PracaGrupypl.praca.dyskusjejak i gdzie szukacie pracy dla siebie? › Re: jak i gdzie szukacie pracy dla siebie?
    From: "Nixe" <n...@f...peel>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: jak i gdzie szukacie pracy dla siebie?
    Date: Mon, 27 Mar 2006 22:10:30 +0200
    <e00iqr$m8h$1@atlantis.news.tpi.pl> <e00kvo$812$1@inews.gazeta.pl>
    <e00nk2$c6h$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <f...@4...com>
    <e032d1$ngl$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <3...@4...com>
    <e08926$fce$1@nemesis.news.tpi.pl>
    <3...@4...com> <e08is9$cmc$1@news.onet.pl>
    <g...@4...com> <e092n0$2cg3$1@news.mm.pl>
    <f...@4...com>

    W wiadomości <news:fu4g22d0b1rj54fkntprgkbnj2j9vrcu48@4ax.com>
    Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl> pisze:

    > Jakie to uzasadnienie chcesz przedstawić w przypadku inżyniera
    > chemika, spełniającego wszystkie wymagania poza wiekiem? To nie
    > strażak, czy policjant, gdzie ograniczenie wiekowe mogłoby mieć jakiś
    > sens.

    > Słucham - chemik inżynier lat 40 i drugi chemik inżynier lat 50.

    1.) Potwierdzone przez pracowników i ich przełożonych złe doświadczenia we
    współpracy z osobami w wieku powyżej x lat (np. brak elastyczności, brak
    umiejętności dostosowania się do specyficznych warunków pracy w danej
    firmie, niekorzystne maniery, przyzwyczajenia, które w pewnym wieku trudno
    jest wyeliminować). Pracodawca może nie chcieć w dalszym ciągu
    eksperymentować w ten sposób i woli z góry narzucić pewne kryterium przy
    doborze kolejnych pracowników, a więc zatrudniać młodsze osoby, które są
    łatwiejsze do "ulepienia", bardziej elastyczne, z większymi możliwościami
    adaptacyjnymi.
    2.) Pracodawca wysyła pracowników na szkolenia, które są niezbędne do
    dalszej pracy na danych stanowiskach. Firma organizująca takie szkolenia
    zastrzega sobie, że wiek ich uczestników nie może przekraczać 40 lat (to
    chyba nie jest dyskryminacja - każdy ma prawo kierować swoją ofertę do
    wybranych przez siebie grup klientów). Pracodawca siłą rzeczy musi przyjąć
    powyższe kryteria.
    3.) Z powodu dużego ryzyka zagrożenia zdrowia i życia w konkretnej firmie
    pracodawca postanawia opłacać składki ubezpieczeniowe w wybranym przez
    siebie TU. Składki w przypadku osób w wieku do 40 lat są stosunkowo niskie.
    Po przekroczeniu tego wieku rosną w postępie geometrycznym. Pracodawca może
    nie mieć ochoty na opłacanie tak wysokich kwot. Woli zatrudnić osoby, które
    można ubezpieczyć opłaciwszy znacznie niższą składkę.
    4.) Pracodawca ma zamiar zainwestować dość sporą kwotę pieniędzy w nowego
    pracownika (szkolenia, stypendia itp.), co pozwoli mu zatrzymać go przy
    sobie przez kilkadnaście/dziesiąt lat. W przypadku osoby w wieku mniej lub
    więcej przedemerytalnym okres zatrudnienia - czyli przynoszenia zysków dla
    firmy - będzie znacznie krótszy i siłą rzeczy trzeba będzie szukać kolejnego
    pracownika, po czym inwestować w niego ponownie.

    Może trochę popłynęłam w niektórych miejscach, ale myślę, że naprawdę
    niewiele jest sytuacji, z których nie jest się w stanie wytłumaczyć. Do mnie
    najbardziej przemawia - bo jest najbardziej prawdopodobna - sytuacja
    pierwsza i ostatnia.

    > Grafik jajnikonośny i nie

    A to już kolega psd wyjaśniał :)

    > projektant mody - gej i hetero.

    To kryterium akurat jest trochę bez sensu, bo jakim cudem pracodawca będzie
    w stanie odróżnić homo od hetero na rozmowie kwalifikacyjnej, a nawet już w
    ciągu pracy? Równie dobrze można napisać "poszukujemy osób uczciwych" albo
    "poszukujemy osób, które wierzą w Boga". Czy ktoś odpowiadający na tę ofertę
    przyzna się, że jest nieuczciwy albo nie wierzy w Boga? :)

    > Jeżeli będziesz miała papier, lub nagranie na którym odmówią Ci pracy
    > ze względu na Twój wiek, to sądzę że tak.

    Sęk w tym, że nikt mi prawdopodobnie nie powie "Przykro nam, ale jest pani
    dla nas trochę za stara"
    Oraz "Wszystko byłoby dobrze, gdyby była pani mężczyzną"
    Powiedzą po prostu, że nie są zainteresowani moją ofertą i już. Albo nawet
    nic nie powiedzą.

    > Ja też się dziwię. Nie ma chyba tygodnia, w którym bym nie widział
    > ogłoszeń w stylu "zatrudnię kobietę do sklepu", a nawet poważniejszych
    > - sami na siebie bicz kręcą.

    Dlatego ja szukając osoby na pewne stanowisko w naszej firmie ogóle nie
    precyzowałam płci i wieku.
    Ale nie ukrywam, że od razu odrzucałam aplikacje, które nie spełniały moich
    'nieoficjalnych' kryteriów. Inna sprawa, że nie spełniałyby także tych
    oficjalnych.

    Tyle tylko, że dla mnie to wszystko jest po prostu niepotrzebny zawracaniem
    ludziom dupy. Gdyby wiedzieli z góry, że będąc 50-letnim mężczyzną nie
    znajdą u mnie pracy na konkretnym stanowisku, bo nie takich osób szukam, to
    nie marnowaliby czasu na wysyłanie do nas swoich aplikacji.

    > Dokładnie. Dlatego ja jestem przeciwny takim ograniczeniom, bo nie
    > rozumiem po kiego grzyba fałszować rzeczywistość i utrudniać życie
    > aplikantom i pracodawcom.

    O właśnie!
    Czyli nie tylko ja odnoszę takie wrażenie, że jest to takie spychanie
    okruszków pod dywan.
    Pozornie czysto i ładnie, ale jak jest naprawdę, wie tylko sprzątaczka ;-)

    > Ale nie zmienia to faktu, że ograniczenia
    > istnieją i Tobie jako pracodawcy radziłbym (bez złośliwości) jednak
    > przeczytać ten KP i inne przepisy Ciebie dotyczące,
    > Ja tak zrobiłem m.in. po to, żeby żadna PIPa się nie czepnęła mojej UZ
    > :-)

    Dziękuję za sugestię.
    Cały czas w tym siedzę, ale opanowanie wszystkiego przy jednoczesnej pracy w
    branży nie mającej z prawem nic wspólnego, jest jednak męczące :)

    [ciach]
    > Jak to mówią: "Gdy wszyscy kopią w poszukiwaniu złota, sprzedawaj
    > łopaty" ;-)

    Wiem, wiem. Znam to w wersji z rybami i wędką ;-)

    --
    PozdrawiaM