PracaGrupypl.praca.dyskusje › kto jest odpowiedzialny ?

  • 1. Data: 2002-05-23 07:43:21
    Temat: kto jest odpowiedzialny ?
    Od: "Beata" <b...@t...eu.org>

    Czesć,

    mam wątpliwość dotycząca odpowiedzialnoći pracwonika w następującym
    przypadku:

    - jestem zatrudniona w jednej firmie na umowę o prace ( czas nieokreślony)

    - w drugiej firmie podpisuje umowę zlecenie na wykonywanie comiesięcznie
    pewnych prac

    - ten drugi pracowdawca proponuje jednak aby nie zgłaszać naszej umowy do
    zusu ( nie odprowadza wtedy składki na ubezp. zdrowotne i zaliczki na
    podatek)

    - czy w przypadku gdy umowa taka "wyjdzie na jaw" ponoszę jako pracwonik
    konsekwencje jej nie zgłoszenia?

    ja osobiście wolałabym abu umowa została zgłoszona - o czym poinformowałam
    tego pracodawcę - nie wim jednak na 100 % czy to w końcu zrobił czy nie

  • 2. Data: 2002-05-23 08:37:22
    Temat: Re: kto jest odpowiedzialny ?
    Od: "Tomasz 'Merlin' Kolinko" <t...@p...qs.pl>

> [...]
    >
    > - ten drugi pracowdawca proponuje jednak aby nie zgłaszać naszej umowy do
    > zusu ( nie odprowadza wtedy składki na ubezp. zdrowotne i zaliczki na

    Hmm.. to wtedy chyba ta umowa nie jest nic warta - jesli nie mozesz jej
    pokazac (bo przyczepia sie za nieplacenie ZUS) to rownie dobrze mogloby jej
    nie byc. Ja na Twoim miejscu dowiadywalbym sie, czy na pewnot rzeba placic
    ZUS jesli juz jeden pracodawca to robi, oraz czy nie da sie tej pracy
    podpiac pod umowe o dzielo od ktorej ZUSu odprowadzac nie trzeba

  • 3. Data: 2002-05-23 11:14:57
    Od: "Jag" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Beata" <b...@t...eu.org> napisał

    : - jestem zatrudniona w jednej firmie na umowę o prace ( czas nieokreślony)
    :
[...]

    Jako pracownik nie ponosisz konsekwencji, zreszta jak miałaby wyjść na jaw?
    To jest klasyczna lewizna. Skoro się upierasz, zaproponuj umowę o dzieło, od
    niej nie płaci się ZUSu , a tylko podatek bodajże 10%, ale miej świadomość,
    że o tyle mniej zarobisz na rękę.

    --
    Jag

  • 4. Data: 2002-05-23 11:30:09
    Od: Stanisław Pikul <k...@w...pl>

    Użytkownik "Jag" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]

    dzieło, od
    > niej nie płaci się ZUSu , a tylko podatek bodajże 10%, ale miej

    Prawie prawda. Pracodawca ryzykuje więcej, ale jak stwierdzą
    "współudział" (np. nie wykazanie dochodów w PIT-3x) to swoje też można
    oberwać. Ponadto, może być tak, że nie ma umowy - nie ma wypłaty.
    Przemyśl.

    Kotewka
    k...@w...pl

  • 5. Data: 2002-05-23 14:48:54
    Od: "Monika Pawska" <m...@e...pl>

    Czesc Beata i Wszyscy grupowicze!

    Przede wszystkim będąc pracownikiem w innej firmie nie powinnaś sie bać
    konsekwencji. Podpisz umowę zlecenie( nie potrzeba uciekać do umowy o
    dzieło) Jest tak: pracując w innej firmie i z inną firmą podpisując zlecenie
    płacisz tylko podatek i zdrowotne.
    Raczej twój zleceniodawca powinien zgłosić Cię do Zus'u (ubezpieczenie
    zdrowotne) oraz odprowadzić podatek. Na koniec roku z tego sie rozliczasz
    więc jest to korzystne dla Ciebie zwłaszcza, że tych umów ma być więcej.
    Może zleceniodawca boi się ,że jeżeli będzie tych zleceń dużo a przyjdzie
    kontrola , mogą przyczepić się, że jest to "obejście prawa" tz. ta sama
    praca mogłaby być wykonywana na um. o pracę(ale zależy jaka to praca). Przy
    takim werdykcie zlecenie staje się umową o prace.
    Myślę,że klasycznie chce zmniejszyc koszty... i po prostu nie płacić. Nie
    wspomnę, że Tobie może nie zapłacić a pracę wykonasz.
    Pozdrawiam wszystkich,
    Monika
    m...@e...pl

  • 6. Data: 2002-05-23 15:02:02
    Od: "monia" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    od
    > niej nie płaci się ZUSu , a tylko podatek bodajże 10%, ale miej
    To co on Ci zaproponował to nie jest żadna umowa zlecenie. I naprawdę się
    upewnij czy Ci aby napewno zapłaci. On na tym osobiście nic nie straci
    finansowo jeśli Cię zgłosi, oprócz oczywiście zachodu z tym zwiazanym, bo
    musi naliczyć i odprowadzić podatek i ubez. zdrowotne, ale to wszystko idzie
    z Twoich pieniędzy. Poprostu ty zarobisz wtedy mniej. Z umową o dzieło też
    radzę uważać, bo nie wystarczy taka czołówka w umowie, żeby była to umowa o
    dzieło. Jedyne problemy faltycznie jakie możesz mieć to wtedy kiedy Urząd
    Skarbowy udowodni Ci, że zataiłaś swoje dochody.
    Tak na koniec.
    Składek ZUS nie płaci się od umowy zlecenie jesli osoba ta zatrudnione jest
    gdzieś indziej (umowa o pracę lub zlecenie), nie jest pracownikeim i
    podstawa opłacanych za nią składek ZUS-owskich jest równa lub większa od
    najniższej krajowej, chyba że zatrudnia ją ktoś inny w celu wykonywania
    usług dla jej pracodawcy.
    pozdrowienia Monia