PracaGrupypl.praca.dyskusje › na pocieche...

  • 1. Data: 2004-12-21 17:13:19
    Temat: na pocieche...
    Od: "Immona" <c...@W...com.pl>

    Fragmenty ze szkolenia dla HRow.

    [rozmowa kwalifikacyjna]
    Otwarcie
    Otwarcie powinno zabrać 10% ogólnego czasu wywiadu. Twoim celem w tej fazie
    jest sprawić, żeby kandydat poczuł się dostatecznie wygodnie i bezpiecznie,
    żeby się otworzyć. Bądź punktualny, przyjazny, przedstaw się i powiedz
    kandydatowi coś o sobie. Wyjaśnij przebieg procesu rekrutacji. Powiedz, o co
    będziesz pytać, żeby kandydat miał czas na psychiczne przygotowanie się do
    odpowiedzi: "Zapytam pana o pana doświadczenie, sukcesy i zbieżność pana
    celów z tym, co oferuje nasza firma". Dobry efekt rozluźniający daje
    komplement dotyczący czegoś, co znalazło się w aplikacji.

    Część główna
    Zaplanuj na nią 80% czasu.
    Dobre pytania mają cel i są związane z kryteriami decyzyjnymi. Nie są
    atakujące. Należą do nich:
    - pytania o sukcesy i osiągnięcia. np. "Jak pan sądzi, dlaczego panu
    powierzono to zadanie?"
    - otwarte pytania pozwalające kandydatowi samemu wybrać to, co dla niego
    najważniejsze. np. "Proszę mi opowiedzieć o pana doświadczeniach jako
    kierownika zespołu".
    - pytania porównawcze pozwalające kandydatowi wykazać się umiejętnościami
    analitycznymi i rozsądkiem. np. "Jakie są według pana różnice między tym, co
    robił pan na poprzednim stanowisku, a tym, co by pan robił w naszej firmie?"

    Złe pytanie to:
    - Wymuszające jedną odpowiedź. np. "czy sądzi pan, że ma pan niezbędną
    motywację do tej pracy" (nikt nie odpowie "nie").
    - Nie związane z tematem i bedące stratą czasu was obu.

    Ogólne rady:
    - Nie poddawaj się pierwszemu wrażeniu, bo bywa mylące.
    - Więcej słuchaj niż mów.
    - Notuj. Uspokuj kandydata uprzedzając go na początku, że będziesz notował.
    - Nie podpowiadaj odpowiedzi.
    - Bądź systematyczny. Zadaj wszystkim kandydatom ten sam podstawowy zestaw
    pytań.

    Zamknięcie.
    Podziękuj kandydatowi za przybycie.
    Wyjaśnij, w jaki sposób i kiedy firma się z nim skontaktuje.
    Zapytaj, czy kandydat ma jakieś pytania. Jeśli wyczerpałeś limit czasu,
    zachęć kandydata do zadania tych pytań później, telefonicznie lub e-mailem.
    Zapytaj, czy wszystko jest jasne.
    Uściśnij dłoń kandydata i odprowadź go do drzwi.

    -----
    mam tego wiecej :) i jest w tym samym stylu.

    Moze za malo polskich firm wysyla swoich kadrowych na dobre szkolenia :)

    I.

  • 2. Data: 2004-12-21 18:02:30
    Temat: Re: na pocieche...
    Od: 'madzik' <m...@t...beztego.com>

    Immona:

    > mam tego wiecej :) i jest w tym samym stylu.

    Ciekawe. Idealistyczne, ale naprawde ciekawe :-)

    > Moze za malo polskich firm wysyla swoich kadrowych na dobre szkolenia :)

    za malo polskich firm wysyla swoich kadrowych na jakiekolwiek szkolenia ;-)

    --
    Magda

  • 3. Data: 2004-12-21 18:11:13
    Od: "Immona" <c...@W...com.pl>

    Użytkownik "'madzik'" <m...@t...beztego.com> napisał w
    wiadomości news:cq9of3$27$2@news.onet.pl...
    > Immona:

    > Ciekawe. Idealistyczne, ale naprawde ciekawe :-)

    To nie jest idealistyczne. Firmy placa 2000 za dwa dni szkolenia dla swoich
    HR, szkolenia, na ktorych sie mowi wlasnie takie rzeczy :)

    I.

  • 4. Data: 2004-12-21 19:06:48
    Od: "xet" <x...@i...pl.USUNTO>

    :)))))

    dobre dobre! podrecznikowy schemacik!2 razy spotkalem sie wlasnie z
    identycznym!jakbym czytal o swojej rozmowie! ale mialem tez przypadek tych
    "niewlasciwych" pytan!
    pozdrawiam

  • 5. Data: 2004-12-21 19:18:57
    Od: "KRIS" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@W...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > To nie jest idealistyczne. Firmy placa 2000 za dwa dni szkolenia dla
    > swoich HR, szkolenia, na ktorych sie mowi wlasnie takie rzeczy :)

    A ja wam powiem, że moja rozmowa mniej więcej (prawie rok temu, więc
    szczegółów już nie kojarzę) właśnie tak wyglądała.

  • 6. Data: 2004-12-21 20:04:30
    Od: 'madzik' <m...@t...beztego.com>

    Immona:

    > To nie jest idealistyczne. Firmy placa 2000 za dwa dni szkolenia dla swoich
    > HR, szkolenia, na ktorych sie mowi wlasnie takie rzeczy :)

    "Idealistyczne", bo tworca tego programu chcialby pewnie, aby wszyscy
    brali w nim udzial i pozniej (teoretycznie) kazda rozmowa mialaby tak
    wygladac, bez wzgledu na firme/wielkosc/branze.

    "Ciekawe" bylo juz lekko ironicznie - ale nie do Ciebie. IMHO wszelkie
    schematy tego typu zachowan/rozmow powoduja, ze pozniej na biurko
    jakiegos kadrowca splywa kilkadziesiat niemal identycznie wygladajacych
    aplikacji... pozniej wybrani kandydaci udaja sie na rozmowy do paru
    firm, gdzie sa przepytywani w niemal dokladnie taki sam sposob...

    --
    Magda

  • 7. Data: 2004-12-21 20:11:28
    Od: "Immona" <c...@W...com.pl>

    Użytkownik "'madzik'" <m...@t...beztego.com> napisał w
    wiadomości news:cq9vju$77c$1@news.onet.pl...
> [...]
    > brali w nim udzial i pozniej (teoretycznie) kazda rozmowa mialaby tak
    > wygladac, bez wzgledu na firme/wielkosc/branze.

    Nie. To jest ukierunkowane na duze firmy i na stanowiska "lepszej jakosci",
    fakt.

> [...]
    > kadrowca splywa kilkadziesiat niemal identycznie wygladajacych
    > aplikacji... pozniej wybrani kandydaci udaja sie na rozmowy do paru

    Nie ma identycznych zyciorysow. Forma moze byc identyczna - co ulatwia
    selekcje, ale nie ma dwoch identycznych ludzi.

    > firm, gdzie sa przepytywani w niemal dokladnie taki sam sposob...

    Znow: odpowiedzi sa rozne. A poniewaz opowiada sie o sobie i swoim osobistym
    doswiadczeniu i kwalifikacjach, nie ma "regulkowych" odpowiedzi do
    uniwersalnego stosowania. Najwyzej, znow, sa wzorcowe formy ujmowania
    pewnych rzeczy w slowa.

    I.

  • 8. Data: 2004-12-21 20:28:33
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Immona
    <c...@W...com.pl> wystukał[a]:
    > To nie jest idealistyczne. Firmy placa 2000 za dwa dni szkolenia dla
    > swoich HR, szkolenia, na ktorych sie mowi wlasnie takie rzeczy :)

    Właśnie, drogo trochę /za dwa dni/. Dołożyć trochę kasy i jakieś w miarę
    przyzwoite studia podyplomowe będą.

    btw. czy już ruszyły te dotacje z UE na szkolenia? Słyszałam, że nawet
    podyplomowe by dofinansowywali.
    Są już jakieś oferty z kursami/studiami dofinanowanymi z UE?

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 9. Data: 2004-12-21 21:45:33
    Od: "Immona" <c...@W...com.pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Pewnego słonecznego/deszczowego dnia Immona
    > <c...@W...com.pl> wystukał[a]:
    >
    > Właśnie, drogo trochę /za dwa dni/. Dołożyć trochę kasy i jakieś w miarę
    > przyzwoite studia podyplomowe będą.

    Drogo? Bywaja znacznie drozsze.

    Ale trzeba przyznac, ze spora czesc tego to sala w dobrym hotelu, sprzet,
    kawa, lunch z atrakcyjnym menu i inne atrakcje. Ma to sens, bo jest sie
    bardziej skupionym. W dodatku szkolenia to miejsce nawiazywania znajomosci,
    co jest wazna wartoscia dodana i dlatego e-learning nigdy nie zastapi
    szkolen w niektorych branzach.

    > btw. czy już ruszyły te dotacje z UE na szkolenia? Słyszałam, że nawet
    > podyplomowe by dofinansowywali.

    Jak Cie pracodawca wysle.

    > Są już jakieś oferty z kursami/studiami dofinanowanymi z UE?

    http://www.parp.gov.pl/efs_a.html i to, co jest napisane czerwonym tekstem
    :)

    tzn. wnioski sie sklada, ale pierwsze wyniki dopiero beda.

    I.

  • 10. Data: 2004-12-21 22:22:51
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

> [...]
    > nawiazywania znajomosci, co jest wazna wartoscia dodana i dlatego
    > e-learning nigdy nie zastapi szkolen w niektorych branzach.

    Fakt, ale dla młodego pracownika, który dopiero zaczyna lepsze są
    studia, na których może zdobyć większą wiedzę. W następnych latach może
    ją pogłębiać właśnie na takich szkoleniach/wyjazdach. Wtedy już z
    konkretną wiedzą zawieranie kontaktów zawodowych idzie lepiej.

    > Jak Cie pracodawca wysle.

    Na jedne wysłał to na drugie z odpowiednią argumentacją wyśle ;)

    A właśnie dziś czytałam propozycje zmian odnośnie aktywacji bezrobotnych
    i jedną z propozycji jest zmniejszenie składki na fundusz pracy do
    bodajże 0,45% (obecnie 2,45%) i obowiązkowe tworzenie w firmach funduszu
    szkoleniowego (1% funduszu płac). Teraz taki fundusz jest nieobowiązkowy
    (i wynosi 0.5% ?). Dodam, że już teraz UP nie chce dofinansowywać
    szkoleń w firmie, jeżeli nie ma takiego funduszu. Ten 1% to jest spora
    kwota.

    > http://www.parp.gov.pl/efs_a.html i to, co jest napisane czerwonym
    > tekstem :)
    > tzn. wnioski sie sklada, ale pierwsze wyniki dopiero beda.

    hm.. styczeń... czyli już niedługo zacznie się klarować wszystko.

    Pozdrawiam
    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #