PracaGrupypl.praca.dyskusjeinwigilacja pracownikow › Re: inwigilacja pracownikow
    From: "" <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: inwigilacja pracownikow
    Date: 30 Sep 2003 07:54:24 +0200

    > Niezgodna z prawem? Dopoki uzywasz firmowgo komputera , systemu operacyjnego
    > to jest to wlasnosc Twojego pracodawcy. Strony www oraz poczte powinienes
    > przegladac poza godzinami pracy, chyba ze wchodzi to w zakres Twoich
    > obowiazkow. Przeciez nikt nie placi Ci za przegladanie stron www czy wlasnej
    > prywatnej poczty.

    No więc musze Cię solidnie rozczarować. Na szczęście wbrew Twoim
    przypuszczeniom zarówno mnie jak i Ciebie (choć sądząc zz tonu wypowiedzi
    pewnie jesteś pracodawcą) chroni prawo. Bynajmniej nie komunistyczna
    Konstytucja stanowi:
    Art. 47. Każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci
    i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym.
    Art. 49. Zapewnia się wolność i ochronę tajemnicy komunikowania się. Ich
    ograniczenie może nastąpić jedynie w przypadkach określonych w ustawie i w
    sposób w niej określony. (podkreślam - komunikowania się, nie korespondencji).

    Kodeks karny stanowi natomiast:
    Art. 267. § 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje informację dla niego nie
    przeznaczoną, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do przewodu służącego
    do przekazywania informacji lub przełamując elektroniczne, magnetyczne albo
    inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat
    § 2. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której nie
    jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym
    albo innym urządzeniem specjalnym.
    § 3. Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony w § 1
    lub 2 ujawnia innej osobie.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-3 następuje na wniosek
    pokrzywdzonego.

    Wiem, że zaraz będą głosy, że uzyskując dostęp do poczty elektronicznej
    umieszczonej na serwerze pracodawca nie musi przełamywać żadnych zabezpieczeń,
    o których mowa w art. 267 § 1, ale wystarczy maila zaszyfrować i po robocie.

    pozdrawiam,
    Paweł