PracaGrupypl.praca.dyskusje › koszty uzyskania przychodu

  • 11. Data: 2002-01-04 18:16:48
    Temat: Re: koszty uzyskania przychodu
    Od: "Artur Witak" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    twórców
    > z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu
    > odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - 50%, z
    tym
    > że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez
    > płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    oraz
    > na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b),
    > których podstawę wymiaru stanowi ten przychód"

    Jak najbardziej można z tego skorzystać...tyle że jak pamiętam (a może szef
    mnie kiwał ;-)
    to należy wtedy zmienić umowę o pracę...
    tj. pensję podzielić na płacę zasadniczą i to co idzie jako "prawa
    autorskie"
    no i tutaj miałem problem ... żeby mi się to opłaciło musiałbym zrezygnować
    co by nie mówić z dość wysokiej pensji ... a wsiąść na umowę o pracę
    niezbędne minimum..
    a to nie za bardzo mi odpowiada w dzisiejszych czasach niepewności o pracę..
    a różnica nie wychodziła mi znowu aż taka by warto było ryzykować...
    zresztą jak chcesz podjąć takie ryzyko to może lepiej wyjdziesz pracując na
    własny rachunek u szefa ?

  • 12. Data: 2002-01-04 18:33:43
    Od: "blad" <b...@W...pl>

    Użytkownik "Artur Witak"
> [...]
    > autorskie"
    > no i tutaj miałem problem ... żeby mi się to opłaciło musiałbym

    znajomy jak w to wszedł to dostał u siebie w robocie zaświadczenia do US za
    3 lata wstecz ile w danym roku zarobił twórczo (jakiś niewielki procent) -
    zaniósł to do US i mu zwrócili koszty uzyskania.
    Ale to było z 2 lata temu - moze teraz uściślili przepisy
    *** blad ***

  • 13. Data: 2002-01-04 20:16:48
    Od: Roman Kubik <W...@p...com.pl>

> [...]
    > a to nie za bardzo mi odpowiada w dzisiejszych czasach niepewności o pracę..
    > a różnica nie wychodziła mi znowu aż taka by warto było ryzykować...
    hmmm co ryzykowac?
    umowa o prace bedzie stwierdzac, ze masz pensje np. 10,000 z tego 7,500
    za prace tworcza. czyli na umowie wciaz jest 10,000...
    WYDAJE mi sie, ze ktos o takim rozwiazaniu (stosowanym w jego firmie) kiedys
    pisal i nie jest konieczne:
    umowa o prace na 2,500 i co miesiac umowy o dzielo na 7,500 ... ?

    a czy warto? na tych 10,000 brutto to pewnie ze 700 PLN roznicy w reku.
    ponad 10%, chyba warto?

    aha. ale nie ma rozy bez ognia ;) wiec w wyniku tej operacji w USK jest
    naprawde malutko na ewentualne odliczenia roczne (bardzo, bardzo malutko, bo
    Kasa Chorych bierze swoje i tak z tego pomniejszonego podatku, wiec do USK
    zostaja jakies marne ochlapy)

    jakby ktos chcial popatrzec na wlasne oczy, to chetnie podesle arkusz w Excelu
    (7a vel 95) do liczenia plac za 2002 w ktorym mozna pokombinowac z kosztami
    czesciowymi 50%.
    jak przypomne sobie haslo, to moze zamieszcze na jakim WWW?

    pozdrawiam

    romek (r...@p...com.pl)

  • 14. Data: 2002-01-04 21:05:33
    Od: Roman Kubik <W...@p...com.pl>

    > jak przypomne sobie haslo, to moze zamieszcze na jakim WWW?
    http://www.polbox.com/q/qwdfbn/
    i tam arkusz za rok 2002.

    romek

  • 15. Data: 2002-01-06 11:52:55
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Koledzy i koleżanki, poczytajcie co napisla Jacoo, bo mądrze pisze.
    W umowie o pracę lub aneksie lub czymkolwiek innym musi być zawarte prawo
    autorskie pracownika do tworzonego dzieła.
    Jeżeli czegos takiego nie ma, to i nie ma przeniesienia praw autorskich, bo
    te z moce ustawy przysługują pracodawcy.
    Znam przypadki że w umowie o prace jest wzmianka jeszcze podkreslająca ten
    fakt - "wszystkie programy stworzone przez pracownika przy pomocy narzędzi
    udostepnionych przez pracodawcę są własnościa pracodawcy, nawet jeżeli nie
    zostały przez niego zamówione".
    Pracownik sie podpisał i nie ma zmiłuj.
    Jak sobie napisze program do liczenia wyników Lotto używając narzędzi
    należących do pracodawcy to prawa do tego programu należą do pracodawcy,
    nawet jeżeli on o tym nie wie. Jak sprzedam ten program, popełniam
    przestępstwo.

    Sama praca twórcza nie wystarczy, potrzebne sa jeszcze prawa autorskie
    przysługujące pracownikowi żeby przysługiwały mu 50% koszty uzyskania
    przychodu.

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 16. Data: 2002-01-06 18:07:47
    Od: "Ewa_W" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacoo" <p...@p...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > prawie autorskim i prawach pokrewnych:
    > Art. 12. 1. Jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej,
    > pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania
    > obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu
    > autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę
    > i zgodnego zamiaru stron.
    > oraz
    > Art. 74. 3. Prawa majątkowe do programu komputerowego stworzonego przez
    > pracownika w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy
    > przysługują pracodawcy, o ile umowa nie stanowi inaczej.

    Sa dwa rodzaje praw autorskich: majątkowe i osobiste.
    I cala ksiazka o tych skomplikowanych problemach - np. Prawo komputerowe
    (zagadnienia podstawowe) Katarzyna Golat, Rafał Golat.
    A w zyciu i tak wyglada to roznie ....

    Ewa

  • 17. Data: 2002-01-07 06:09:00
    Od: "Janet" <j...@v...gate.pl>

    czesc,

    Mozesz z tego korzystac pod warunkiem ze :

    - kadry beda wypelniac papiery do US inaczej niz pozostalym ( bo zazwyczaj
    jest to dla nich dodatkowa robota i jak to ksiegowe boja sie takich rzeczy
    bo latwo o pomylke. A po co kusic US aby odwiedzal firme z powodu tego ze
    paru pracownikow chcialo inaczej niz pozostali. Postaw sie w roli
    pracodwacy )
    - szef albo pracodawca nie dal Ci do podpisania zadnego papierka aby prawa
    intelektualne przechodzily na pracodawce z pracownika,

    Ogolnie duze firmy uciekaja od tego udogodnienia, czemu - niewiem !!!

    CU Janet,

    --

    Użytkownik "Piotr Olsiewicz" <p...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:a14h8k$nsu$1@news.onet.pl...

  • 18. Data: 2002-01-07 08:26:34
    Od: "Wojciech Gwiazdowski" <g...@m...pl>

    Szanowni grupowicze, temat bardzo szczegolowo omawiano na tej grupie
    conajmniej dwukrotnie. Sprawdzcie archiwum listy.

    Pozdrawiam

    Wojciech Gwiazdowski