PracaGrupypl.praca.dyskusjeczy mozna znalezc prace? › Re: czy mozna znalezc prace?
    From: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: czy mozna znalezc prace?
    Date: Fri, 05 Jan 2007 01:02:23 +0100

    On Wed, 3 Jan 2007 17:17:15 +0100, "Joanna" wrote:

    >Witam,
    >jestem absolwentką uniwersytetu, nieszczesna humanistka, skonczylam
    >podyplomowo marketing i zarzadzanie, znam niemiecki, ale nie perfekt.
    >Poszukuje pracy we Wroclawiu, teraz wlasnie zredukowali moj etat.
    >Wyslaalm mase ofert i nic.
    >Chcialabym zarabiac w granicach 1300- 1600 netto.
    >Czy sa wsrod Was osoby, ktorym udalo sie bez protekscji znalezc prace?

    Jest kilka sposobów na znalezienie pracy. Postaram przedstawić Ci
    jeden z nich (niezbyt finezyjny).

    1. Otwierasz skrzynkę pocztową i czytasz e-mail'e. Szczególną uwagę
    zwracasz na te od znajomych. Jeśli są tam takie w stylu, że w firmie
    znajomego koleżanki szukają ludzi i jak masz ochotę, to wyślij CV lub
    poślij (fwd) tą ofertę dalej, to dopisujesz nazwę firmy do listy
    kandydatów na pracodawcę.
    Jeśli nie ma ani jednego takiego e-mail'a, to może znaczyć, że:
    - nikt ze znajomych nie wie, że szukasz pracy,
    - wszyscy znajomi mają w dupie to że szukasz pracy,
    - nikt ze znajomych nie chce krzywdzić pracodawcy Twoją osobą.

    2. Informujesz znajomych, którzy nie wiedzą że szukasz pracy, iż jakby
    co, to z chęcią dowiesz się od nich o ciekawych ofertach.

    3. Wypełniasz listę kandydatów na pracodawcę w interesującej Cię
    branży. Jeśli nie jesteś w stanie wpisać tam chociaż kilku pozycji, to
    oznacza to że nie masz pojęcia o danej branży, masz problemy z
    pamięcią, obsługą wyszukiwarki lub starasz się znaleźć robotę w
    nieodpowiednim miejscu (np. w elektrowni atomowej położonej w Polsce).

    4. Otwierasz wyszukiwarkę i znajdujesz katalogi branżowe, jednym z
    najlepszych jest książka telefoniczna: http://tinyurl.com/yezryn
    Następnie dopisujesz do listy firmy, które przeoczyłaś wcześniej lub o
    których nich nie wiedziałaś.

    5. Zbierasz informacje o kandydatach na pracodawcę. Informacji
    szukasz:
    - na stronach internetowych firm,
    - w archiwach grup i forów dyskusyjnych (wpisujesz nazwę firmy, domenę
    lub nazwiska prezesów, żeby zobaczyć czy to czasem nie jakieś
    buractwo),
    - możesz też zapytać się też Immony w jaki sposób zaszaleć z
    oprogramowaniem typu Copernic,
    - w gazetach i czasopismach branżowych (np. w bibliotekach,
    hipermarketach z prasą lub Empiku, jeśli nie masz kasy na zakup),
    - różnych katalogach (jeśli dotyczy Twej branży),
    - no i oczywiście u znajomych.

    6. Sortujesz pozycje na liście w zależności od tego gdzie chciałabyś
    pracować, bo coś tam (kasa, położenie firmy, wielkość, atmosfera pracy
    itp.).

    7. Dowiadujesz się czy dana firma obecnie prowadzi rekrutację i jakie
    są wymagania na danym stanowisku.

    8. Piszesz szablon CV trzymając się kilku zasad.
    Umieszczasz:
    - imię i nazwisko,
    - numer telefonu kontaktowego (najlepiej komórka),
    - adres e-mail (zależy od branży) w formie imię....@d...pl -
    zamiast imienia może być pierwsza litera, zamiast kropki jakaś kreska,
    domena też jakaś ludzka (której nie ma w filtrach antyspamowych), a
    nie buziaczek.pl czy seksualna-jazdaaa.pl, zamiast pl może być
    com/net/org (ale może to podbić ranking w filtrach antyspamowych),
    - adres do korespondencji,
    - informacje o doświadczeniu zawodowym (odwrócona chronologia),
    - informacje o ukończonych szkołach (odwrócona chronologia),
    - informacje o odbytych szkoleniach, zdobytych certyfikatach
    (odwrócona chronologia)
    - umiejętności - takie coś co się przydać może na danym stanowisku,
    czyli prawo jazdy, znajomość języka japońskiego i migowego, tańczenie
    tanga, programowanie w Ada, rzut beretem na odległość nie na
    wszystkich stanowiskach są potrzebne.

    Umieszczasz opcjonalnie (tzn. jeśli to komuś do czegoś potrzebne):
    - zdjęcie (jeśli jesteś modelką),
    - datę urodzenia (jak wyżej),
    - info o upolowanym mężu (jeśli zazdrosny, to w pracy prostytutki może
    to mieć znaczenie),
    - ilość spłodzonych dzieci (testerka leków antykoncepcyjnych),
    - zainteresowania - jeśli wiesz że rekrutację przeprowadza dział HR
    lub jakiś psycholog, ewentualnie w ISO ktoś coś popełnił. Jeśli
    będziesz coś o zainteresowaniach pisała, to też z głową - piszesz że
    koszykówka jeśli chcesz podkreślić że umiesz pracować zespołowo,
    pszczelarstwo jeśli to że jesteś opanowana itp. Tylko pisz szczerze,
    bo w czasie rozmowy i tak to wyjdzie.
    - zgodę na przetwarzanie danych osobowych (jeśli wymagane).

    Jak już napiszesz wszystko, to formatujesz tekst. Jeśli zrobiłaś to w
    trakcie pisania, to usuwasz z umiejętności obsługę edytora tekstu (czy
    też pakietu Office).
    Włączasz w edytorze wyświetlanie znaków ukrytych - jeśli pojawi się
    pełno strzałek, kropek itp. to usuwasz z umiejętności obsługę edytora
    tekstu lub sprawdzasz w google co to są style w Word, spacja
    nierozdzielająca, podział strony itd.

    9. Piszesz LM, jeśli wymagany lub jeśli wysyłasz CV z własnej
    incjatywy (nie ma oficjalnej rekrutacji). Jeśli nie wiesz jak napisać
    LM, to możesz zrobić to tak:
    - umieszczasz standardowe nagłówki (data, miejscowość, kto i do kogo),
    - zarzucasz tekstem w stylu "Szanowni Państwo, w związku z ogłoszeniem
    o rekrutacji na stanowisko..." lub jeśli nie ma rekrutacji, to
    wyjaśniasz krótko, że zawracasz im dupę, bo sądzisz że możesz się tam
    przydać (tzn. zarobić dla nich pieniądze),
    - następnie wklejasz listę wymagań na dane stanowisko lub jeśli nie ma
    rekrutacji, to piszesz w punktach w jaki sposób chcesz zarobić dla
    nich pieniądze,
    - każde wymaganie zastępujesz jednym akapitem - w maksymalnie kilku
    zdaniach piszesz gdzie i jak miałaś okazję "zrealizować plany budowy
    dróg", "grać na saksofonie", "pisać/testować/projektować
    oprogramowanie", "układać bukiety z kwiatów, tak że obroty kwiaciarni
    wzrosły o 37%", jeśli nie spełniasz jakiegoś pomniejszego wymagania,
    to możesz wypełnić lukę pisząc że robiłaś to na zajęciach na
    studiach/szkoleniu i że znasz podstawy teoretyczne.
    Jeśli nie ma rekrutacji, to piszesz dlaczego Ty, a nie kto inny ma
    zarabiać dla firmy pieniądze i krótko napisać gdzie i kiedy to
    robiłaś.
    - na koniec zapodajesz czymś w stylu: "Jeśli są Państwo zainteresowani
    moją kandydaturą, to proszę o kontakt w celu ustalenia terminu
    ewentualnej rozmowy kwalifikacyjnej.
    Z poważaniem
    Imię Nazwisko"

    10. Modyfikujesz konspekt CV tak żeby zgadzał się z LM i wymaganiami.
    Tzn. jeśli w jakiejś firmie parzyłaś kawę, obsługiwałaś ksero,
    telefon, faks, kasę fiskalną, malowałaś ściany, podlewałaś kwiatki,
    dzwoniłaś do klientów i podwykonawców, grałaś na fortepianie, pisałaś
    oferty handlowe i wystawiałaś faktury, to starając się o posadę
    sekretarki, gdzie wymagana jest obsługa komputera i urządzeń
    biurowych, piszesz tylko o tym co jest przydatne. Co innego napiszesz
    o tym samym stanowisku jeśli starać się będziesz o pracę
    przedstawiciela handlowego (przygotowywanie ofert handlowych, kontakty
    z klientami i podwykonawcami), a co innego jeśli sprzątaczki
    (utrzymywanie porządku w biurze, roślinności pielęgnacja). CV powinno
    pasować do ogłoszenia i LM.

    11. Kontaktujesz się z firmą w sposób powszechnie przyjęty w danym
    środowisku. Np. wysyłasz dokumenty e-mail'em lub pocztą (jeśli starasz
    się o posadę sekretarki, to złóż (jeśli musisz) kartki wedle
    przyjętych norm), idziesz osobiście lub przez znajomego w danej firmie
    pracującego.

    12. Zapisz sobie w komórce nr telefonu firmy (lub danego działu).
    Jeśli będą dzwonić, to będziesz wiedziała kto dzwoni. Jeśli starasz
    się o pracę asystentki, czy kogoś kto będzie miał kontakt z klientami,
    to widząc na wyświetlaczu numer firmy lub zastrzeżony odbierasz
    telefon mówiąc np. "Imię nazwisko. Słucham?", zamiast
    "No.../Hę?/Czego!/Eee/(krzyk ciszy)". W czasie gadania nie należy
    sapać, jęczeć i dyszeć do słuchawki - ważne jest to szczególnie w
    pracy na stanowiskach typu telemarketoid, sekretarka itp.

    13. Umawiasz się na rozmowę kwalifikacyjną tak żeby wszystkim
    pasowało. Możesz zapytać się o: nazwisko i numer telefonu osoby, którą
    należy poinformować, gdyby coś wypadło (korki lub jakieś
    nieprzewidziane sytuacje), przebieg procesu rekrutacji (jakieś testy
    psychologiczne/językowe, rozmowa) i orientacyjny czas trwania
    (godzina/dwie/pół dnia).

    14. Idziesz na rozmowę, w miarę rozsądku robisz co tam chcą i sama
    zadajesz pytania. Jak zapytają się o oczekiwane wynagrodzenie (wiesz
    już że jesteś w Polsce, ewentualnie jakimś cudem starasz się o fotel
    prezesa w korporacji gdzieś na zachodzie), to w zależności od Twojej
    sytuacji:
    - podajesz stawkę brutto, bo nikogo nie interesuje ile chcesz na rękę.
    Wróżką nikt nie jest (chyba że kandydujesz na stanowisko związane z
    astrologią) i nie wie w który próg podatkowy wpadasz i ilu komorników
    Cię ściga.
    - jeśli chcesz zarabiać nie mniej niż w poprzedniej robocie, to mówisz
    ile zarabiałaś wcześniej np. "W poprzedniej firmie zarabiałam około
    1200 zł, z czego 1000 zł podstawy + 200 zł premii regulaminowej. A
    jaka jest Państwa propozycja?"
    - jeśli chcesz pracować za tyle ile dadzą, to mówisz: "Hmm. Jak już
    wspomniałam bardzo zależy mi na pracy w Państwa firmie. Rozumiem, że
    dział/firma określił jakiś budżet i na tym stanowisku określone
    zostały jakieś widełki. Wobec tego w czasie okresu próbnego
    satysfakcjonować mnie będzie kwota trochę ponad dolny próg, po okresie
    próbnym chciałabym wstrzelić się w środek widełek, aby w przeciągu
    kolejnych 2/3/4/20/50/100 lat systematycznie dochodzić do górnej
    granicy.". Nikt w chuja raczej nie będzie leciał, bo i tak wiedzą, że
    po jakimś czasie dowiesz się ile mają ludzie na podobnych stołkach,
    więc tekst wydaje się być w miarę logiczny.

    15. Na koniec rozmowy pytasz w jakim czasie się odezwą.

    16. Po upłynięciu tego czasu olewasz ich.

    Mam nadzieję że pomogłem.

    --
    pozdrawiam
    Bremse