PracaGrupypl.praca.dyskusje › czy pracodawca może dać wypowiedzenie umowy w trakcie choroby lub urlopu?

  • 1. Data: 2004-10-26 11:10:35
    Temat: czy pracodawca może dać wypowiedzenie umowy w trakcie choroby lub urlopu?
    Od: "Support" <d...@h...com>

    Chodzi mi o to czy pracodawca może mi wypowiedzieć umowę o pracę(wysyłąjąc
    mi list do domu):
    jeśli jestem na zwolnieniu chorobowym
    lub jeśli jestem na urlopie
    Może ktoś wie?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-10-26 11:28:24
    Od: "szfagropol" <szfagropol@wp_nospam.pl>

    >Chodzi mi o to czy pracodawca mo?e mi wypowiedzieae umow? o prac?(wysy??j?c
    >mi list do domu):
    >je?li jestem na zwolnieniu chorobowym
    >lub je?li jestem na urlopie
    >Mo?e kto? wie?
    >
    >Pozdrawiam

    jezeli jestes na zwolnieniu lekarskim to nie moze.
    nie wiem jak jest z urlopem, ale jezeli wysle za potwierdzeniem odbioru
    to chyba moze, ale moge sie mylic.

    ---
    Wyslano z systemu GANS: http://www.iomsys.com

  • 3. Data: 2004-10-26 13:30:58
    Od: Rafti <r...@W...go2.pl>

    Support napisał :
    > Chodzi mi o to czy pracodawca może mi wypowiedzieć umowę o pracę(wysyłąjąc
> [...]

    Wypowiedzenie musi zostać wręczone pracownikowi osobiście. Żaden polecony
    nie wchodzi w grę. Jeśli chodzi o urlop, to pracodawca mógłby odwołać
    pracownika z urlopu i wtedy wręczyć mu wypowiedzenie, ale w przypadku
    chorobowego nie ma takiej możliwości. Istnieje jeszcze możliwość
    wypowiedzenia umowy na skutek długotrwałej choroby pracownika, ale tu muszą
    zostać spełnione pewne warunki, których niestety nie znam. Niech się
    wypowiedzą specjaliści.

    pozdrawiam
    Rafti

  • 4. Data: 2004-10-26 20:32:37
    Od: "Frank" <a...@b...internetdsl.pl>

    1) Na zwolnieniu lekarskim lub na urlopie.
    Może wypowiedzieć. Przysyłając list polecony lub kurier. Żadne uchylanie sie
    od odbioru nie jest skuteczne gdyz pismo wysłane uważa się, ze pracownik
    miał możliwość się zapoznania
    Ale jest to niezgodne z prawem wiec w ciagu 7 dni od zapoznania się trzeba
    skierowac sprawe do sadu pracy o uznanie wypowiedzenia za nieskuteczne.Sąd
    uzna wypowiedzenie za nieskuteczne lub jeżeli minął juz termin wypowiedzenie
    przywróci do pracy. W każdym sposobie jest to korzystne dla pracowika.
    Natomiast duuuuży minus dla pracodawcy za nieznajomość prawa. Przebywanie na
    urlopie w trakcie doreczenia wypowiedzenia jest troche mniej obwarowane
    przepisami, który z tych przypadków bardziej Cię interesuje???
    Pozdrawiam
    Frank

  • 5. Data: 2004-10-26 20:56:29
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:clmc9g$b33$1@atlantis.news.tpi.pl Frank
    <a...@b...internetdsl.pl> pisze:

> [...]
    > Może wypowiedzieć. Przysyłając list polecony lub kurier. Żadne uchylanie
    > sie od odbioru nie jest skuteczne gdyz pismo wysłane uważa się, ze
    Niby z jakiego tytułu? Podaj konkretną podstawę prawną.

    Jotte

  • 6. Data: 2004-10-26 21:19:34
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 26 Oct 2004 22:56:29 +0200, Jotte <t...@W...pl> napisał:

    > W wiadomości news:clmc9g$b33$1@atlantis.news.tpi.pl Frank

    > Niby z jakiego tytułu? Podaj konkretną podstawę prawną.

    Znam przypadki wypowiedzen przeslanych poczta kurierska, ale ich waznosc
    byla oparta na potwierdzeniu odbioru przez pracownika. To co powyzej, to
    chyba tylko niektore urzedy (skarbowy?) sobie zagwarantowaly.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 7. Data: 2004-10-26 21:50:34
    Od: "Frank" <a...@b...internetdsl.pl>

    Proszę przeczytaj uważnie mój post powyżej. I weź pod uwagę to:
    Wypowiedzenie powinno być złożone przez pracodawcę na piśmie. Należy jednak
    wyraźnie podkreślić, że niezachowanie tego wymogu, np. powiadomienie
    pracownika ustnie o wypowiedzeniu mu umowy, nie powoduje nieważności decyzji
    pracodawcy. Będzie to jednak czynność wadliwa, która otwiera przed
    pracownikiem drogę do dochodzenia określonych roszczeń w sądzie pracy.
    Wypowiedzenie uważa się za dokonane, (fax też !!! i e-mail nie słyszałem
    jeszcze o wypowiedzeniu przesłanym o SMS) jeżeli zostanie doręczone
    pracownikowi w taki sposób, aby mógł się on zapoznać z jego treścią. Dla
    jego skuteczności wystarczy, że pracownik ma możliwość zapoznania się z
    treścią pisma pracodawcy, a jeżeli tego nie czyni z własnej inicjatywy, to
    wypowiedzenie pozostaje ważne i pracownik nie może skutecznie powoływać się
    na niemożność zapoznania się z jego brzmieniem.

    Jak napisałem "pracodawca może wypowiedzieć" bo ma taka zachciankę i może
    Ci wysłać listem co chce.
    Jeżeli jednak wyśle wypowiedzenie w trakcie usprawiedliwionej nieobecności
    to trzeba złożyc pozew do sadu pracy gdyż w przeciwnym wypadku nabiera ono
    mocy prawnej pomimo niezgodnosci z prawem!!!. Takie ble ble ble.
    Przykład z praktyki: Pracodawca wysłał wypowiedzenie pocztą nie wiedząc, że
    pracownik jest na zwolnieniu lekarskim. Pracownik w ten sam dzien wyslal
    zwolnienie lekarskie z dnia poprzedniego. Pisma mineły się w drodze.
    Meritum: Pracodawca uważa, że postapił słusznie i po miesiacu trwania
    wypowiedzenia dał pracownikowi swiadectwo pracy. Praconik uważa, ze przebywa
    na zwolnieniu więc nic mu się nie może stać. Pracownik nie złożył w terminie
    7 dni od otrzymania listy pozwu do sądu. Czyli nie odwołał sie od
    niesłusznego wypowiedzenia i sprawa jest przegrana. Zgadza sie?
    Pozdrawiam
    Franek

  • 8. Data: 2004-10-26 21:53:09
    Temat: Re: niestety długie
    Od: "Frank" <a...@b...internetdsl.pl>

    W niektórych sytuacjach pracodawca ma ograniczone możliwości wypowiedzenia
    umowy o pracę. Ograniczenia te wynikają na ogół ze szczególnej sytuacji, w
    jakiej znajduje się pracownik, np. okres przedemerytalny, ciąża pracownicy
    albo pełnienie przez pracownika określonych funkcji społecznych. Niekiedy
    nieświadomość pracownika o przysługującej mu ochronie powoduje, że umowa
    ulega rozwiązaniu, gdy tymczasem mógłby on skutecznie obronić się przed
    zwolnieniem z pracy.
    WARTO WIEDZIEĆ
    Pracownik, któremu pracodawca wbrew zakazowi wypowiedział umowę o pracę,
    chcąc zakwestionować jego decyzję, musi odwołać się do sądu pracy. W
    przeciwnym razie umowa ulegnie rozwiązaniu, a pracownik nie będzie już mógł
    w inny sposób zakwestionować dokonanego wypowiedzenia.
    Źródłem szczególnej ochrony przed wypowiedzeniem stosunku pracy są przepisy
    prawa, które normują różnorodne sytuacje. W każdym jednak przypadku, gdy
    pracownik podlega takiej ochronie, pracodawcy nie wolno wypowiedzieć umowy o
    pracę. Działanie wbrew temu zakazowi powoduje, że wypowiedzenie jest
    wadliwe, ale - co wymaga podkreślenia - dopiero na żądanie pracownika może
    być ono uznane za bezskuteczne.
    Ograniczenia w zakresie wypowiadania przez pracodawcę umów o pracę z
    niektórymi pracownikami mają jednak pewne granice. Wyłączają je bowiem
    wyjątkowe sytuacje, takie jak likwidacja lub upadłość pracodawcy oraz
    zwolnienia grupowe, a także wina pracownika. W takich przypadkach przepisy
    ochronne nie obowiązują.
    Odwołanie do sądu pracy
    Pracownik, chcąc zakwestionować decyzję pracodawcy, musi wykazać własną
    inicjatywę. Trzeba bowiem pamiętać, że działanie pracodawcy niezgodne z
    prawem czy naruszające zasadę szczególnej ochrony przed wypowiedzeniem nie
    powoduje automatycznie nieważności wypowiedzenia. Dopiero gdy pracownik
    odpowiednio zareaguje, wnosząc powództwo do sądu pracy, decyzja pracodawcy
    może być p
    odważona.
[...]
    Odwołanie od wypowiedzenia umowy o pracę pracownik składa do właściwego sądu
    pracy w ciągu 7 dni od dnia doręczenia pisma wypowiadającego umowę o pracę.
    Dla zachowania tego terminu decydujące znaczenie ma moment dotarcia do niego
    oświadczenia pracodawcy o wypowiedzeniu i zapoznania się z jego treścią.
    Przypomnijmy zatem, że oświadczenie pracodawcy, prowadzące do rozwiązania
    umowy o pracę, wywołuje skutek prawny, pod warunkiem złożenia go
    pracownikowi w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią. Od tego
    momentu biegnie 7-dniowy termin dla dochodzenia roszczeń z tytułu wadliwego
    wypowiedzenia.
    Jest to o tyle istotne, że niekiedy złożenie oświadczenia woli utożsamia się
    z doręczeniem pisma o wypowiedzeniu. Jest to niewłaściwe rozumowanie, gdyż
    do złożenia oświadczenia może dojść także ustnie i choć pracodawca naruszy w
    takim przypadku wymóg formy pisemnej, a czynność prawna będzie wadliwa, to
    jednak oświadczenie woli zostanie złożone.
    Na przykład doręczenie pracownikowi pisma wypowiadającego umowę o pracę
    przez faks jest skuteczne i powoduje rozpoczęcie biegu 7-dniowego terminu, w
    jakim należy wnieść pozew, choć stanowić będzie naruszenie przez pracodawcę
    przepisów w zakresie wymaganej formy.
    O doręczeniu pracownikowi pisma wypowiadającego umowę o pracę należy mówić
    nie tylko wtedy, gdy pismo takie zostało mu wręczone osobiście (doszło do
    jego rąk), ale także i wtedy, gdy nie zostało mu wręczone, lecz dotarło do
    niego w taki sposób, iż miał on realną możliwość zapoznania się z jego
    treścią.
    Pracownik przed sądem
    Pracownik, który zdecydował się odwołać do sądu pracy, powinien wnieść pozew
    zgodnie z wymogami proceduralnymi obowiązującymi w tym zakresie. Korzysta on
    również z przywileju ustnego zgłoszenia powództwa, ale może to uczynić tylko
    wówczas, gdy działa bez pomocy prawnej. Pracownik musi to uczynić w ciągu 7
    dni od dnia doręczenia pisma wypowiadającego umowę o pracę

  • 9. Data: 2004-10-26 22:04:23
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Tue, 26 Oct 2004 23:50:34 +0200, Frank
    <a...@b...internetdsl.pl> napisał:

> [...]
    > 7 dni od otrzymania listy pozwu do sądu. Czyli nie odwołał sie od
    > niesłusznego wypowiedzenia i sprawa jest przegrana. Zgadza sie?

    Wydaje mi sie, ze o tym zadecyduje sad pracy.
    53&v=2&s=0
    W cytowanym wypowiadaja sie osoby, ktore twierdza, ze w tym wypadku do
    spoznionego pozwu do sadu pracy (do 7 dni po zakonczeniu zwolnienia)
    dodaje sie zaswiadczenie o niezdolnowsci do zlozenia pozwu w terminie
    wlasnie z powodu choroby.

  • 10. Data: 2004-10-26 22:15:27
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:clmgrl$2ue$1@atlantis.news.tpi.pl Frank
    <a...@b...internetdsl.pl> pisze:

    > Proszę przeczytaj uważnie mój post powyżej.
    Tak zrobiłem. Ze swej strony proszę o to samo. Czyli o podanie konkretnej
    podstawy prawnej.

> [...]
    > nieważności decyzji pracodawcy. Będzie to jednak czynność wadliwa, która
    > otwiera przed pracownikiem drogę do dochodzenia określonych roszczeń w
    [cut]
    Będę upierdliwy - podstawa prawna?

    Jeśli ta i podobne procedury opiera się na _prawnie_skutecznym_ dostarczeniu
    informacji to przecież prawo w tym i zbliżonym zakresie zagadnień ma szereg
    zapisów de facto nierealizowalnych. Proszę oto przykłady:
    - pracodawca moze w określonych sytuacjach odowołać pracownika z urlopu -
    proszę bardzo, niech mu się najpierw uda z nim skontaktować ;)
    - pracodawca ma prawo skontrolować prawidłowość wykorzystania zwolnienia
    przez pracownika (wizyta w domu!); a powodzenia, na zwolnieniu jest
    adnotacja, że chory musi leżeć, a jest określone gdzie?
    - pracodawca może znać co najwyżej adres zameldowania pracownika aktualny w
    momencie zatrudniania, nie musi znać adresu zamieszkania, telefonu, komórki
    itd. gdzie wyśle dowolną korespondencję?
    - itd., itd. ...

    Jotte