
    Zdesperowana i rozżalona ciągłymi zaległościami płatniczymi firmy - złożyłam
    wypowiedzenie. Na odchodne dostałam do podpisania umowę o dzieło, w której
    zobowiązuję się do wykonania poprawek do ponad 4000 obiektów-
    trójwymiarowych -biblioteki firmowej (praca na co najmniej miesiąc albo i
    dłużej). Odmówiłam.
    Od prezesa usłyszałam, że moja odmowa nie może być przyjęta. Wartość umowy
    obejmowała dotychczasowe prowizje z kilku miesięcy, które oczywiście
    dostawałam bez umowy pisemnej- więc trzeba było je zalegalizować. Dodam, że
    pracodawca zalegał mi jeszcze z wypłaceniem zaległych prowizji na kwotę
    1650 zł. Aby rozstać się w zgodzie oraz odzyskać raz już zarobione
    pieniądze- podpisałam. Za wykonanie dzieła miałam dostać rozwiązanie umowy
    za porozumieniem stron oraz wypłatę zaległych prowizji (czyli 1650 zł.).
    Od miesiąca pracuję w innej firmie- nie mam czasu ani ochoty pakować się w
    robienie "dzieła" , za któro wynagrodzenie jest nie adekwatne do nakładu
    pracy jaki trzeba wnieść, żeby je wykonać. Świadectwa pracy nie dostałam,
    chociaż minął grubo ponad miesiąc od rozwiązania umowy.

    moje pytanie: co grozi mi za niewykonanie dzieła?
    w umowie mam 1% kary za każdy dzień zwłoki, a data ukończenia minęła już
    tydzień temu.

    Z góry dziękuję za odpowiedź...

  • 2. Data: 2004-08-11 20:50:03
    Od: "Greg" <o...@o...op.pl>

    Mickey w news:cfdvl2$cdt$1@inews.gazeta.pl napisał(a):

> [...]
    > miesiąc albo i dłużej). Odmówiłam.
    > Od prezesa usłyszałam, że moja odmowa nie może być przyjęta.

    Odmowilas podpisania, a on uwaza, ze musisz podpisac? Nie musisz.

    Kodeks cywilny
    DZIAŁ II.
    ZAWARCIE UMOWY

    Art. 66. § 1. Kto oświadczył drugiej stronie wolę zawarcia umowy,
    określając w oświadczeniu jej istotne postanowienia (oferta), i oznaczył
    termin, w ciągu którego oczekiwać będzie odpowiedzi, ten jest ofertą
    związany aż do upływu oznaczonego terminu.

    § 2. Gdy termin nie był oznaczony, oferta złożona w obecności drugiej
    strony za pomocą telefonu lub innego środka bezpośredniego porozumiewania
    się na odległość przestaje wiązać, jeżeli nie zostanie przyjęta
    niezwłocznie; złożona w inny sposób przestaje wiązać z upływem czasu, w
    którym składający ofertę mógł w zwykłym toku czynności otrzymać odpowiedź
    wysłaną bez nieuzasadnionego opóźnienia.

    Art. 67. Jeżeli oświadczenie o przyjęciu oferty nadeszło z opóźnieniem,
    lecz z jego treści lub okoliczności wynika, że zostało wysłane w czasie
    właściwym, umowa dochodzi do skutku, chyba że składający ofertę zawiadomi
    niezwłocznie drugą stronę, iż wskutek opóźnienia odpowiedzi poczytuje umowę
    za nie zawartą.

    Art. 68. Przyjęcie oferty dokonane z zastrzeżeniem zmiany lub uzupełnienia
    jej treści poczytuje się za nową ofertę.

    Art. 69. Jeżeli według przyjętego w danych stosunkach zwyczaju lub według
    treści oferty dojście do składającego ofertę oświadczenia drugiej strony o
    jej przyjęciu nie jest potrzebne, w szczególności jeżeli składający ofertę
    żąda niezwłocznego wykonania umowy, umowa dochodzi do skutku, skoro druga
    strona w czasie właściwym przystąpi do jej wykonania; w przeciwnym razie
    oferta przestaje wiązać.

    Art. 70. § 1. W razie wątpliwości poczytuje się umowę za zawartą w chwili
    otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli
    dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest
    potrzebne - w chwili przystąpienia przez drugą stronę do wykonania umowy.

    § 2. W razie wątpliwości poczytuje się umowę za zawartą w miejscu
    otrzymania przez składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu, a jeżeli
    dojście do składającego ofertę oświadczenia o jej przyjęciu nie jest
    potrzebne - w miejscu zamieszkania składającego ofertę w chwili zawarcia
    umowy.

    Art. 72. Jeżeli strony prowadzą rokowania w celu zawarcia oznaczonej umowy,
    umowa zostaje zawarta, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich
    jej postanowień, które były przedmiotem rokowań.

    > moje pytanie: co grozi mi za niewykonanie dzieła? w umowie mam 1%
    > kary za każdy dzień zwłoki, a data ukończenia minęła już tydzień temu.

    No to w koncu masz podpisana umowe, czy nie? Jesli nie, to nie ma
    konsekwencji za nie zrobienie czegos czego nie ma. Jesli umowa zostala
    jednak podpisana to... 1% kary za kazdy dzien zwloki. O ile to z owej umowy
    o dzielo, a nie jakiejs innej.

    pozdrawiam
    --
    Greg
    Nie Tylko Poezja - http://republika.pl/szedhar/

  • 3. Data: 2004-08-12 01:01:39
    Od: "r...@g...pl" <r...@g...pl>

    On Wed, 11 Aug 2004 22:39:39 +0200, Mickey wrote:

    Po pierwsze pogadaj z prawnikiem, pokaż mu umowe - bez tego jedyne co Ci
    można doradzić to wyjazd do jakiegoś ciepłego kraju, albo olanie
    sprawy licząc na to że "pracodawca" odpuści, albo zbankrutuje zanim
    skończą się sprawy w sądzie.

> [...]
    > wypowiedzenie. Na odchodne dostałam do podpisania umowę o dzieło, w której
    > zobowiązuję się do wykonania poprawek do ponad 4000 obiektów-

    Tu pierwszy kruczek: czy dostałaś w chwili podpisywania umowy wykaz
    tych poprawek? Przeczytaj przedmiot umowy - może jest sformuowany w taki
    sposób, że da się te "poprawki" zrobić w jeden wieczór :)

    > trójwymiarowych -biblioteki firmowej (praca na co najmniej miesiąc albo i
    > dłużej). Odmówiłam.
    > Od prezesa usłyszałam, że moja odmowa nie może być przyjęta. Wartość umowy

    A jak to umotywował? Podał podstawę prawną? Jeżeli nie to jest to
    zwykłe wymuszenie. Masz moze świadków na to że odmuwiłaś?

    > Świadectwa pracy nie dostałam,
    > chociaż minął grubo ponad miesiąc od rozwiązania umowy.

    Pip

    > moje pytanie: co grozi mi za niewykonanie dzieła?

    O ile pamiętam, to w skrajnym przypadku zleceniodawca może zlecić to
    komuś innemu, obiciążając ciebie kosztami.

  • 4. Data: 2004-08-12 15:59:17
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Mickey napisał(a):

    > moje pytanie: co grozi mi za niewykonanie dzieła?
    > w umowie mam 1% kary za każdy dzień zwłoki, a data ukończenia minęła
    > już tydzień temu.

    Ja jeszcze dorzucę:
    umowa w której kara jest opisana jako x procent za każdy dzień zwłoki-
    gdzie x to juz jednostki, nie ułamki - to najczęściej umowa naciągacza.
    Takie umowy niesłychanie łatwo mogą spowodować że po wykonaniu pracy
    trzeba zleceniodawcy dopłacać...
    Każdy księgowy ci to powie - mój na dzieńdobry powiedział: "nigdy nie
    podpisujcie umów z takim zapisem - to poważny sygnał że ktoś was chce,
    brzydko mówiąc - wydymać".
    W skali roku ta umowa daje 365% odsetek.
    Nie wiem czy weszły w życie te przepisy ograniczające wysokość
    procentowych naliczeń - i nie pamiętam czy dotyczą one także takich
    sytuacji. Na pewno dotyczą pożyczek i kredytów, ale cos mi sie obiło o
    uszy że też umów cywilno prawnych. Popytaj na pl.soc.prawo.

    Pozdro
    Massai