PracaGrupypl.praca.dyskusje › dni urlopowe i wypowiedzenie

  • 1. Data: 2003-11-25 12:44:50
    Temat: dni urlopowe i wypowiedzenie
    Od: "Krzysztof" <k...@i...grupy.pl>

    Witam serdecznie,
    mam pytanie odnosnie mozliwosci wypowiedzenia umowy na czas okreslony
    powyzej 6 miesiecy. Przeczytalem dzis w dobrej firmie, że praktycznie jest
    to mozliwe tylko za tzw "porozumieniem stron". Czy rzeczywiscie tak jest ze
    nie mozna wypowiedziec jednostronnie umowy zawartej na rok?

    I pytanie drugie:
    Pracownik pracuje od 01 wrzesnia na umowie zawartej na okres 12 miesiecy
    (umowa jest na czesc etatu) i jest to pierwsza po studiach umowa. Prosze mi
    powiedziec ile i kiedy przysluguje urlopu. Dokladnie chcialbym sie
    ograniczyc do 2004 roku - zaluzmy, ze 2003 bedzie bez urlopu. Co sie stanie
    jak ten pracownik zmieni w lutym prace? Ile urlpou bedzie mu przyslugiwalo w
    nowej firmie (wg starego kodeksu i wg proponowanych zmian)

    Bede wdzieczny za pomoc w obliczeniach i wyjasnieniach. Cos tam mi swiata
    ale w sumie nie jestem pewien.

    --
    Krzysztof
    krz_s(@)interia.pl

    begin 666 Krzysztof.vcf
    M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..CM+<GIY<WIT;V8
    -"D9..DMR
    E<&P-"E)%5CHR,# S,3$R-50Q,C0T-3!:#0I%3D0Z5D-!4D0-"@``
    `
    end

  • 2. Data: 2003-11-25 13:12:14
    Temat: Re: dni urlopowe i wypowiedzenie
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    sprawdz na stronach www.infor.pl. Jestem prawie pewien ze tylko te ponizej
    6 miesiecy mozna wypowiedziec za porozumieniem stron. Te dluzsze czasowki
    standardowo, tylko okresy wypowiedzen sa krotsze

  • 3. Data: 2003-11-25 13:50:50
    Od: "magia/maggie" <m...@w...amba.bydg.pdi.net>

> [...]
    > jak ten pracownik zmieni w lutym prace? Ile urlpou bedzie mu przyslugiwalo
    > nowej firmie (wg starego kodeksu i wg proponowanych zmian)

    W 2004 r. przysluguje Ci 18 dni.

    m.

  • 4. Data: 2003-11-25 17:52:21
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 25 Nov 2003 14:50:50 +0100, "magia/maggie"
    <m...@w...amba.bydg.pdi.net> zakodował:

    [...]
    >W 2004 r. przysluguje Ci 18 dni.

    Chyba miałaś na myśli 20 dni?

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2003-11-25 17:52:23
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 25 Nov 2003 13:44:50 +0100, "Krzysztof"
    <k...@i...grupy.pl> zakodował:

> [...]
    >to mozliwe tylko za tzw "porozumieniem stron". Czy rzeczywiscie tak jest ze
    >nie mozna wypowiedziec jednostronnie umowy zawartej na rok?

    Naprawdę w DF napisali "wypowiedzenie za porozumieniem stron"? Nie ma
    czegoś takiego.
    Umowę o pracę na czas określony można rozwiązać za wypowiedzeniem
    tylko i wyłącznie jeżeli są spełnione łącznie 2 warunki:
    1. Okres umowy przynajmniej 6 miesięcy.
    2. W umowie jest klauzula o możliwości jej wypowiedzenia.

> [...]
    >jak ten pracownik zmieni w lutym prace? Ile urlpou bedzie mu przyslugiwalo w
    >nowej firmie (wg starego kodeksu i wg proponowanych zmian)

    28 lutego nabywa prawo do 1/2 pełnego wymiaru urlopu, czyli do 10 dni
    (po studiach). Prawo nabywa dokładnie tego dnia (jeżeli nie miał
    przerw) i cały urlop (lub ekwiwalent) należy się od tego pracodawcy, u
    którego pracował tego dnia.
    30 sierpnia (kończąc rok pracy) nabywa prawo do pełnego urlopu, czyli
    20 dni (w skład którego wchodzi urlop, do którego nabył prawo
    zaliczkowo po pół roku pracy). Czyli w sumie masz 10 "starych" dni
    (jeżeli nie wykorzystałeś) i 10 "nowych"
    I to wszystko na 2004r. Następny urlop należy się 1 stycznia 2005 i
    możesz go "wziąć" od 2 stycznia w całości (ale przy zmianie pracy
    liczy się go proporcjonalnie).

    Wg. planowanych zmian AFAIK od początku ma być od początku
    proporcjonalnie - czyli 1/12 za każdy przepracowany miesiąc. Przy czym
    każdy niepełny miesiąc kalendarzowy zaokrągla się w górę i każdy
    niepełny dzień urlopu również w górę.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2003-11-25 21:13:59
    Od: "gosia" <g...@i...pl>

    Umowy na czas okreslony do 6 miesięcy nie można wypowiedzieć w ogóle. MOzna
    ją rozwiązać za porozumieniem stron, albo bez wypowiedzenia (dyscyplinarka).

    Jeżeli umowa zawarta jest na okres dłuższy niż 6 miesięcy (dowolnie 1 rok ,
    2, 3,410 lat bez znaczenia) wtedy strony moga zawrzeć klauzulę o
    wypowiedzeniu 2 tygodniowym. Jeżeli jej nie zawrą, umowy wypowiedzieć nie
    można (choćby miała trwać 10 lat). Wtedy można ją rozwiązać jedynie za
    porozumieniem stron lub w trybie nadzwyczajnym (rozwiązanie umowy bez
    wypowiedzenia z winy pracodawcy lub pracownika - czyli krótko mówiąc
    dyscyplinarka - ale muszą zajśc konretne przyczyny okreslone w kodeksie
    pracy - naruszenie podstawowych obowiązków pracodawcy lub pracownika.
    Zasadniczo , jeżeli strony sobie takiej klauzuli nie zawrą, pracownik jest
    nie do ruszenia , chyba że wyleci dyscyplinarnie.
    Oczywiście można taką klauzulę zawrzeć póxniej, po zawarciu samej umwy o
    prace jako aneks do tej umowy.

  • 7. Data: 2003-11-26 08:30:59
    Od: "Krzysztof" <k...@i...grupy.pl>

    OK rozumie ze jedyna interpretacja Art 33 KP jest tak jak Kazein i Gosia
    piszecie. Zero mozliwosci rozwiazania umowy na czas okreslony. No ale jakies
    formy mozna dopuscic? Chyba jednak porozumieniem stron mozna duzo zalatwic.
    Przy zgodzie stron moze da sie jednak rozwiazac? Czasem po prostu jest tak,
    ze podpisujac umowe nie ma sie mozliwosci negocjacji, a w sumie zly
    pracownik to zaden pracownik i mozna probowac porozumienie stron...
    Co do urlopu, Kazein, rozwiazujac umowe o prace z jednym pracodawca ze
    skutkiem od 31 stycznia (ta zawarta 01 wrzesnia) nalezy sie jakis
    proporcjonalny urlop czy nie? Moze wtedy okaze sie, ze u nowego pracodawcy
    (umowa od 1 stycznia) nie bedzie to 20 dni tylko 20 minus ekwiwalent za dni
    nalezne u pierwszego pracodawcy. Czy nie tak? A moze za pierwszych 5
    miesiecy pracy nie liczy sie urlopu/ ekwiwalentu za urlop... Jak to jest?

    Krzysztof
    krz_s(@)interia.pl

  • 8. Data: 2003-11-26 09:50:20
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 26 Nov 2003 09:30:59 +0100, "Krzysztof"
    <k...@i...grupy.pl> zakodował:

    >jak Kazein i Gosia
    >piszecie. Zero mozliwosci rozwiazania umowy na czas okreslony. No ale jakies

    Sorki, ale czy to ja mam problemy z pisaniem, czy Ty z czytaniem??
    Nie pisałem, że takiej umowy nie można rozwiązać, tylko, że nie można
    jej wypowiedzieć.
    Zawsze można rozwiązać bez wypowiedzenia lub za porozumieniem stron.

    >proporcjonalny urlop czy nie? Moze wtedy okaze sie, ze u nowego pracodawcy
    >(umowa od 1 stycznia) nie bedzie to 20 dni tylko 20 minus ekwiwalent za dni
    >nalezne u pierwszego pracodawcy. Czy nie tak?

    Powtarzam dla opornych: