PracaGrupypl.praca.dyskusje › praktyki...

  • 1. Data: 2003-11-25 10:24:57
    Temat: praktyki...
    Od: "slimak" <s...@s...com>

    Witam!
    Mam pytanie odnosnie praktyk jakie sa regulacje prawne co do tego? Bo
    powiedzmy ze chce pojsc na praktyki do firmy X na powiedzmy miesiac jesli to
    bedzie praktyka bezplatna to pozniej chcialbym od wlasciciela dostac jakies
    pisemko (co w nim wlasciwie powinno byc???) ze odbylem u niego praktyki, co
    robilem itp abym mogl sobie to do cv wpisac. Co jesli za praktyke dostane
    jakies pieniadze? Powiedzmy dostane 200zl od tego place jakis podatek? Wtedy
    musze zglaszac gdzies ze mialem pratyke?

    Z gory dzieki za odpowiedzi i sorry za glupie pytanie :)

  • 2. Data: 2003-11-25 10:50:48
    Temat: Re: praktyki...
    Od: "Kamil" <b...@g...pl>

    Listy referencyjne - to dobra wola pracodawy. Nie powinno z tym byc problemu

    Jesli dostaniesz 200 PLN, to powinines podpisac umowe. Chociazby zlecenie.
    No chyba ze dostaniesz te 200 PLN na lewo tzn na czarno (czy warto, to juz
    Twoj wybor)

  • 3. Data: 2003-11-25 19:55:06
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    > Listy referencyjne - to dobra wola pracodawy. Nie powinno z tym byc
    problemu
    list podpisze ci praktycznie każdy pracodawca, często nawet jak się coś
    przeskrobie

    > Jesli dostaniesz 200 PLN, to powinines podpisac umowe. Chociazby zlecenie.
    > No chyba ze dostaniesz te 200 PLN na lewo tzn na czarno (czy warto, to juz
    > Twoj wybor)
    jeżeli miałaby być umowa, to przy takiej małej kwocie proponowałbym o
    dzieło. Nie płacisz składek i innych "dodatków" zusowskich, podatek liczony
    jedynie od kwoty brutto.
    załóżmy, że masz te 200 brutto na umowę o dzieło. dzielisz to przez 2
    zostaje 100 od których liczysz 19% podatku. i "na rękę" dostajesz od
    pracodawcy wypracowane 100 + (100 - 19%*100)=181 zł. 19PLNów idzie do urzędu
    skarbowego. Ale - w przyszłym roku składasz zeznanie roczne (czyli tzw.
    PITa). Załóżmy że w całym roku zarobiłeś tylko te 200 zł brutto. Jest to
    poniżej minimalnej krajowej, a więc urząd skarbowy zwraca ci te nadpłacone
    19 zł.
    czyli de facto: zarobiłeś brutto 200 zł, dostałeś do ręki netto 200 zł i
    masz już pierwsze kroki do rozliczeń z fiskusem za sobą. A do tego zarobiłeś
    w świetle prawa.

    Co najwyżej w zakresie czasu pracy i wykonywanych prac jeśli jestes nieletni
    (np nieletni nie może nosić ciężarów)

    obojętnie czy praktyka płatna czy bezpłatna, papier z potwierdzeniem
    praktyki warto mieć

    jeżeli jesteś zatrudniony, to zwykle dostajesz jakies wynagrodzenie. Dział,
    nazwijmy go ogólnie, finansowy w firmie w której jesteś zatrudniony co
    miesiac przesyła informację do Urzędu skarbowego o twoich wpływach. I tym
    samym ma informację że dla nich pracujesz. Uproszczony mechanizm rozliczenia
    z fiskusem opisałem na początku

    > Z gory dzieki za odpowiedzi i sorry za glupie pytanie :)

    pytania nie są głupie tylko co najwyzej tendencyjne :)
    a tak poważniej - każdy kiedyś zaczyna i nie zna podstaw i dopiero z biegiem
    czasu nabiera doswiadczenia. Proponuję ci nabyć/znaleźć w necie kodeks pracy
    najlepiej z komentarzem i sobie poczytać. Dodatkowo poczytaj sobie o
    sposobie zawierania umów - o pracę (regulowane przez Kodeks Pracy - w
    skrócie KP) lub o dzieło/zlecenia (regulowane przez kodeks cywilny, KC).
    Dużo informacji na ten temat znajdziesz na stronach różnych firm, m.in.
    pośrednictwa pracy (hrk, topjobs, pracuj.pl, gazeta, podatki.pl itd)

    pozdrawiam
    gromax

  • 4. Data: 2003-11-26 12:01:12
    Od: "slimak" <s...@s...com>

    > pozdrawiam
    > gromax

    wielkie dzieki gromax za wyczerpujaca odpowiedz.

    Pozdrowka. :)

  • 5. Data: 2003-11-26 21:41:52
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    Wyczerpująca to ona nie jest :)
    ale się nie przerażaj - w sumie jak weźmiesz kodeks do ręki to wszystko w
    100% ci się rozjaśni. O ile w różnych innych sferach prawo nie jest
    doskonałe, o tyle w przypadku świadczeń na linii pracodawca - pracownik sa
    one w miarę przejrzyste. inna sprawa czy słuszne :)

    pozdr
    gromax
    i powodzenia!

  • 6. Data: 2003-12-25 08:38:41
    Od: "slimak" <s...@s...com>

    Użytkownik "gromax" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
    > problemu
    > list podpisze ci praktycznie każdy pracodawca, często nawet jak się coś
    > przeskrobie

    mozecie mi podac albo jakis link do przykladowego listu referencyjnego albo
    napisac mi przyklad takiego. Bo na obecnych praktyach dostane wpisik do
    indexu a chcialbym dostac rowniez ten list a jak mnie pracodawca zapyta co
    chce aby tu bylo abym mu jakis przyklad mogl przedstawic - sam zreszta nie
    wiem jak takowy wyglada.

    Z gory danke.