PracaGrupypl.praca.dyskusjejak i gdzie szukacie pracy dla siebie? › Re: jak i gdzie szukacie pracy dla siebie?
    From: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: jak i gdzie szukacie pracy dla siebie?
    Date: Mon, 27 Mar 2006 19:21:35 +0200

    On Mon, 27 Mar 2006 18:09:00 +0200, "Nixe" wrote:

    >Dzięki!
    >
    >Ale z drugiej strony:
    >§ 2. Zasady równego traktowania w zatrudnieniu nie naruszają działania
    >polegające na:
    >1) niezatrudnianiu pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art.
    >183a § 1, jeżeli jest to uzasadnione ze względu na rodzaj pracy, warunki jej
    >wykonywania lub wymagania zawodowe stawiane pracownikom.

    Jakie to uzasadnienie chcesz przedstawić w przypadku inżyniera
    chemika, spełniającego wszystkie wymagania poza wiekiem? To nie
    strażak, czy policjant, gdzie ograniczenie wiekowe mogłoby mieć jakiś
    sens.

    >Nie jest chyba większym problemem uzasadnienie, że nie chcę/nie mogę kogoś
    >zatrudnić z ww powodów.

    Słucham - chemik inżynier lat 40 i drugi chemik inżynier lat 50.
    Grafik jajnikonośny i nie, projektant mody - gej i hetero. Uzasadnij
    to opierając się na rzeczowych argumentach.

    >I dlatego właśnie szukam określonego typu człowieka, w określonym wieku,
    >płci czy predyspozycjach.
    >Dla mnie to kryteria dokładnie takie same jak kryteria dotyczące
    >wykształcenia czy doświadczenia.

    O to chodzi, że dla Ciebie.

    >Hmmm... Nie do końca to rozumiem.
    >Przypuśćmy, że znajduję w prasie ogłoszenie "Poszukujemy inżynierów chemików
    >z co najmniej 5-letnim doświadczeniem w analizie żywności, ze szczególnym
    >zastosowaniem technik HPLC i GLC, w wieku do 40 lat". Przypuśćmy, że ja mam
    >lat 50, ale resztę warunków spełniam. Czy mam rozumieć, że wolno mi żądać od
    >ogłoszeniodawcy odszkodowania, ponieważ naruszył zasady równego traktowania
    >i w przypadku złożenia mojej aplikacji odmówił mi nawiązania stosunku pracy?

    Jeżeli będziesz miała papier, lub nagranie na którym odmówią Ci pracy
    ze względu na Twój wiek, to sądzę że tak.

    >Aż trudno w to uwierzyć śledząc ogłoszenia o pracę w przeróżnych mediach.

    Ja też się dziwię. Nie ma chyba tygodnia, w którym bym nie widział
    ogłoszeń w stylu "zatrudnię kobietę do sklepu", a nawet poważniejszych
    - sami na siebie bicz kręcą.

    >Swoją drogą wszystko to jest dla mnie trochę śmieszne.
    >Przecież jeśli ktoś się uprze, że nie chce zatrudnić kobiety, to i tak
    >dopnie swego. Ogłoszenie o pracy sformułuje wprawdzie w sposób 'poprawny
    >politycznie' i nie budzący podejrzeń, ale potencjalnych kandydatów płci
    >żeńskiej odsieje z zupełnie innego powodu, niż płeć. Nie ma przecież
    >obowiązku wyjaśniać komukolwiek, z jakiej przyczyny nie zdecydował się na
    >przyjęcie tej konkretnej osoby. Ba! Nie ma nawet obowiązku odpowiadać na
    >aplikację.

    Dokładnie. Dlatego ja jestem przeciwny takim ograniczeniom, bo nie
    rozumiem po kiego grzyba fałszować rzeczywistość i utrudniać życie
    aplikantom i pracodawcom. Ale nie zmienia to faktu, że ograniczenia
    istnieją i Tobie jako pracodawcy radziłbym (bez złośliwości) jednak
    przeczytać ten KP i inne przepisy Ciebie dotyczące,
    Ja tak zrobiłem m.in. po to, żeby żadna PIPa się nie czepnęła mojej UZ
    :-)
    I jeszcze jedna rada - gdy słyszysz narzekanie na coś, to zastanów się
    jak możesz na tym zarobić. Narzekają na dyskryminację? Poszukaj
    prawnika i załóż z nim wspólny interes, jednocześnie zajmij się
    doradztwem w procesach rekrutacyjnych :-) Narzekają, że rolnicy nie
    płacą ZUSu? Zostań rolnikiem i też nie płać. Narzekają, że firmy z
    zachodnim kapitałem nie płacą podatków? Załóż taką firmę i też nie
    płać - zobacz na raje podatkowe, szczególnie te europejskie (ze
    względu na "antyrajską" politykę naszego MF) i przyjrzyj się co trzeba
    zrobić żeby taką firmę założyć - jest nad czym pomyśleć. Ale żebyś się
    za bardzo nie napaliła, to mimo wszystko przeczytaj nowe umowy jakie
    Polska popodpisywała bodajże w zeszłym roku.
    Jak to mówią: "Gdy wszyscy kopią w poszukiwaniu złota, sprzedawaj
    łopaty" ;-)

    --
    pozdrawiam
    Bremse